Sida 1 av 64

Blazer -88, både det ena o det tredje...

Postat: ons sep 03, 2008 20:48
av henke_99
Nu när man har blivit lite mer aktiv och fixar mer med bilen får man väl lägga in en tråd med lite sånt man grejar med...

Bilens nuvarande status:
Renoverad och trimmad 350, th700 och NP203-NP205 doubler fördelningslåda.
Dana 60 framaxel och GM14BFF bakaxel, 5.38 utväxling, skivbromskonvertering och detroit locker bak.
Crossoverstyrning, hi-steer och hydro assist.
6" höjningsfjädrar fram, shackleflip och 2,5" klossar bak, 3" karosshöjning.
42" Super Swamper TSL på 10*15" cromespoke med beadlocks.
Karossen till stor del rostlagad, annan vindavvisare, g-keps, dubbla 3" snorklar och dubbla 3" avgas. Stabil framkofångare med vinsch.
Mer kommer att hända...
Bild




Så här var bilen när jag hade köpt den.
6 tum höjning från superlift
Original 350-700-NP208
Gm 10-bultsaxlar
Vindavvisare på huven
36" däck på 10*15 whitespoke
Liten "sportratt", perfekt i skogen då man kan ratta snabbare :P
Det fanns gott om rost oxå men priset var därefter...
Testede på denna bilden om det alls gick att ha våran släpkärra efter. Det gick men den lutade en aning bakåt... (syns inte så tydligt på bilden)
Har blivit besiktigad 2 ggr under min ägo endast med anmärkningar på bromsar första gången, och på dåliga spindelbussningar i år.
Bild

Utvändigt har jag sedan gjort lite småfix:
Annan vindavvisare
Bytt ut dom gamla lampsargerna med otroligt heta golf :shock: blinkers till andra som fortfarande var original o kopplat in original blinkers igen.
Kopplat in original orange p-ljus i blinkers plus vita dioder i alla strålkastarna.
Positionslampor på taket
Målat fälgarna svarta
Bytt baklucka då den gamla var så dålig att den nästan hade delat på sig
Bild

Inredningen var ganska väl iordning så där har jag bara bytt till en ännu mindre sportratt (min bror behövde en lite större så han kunde fickparkera med sin opel utan servo, så vi bytte)
Fixat lite strömbrytare i dörren för att kunna starta stereo och tända/släcka valfria lampor i fronten (bra om man vill smyga fram på natten utan att bli igenkänd)
Byggt egna sidopaneler till bakskärmarna med lite högtalare i
Lite bashögtalare längst bak, stora lådan med 15-tummarna går att lyfta ur om man vill ha bilen som campingplats)
Har även en 230 volts strömomvandlare (1000 w) om jag av nån anledning vill använda nån sån apparat.
Bild

Bild

Bild

Under bytet av baklucka märkte jag att balken var dålig. Men ena gångjärnet satt bra och det andra hyfsat, hade heller inga verktyg att fixa en ny balk med så luckan stängdes och allt fick vara så tills vidare. Åkte i våras och besiktigade bilen utan några anmärkningar på rost, upptäckte en vecka efter när jag undersökte varför det hade börjat gnissla bak att nedre kanten på bakluckan var ca 2 cm för långt ut. Upptäckte att ena gångjärnet var helt loss och det andra nästan lika illa. Den satt alltså bara kvar i låsen i uppkanten på luckan :shock: :shock: Blev till att beställa en ny balk, när arbetet med att montera den nya började märktes det varför bilen var "hängig" bak och även varför luckan lossnat... Har tyvärr dåligt med bilder på slutresultatet men det syns lite på bilden med baslådan längre upp.
Bild

Bild

Åkte sedan till kättilstorpsträffen och körde sönder fördelningslådan. Efter hemkomsten konstaterades även en dålig packbox i framaxeln. Bekymrade mig inte så mkt över det då utan snodde f-lådan ur min andra bil för att kunna åka till wheels & wings. under vägåkandet då började det låta konstigt från bakaxeln. Tänkte att det kanske kommit i vatten så lossade påfyllningspluggen, vätskan där inne var mörkgrå :oops: Det började låta mer på hemvägen och var då under bilen, hmm hade glapp på flera mm vid pinjongen bak. Jaha rasat pinjonglager var ju tanken. Så med vetskapen att både bak och framaxel behövde rivas kom jag till beslutet att beställa lite godis från usa och fixa bilen till vintern. Kom sen på den galna idén att jag kanske skulle hinna få klart den till HC Offroad meet.

Så in på internet o beställde lite grejer:
Nya utväxlingar, 4:10
Monteringskit (lager o markeringsfärg)
Ny styrdämpare HD
Headers
Hylsa till hjullagermuttrarna fram

Precis en vecka senare kom 2 kartonger hem med posten, som sedan följdes av några dagar i garaget (tur med semester):

Ny styrdämpare monterad
Bild

Bort med frihjulsnav, bromsskivor, bromsok, spindlar och drivaxlar för att kunna få loss framdiffen. Hade efter besiktningen i vintras fått spindelleder bytta av en bekant så därför satt det inte så hårt... (men vet att han hade stora problem den gången)
Bild

Gammal vs. ny pinjong. Inte konstigt att utväxlingen till dom däcken kändes fel innan, gamla utväxlingen var 2:73 :shock: Nån tidigare ägare måste ju ha missuppfattat bilmodellen o kört med den på bana eller nåt...
Bild

Nya lager, krondrev, pinjong o packboxar på plats fram
Bild

Spindlar o drivaxlar renslipade från rost (där det är anliggande packningar), Långa drivaxeln fortfarande orörd på bilden. Nållager i spindlarna utbytta.
Bild

Bakaxeln rensad och nya lagerbanor till pinjongen iknackade.
Bild

Bild

Dreven i bakdiffen hade visst sett sina bästa dagar, hittade kuggar mellan pinjonglagrena och i magneten... :weird: Bild

Det blev att åka till en kompis o skaffa en annan diffklump. satte en framdiff utan spärr bak oxå, för att minska risken att köra sönder drivaxlar...
Bild

Ny pinjong på plats
Bild

Jajjemän, bilen fick jag ihop och fick premiärköra på HC. Allt fungerade till belåtenhet. :jump:
Bild

Har nu även bytt fördelningslåda till en NP241. Har inte kollat med gps än men det verkar som att jag hade sån tur att det satt rätt drev till hastighetsmätaren i den så på köpet har jag fått en hastighetsmätare som inte visar 20 km/h fel...

Har även fler kommade projekt:
Montera headers
Bygga nytt avgassystem (2*3 tum)
Bygga snorkel (2*2,5 tum)
Köpa vinsch och bygga vinschfäste
Ny/annan kofångare bak
Montera en ac-kompressor konverterad till tryckluft
3 tums karosshöjning
Rost finns att fixa lite här o där. (typ hela golvet o skärmar fram)
Större däck ska införskaffas när ekonomin tillåter.

Tips o kommentarer mottages gärna.

Postat: ons sep 03, 2008 20:58
av mattebigge
vilken energi du har!
Bra jobbat, vänta på uppdateringar!! :tumbup:

Postat: ons sep 03, 2008 21:03
av Terrängtotte
ser snygg och kommer bara bli snyggare :D :tumbup:

Postat: ons sep 03, 2008 21:58
av Jimmy6,2
Cool bygge,

kul att se att det jobbas på lite Amerikansk järn också.

din gamla diff är en gov-bomb (gov-lok) bra ide att ta bort den.

Per

Postat: ons sep 03, 2008 22:09
av Nutti
fina grejjer med mera jänkkejärn i garaget :)

körde du inte in den nya utväxlingen alls??

Postat: tor sep 04, 2008 7:16
av MrHawk
Kul med mer fullsize på forumet! 8) Och vi älskar bilder :jump:

Postat: tor sep 04, 2008 14:55
av henke_99
Man måste ju ha lite storlek på grejerna så man syns :P

Jo då körde in den nya utväxlingen bak lite iaf, åkte på den till jobbet ett par dagar (fick ut den ur garaget onsdagen innan träffen så mer körning hann man inte med innan). Hade ett kass knutkors i framkardan så ville inte köra med 4wd på vägen. men körde runt med den lite innan träffen iaf.

Jag gillar oxå bilder, men är dålig på att ta kort under arbetets gång. Men försöker bättra mig...

Postat: tor sep 04, 2008 21:24
av Joel_Vbg
Kul med fler fullsize! :D

Snackade lite med dig på HC, tyckte den gick fint och var lite förvånad över vad du gett för den men nu såg man vad du fått göra vid den också...

Mvh Joel

Postat: fre sep 05, 2008 14:56
av henke_99
Ja det är ju så, har ju lagt ner en del pengar på den efter köpet. Men nu har jag å andra sidan gjort allt själv. Så då vet jag vad som är gjort, och att allt är riktigt gjort... Det jobbiga är bara att ju mer man fixar ju mer saker hittar man o fixa. Men den rullar ju o är besiktigad iaf, så man kan ju ha kul med den. Inte bara skruvande...
Joel_Vbg skrev:Kul med fler fullsize! :D

Snackade lite med dig på HC, tyckte den gick fint och var lite förvånad över vad du gett för den men nu såg man vad du fått göra vid den också...

Mvh Joel

Postat: lör sep 06, 2008 9:44
av Joel_Vbg
Joel_Vbg skrev:Kul med fler fullsize! :D

Snackade lite med dig på HC, tyckte den gick fint och var lite förvånad över vad du gett för den men nu såg man vad du fått göra vid den också...

Mvh Joel
henke_99 skrev:Ja det är ju så, har ju lagt ner en del pengar på den efter köpet. Men nu har jag å andra sidan gjort allt själv. Så då vet jag vad som är gjort, och att allt är riktigt gjort... Det jobbiga är bara att ju mer man fixar ju mer saker hittar man o fixa. Men den rullar ju o är besiktigad iaf, så man kan ju ha kul med den. Inte bara skruvande...
Du kunde inte ha mer rätt... :roll:

Postat: tis sep 09, 2008 10:02
av henke_99
Jaha då ägnade man gårdagseftermiddagen åt o greja lite i garaget.

Vad kan det tänkas bli av detta tro :?:
Bild

Är nästan klar med projektet, ska bara slipa, måla o montera de sista... ska lägga in lite mer bilder sen, blev så mörkt igår så kunde inte ta kort då..

Postat: tis sep 09, 2008 12:26
av Lasse Suzican
henke_99 skrev:Vad kan det tänkas bli av detta tro :?:
Bild
En mjölkmaskin till en ko med bara en spene???? Bild

Postat: tis sep 09, 2008 12:35
av Bullmoose
Det ser jag direkt!!! Centraldammsugare! :D :D

Postat: tis sep 09, 2008 12:44
av henke_99
Lasse: man brukar inte mjölka tjurar... :poke:

Bullmoose: ja det kanske man skulle kunna använda den till... men då måste det nog byggas nån sorts skräpsamlare. o sågår de nog åt lite längre slang...

Postat: tis sep 09, 2008 12:58
av Swedis
Hahaha xD
Bullmoose skrev:Det ser jag direkt!!! Centraldammsugare! :D :D