All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
IsuzuDiesel
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Inlägg
av IsuzuDiesel » mån sep 01, 2008 18:13
Hösten är på väg och typiskt nog så fanns det inga extraljus på jobb-bilen jag köpte. Fattar inte hur folk kan köra med original helljus
Har fått montera extraljus på alla bilar jag ägt
Det är iaf en Peugeot Expert och ska få ett gäng lysen men jag vet inte om jag ska montera de i fronten, som alltid, eller testa att ha de på taket?
Vad tycker ni som har ljus på taket, är det bättre?
Störs man av att det är ljust ovanför vindrutan sas?
-
yota
- Forumräv
- Inlägg: 905
- Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57
Inlägg
av yota » mån sep 01, 2008 18:21
jag har satt mina så långt bak att inte några karossdelar jag kan se blir upplysta när dom är tända för att inte bli störd av dom, jag tycker att det är mycket bättre på taket än nere i fronten.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
-
hesselgren
- Beroende
- Inlägg: 1391
- Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
- Ort: Stockholm
Inlägg
av hesselgren » mån sep 01, 2008 18:22
vid snö så ser man alla snöflingor bra om ljuset är på taket upplever jag. ju lägre dess bättre i såna situationer. men på tomma landsvägar vid icke nederbörd är på taket bra.
-
Ivansson
- Hemmastadd
- Inlägg: 158
- Blev medlem: mån maj 14, 2007 22:16
- Ort: Värnamo
Inlägg
av Ivansson » mån sep 01, 2008 18:26
En nackdel (om man har en lång motorhuv) är att extraljusen lyser upp motorhuven ganska bra så det stör lite, fast på en peugeot expert har du ju sluttande huv, så det ska nog inte störa så mycket på den.
-
Greven
- Rutinerad
- Inlägg: 397
- Blev medlem: tis okt 30, 2007 15:34
- Ort: Kallinge
Inlägg
av Greven » mån sep 01, 2008 20:29
Som sagt vid snö är det inte kul, man blir helt yr i mössan efter ett tag!
Tycker det är både bättre och snyggare att ha dom nere..
-
IsuzuDiesel
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Inlägg
av IsuzuDiesel » mån sep 01, 2008 20:49
Ja, huven är kort på Experten så det är nog inga problem.
Det finns dessutom färdiga gängade hål i taket (inte genomgående), där takräckets fäste skruvas fast så det enda jag behöver göra är att borra hål för kablarna, skaffa lite fyrkantsrör och bulta dit lysena.
Skulle isf vilja ha fyrkantiga lysen så de inte står upp så mycket, finns det några bra alternativ till Bosch Profi och Hellas motsvarande?
Skulle vara bra att se bilder på bilar som har lysen på taket
Vid snöfall är alla extraljus jobbiga, bäst att köra med halvljus eller dimljus när det snöar mycket.
-
hesselgren
- Beroende
- Inlägg: 1391
- Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
- Ort: Stockholm
Inlägg
av hesselgren » mån sep 01, 2008 21:40
MPalm skrev:Ja, huven är kort på Experten så det är nog inga problem.
Det finns dessutom färdiga gängade hål i taket (inte genomgående), där takräckets fäste skruvas fast så det enda jag behöver göra är att borra hål för kablarna, skaffa lite fyrkantsrör och bulta dit lysena.
Skulle isf vilja ha fyrkantiga lysen så de inte står upp så mycket, finns det några bra alternativ till Bosch Profi och Hellas motsvarande?
Skulle vara bra att se bilder på bilar som har lysen på taket
Vid snöfall är alla extraljus jobbiga, bäst att köra med
halvljus eller dimljus när det snöar mycket.
eller lågt sittande extraljus. tycker att dimljus knappt syns att dom är på
-
Marcus-84
- OffroadGeek
- Inlägg: 4403
- Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
- Ort: Vittangi
Inlägg
av Marcus-84 » tis sep 02, 2008 6:17
SIM ska ha ett billigt å bra 4-kantigt ljus. Googla.

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
Lightbringer
- Veteran
- Inlägg: 1565
- Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
- Ort: Kiruna
-
Kontakt:
Inlägg
av Lightbringer » tis sep 02, 2008 12:29
det jag tycker om extraljus och snö..
har man dom i grillen och måste ha dom på så blir det som ett stort moln framför bilen och man ser inte mycket..
har man dom på taket lägger sig snön som en matta över bilen och man ser "under mattan" vilket är betydligt bättre..
//Björn
-
IsuzuDiesel
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Inlägg
av IsuzuDiesel » tor sep 04, 2008 18:07
Det löste sig automatiskt, har ju ingen marginal för lysen på taket under carporten när det blir några cm packad snö på backen
Klantarsel...
-
Milner
- Rutinerad
- Inlägg: 347
- Blev medlem: tis jul 22, 2008 20:28
- Ort: ST. Härsjön Härskogen
Inlägg
av Milner » tor sep 04, 2008 18:37
Lite sent med en bild kanske...

Köpt en XL7 igen

Svårt att vara utan (^_^)
-
IsuzuDiesel
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Inlägg
av IsuzuDiesel » tor sep 04, 2008 19:31
Bättre sent än aldrig
Det var sådär jag hade tänkt montera mina, där takräcket sitter. Har du blivit av med 2st eller har du de på sidan för att lysa upp vägkanten?
Kanske ska prova med ljus på taket på Vitaran istället, den ska stå under bar himmel så höjden blir inget problem!
-
Milner
- Rutinerad
- Inlägg: 347
- Blev medlem: tis jul 22, 2008 20:28
- Ort: ST. Härsjön Härskogen
Inlägg
av Milner » tor sep 04, 2008 20:35
Ska vara helt ärlig och säga att de står löst på taket endast för fotografering
De ska på (Tummen ska ur

) och kopplas in.
De sitter i mitten eller ja. Står i mitten
Den lilla sitter fast och ska riktas så lågt som möjligt för att gå i backen direkt när jag kör över vägkrönen på hemvägen.
Har tre kilometer backig grusväg sista biten...
Har inte vetat hur de skulle kopplas innan jag kom till detta förträffliga forum
Vilket naturligtvis betyder att de små runda i mitten fram bara är "for show" än så länge
Köpt en XL7 igen

Svårt att vara utan (^_^)