Motorproblem Vitara

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » lör aug 26, 2006 23:38

Har fått den att gå skapligt nu, fyllde på kylvatten o lät den bli ljummen så gick den bättre, inte direkt rapp, men bra mycket bättre iaf, tänkte fylla på frisk bensin idag o upptäckte då att nån jäkel skurit av slangen till påfyllningen o slangat soppa, gu vet vad det hamnat i den tanken, nästa steg blir väl att ta ner o rengöra! :?
Thomas i Värsta

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » ons sep 06, 2006 19:58

Följetongen fortsätter...
Tog ner o tömde tanken, den såg ren ut, inget skit såvitt jag kunde se, i med nytt bränsle, då gick den skapligt, över 3500 varv riktigt bra, upp dit var den ganska seg. Skulle provköra idag o då kom jag trehundra meter sen stannade den o verkade gå på typ en burk vid startförsök, (startade aldrig, o det var lagom motion att skjuta den hem själv, tur man inte åker amerikanskt!)
När vi testade att vrida fördelaren häromdagen så gick den klart bättre med f-del. i "ändläge," kollade kamremmen o den satt där den skulle, ej överkuggad. Gnista finns på samtliga stift.
Däremot verkar det inte komma nåt bränsle ur returledningen, i matarledningen rinner det ut bränsle när startmotorn drar runt, ska det inte spruta mer bränsle på en vitara? Tänkte om det är pumpen som håller på att ge upp, hör ju att den går när man vrider om nyckeln, men vet inte om den ger tillräckligt tryck!

Nån som har nån ide' det börjar bli dags för Olerum snart o mina ideer börjar ta slut! ?
Thomas i Värsta

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons sep 06, 2006 20:37

Thomas i Värsta skrev:Följetongen fortsätter...
Tog ner o tömde tanken, den såg ren ut, inget skit såvitt jag kunde se, i med nytt bränsle, då gick den skapligt, över 3500 varv riktigt bra, upp dit var den ganska seg. Skulle provköra idag o då kom jag trehundra meter sen stannade den o verkade gå på typ en burk vid startförsök, (startade aldrig, o det var lagom motion att skjuta den hem själv, tur man inte åker amerikanskt!)
När vi testade att vrida fördelaren häromdagen så gick den klart bättre med f-del. i "ändläge," kollade kamremmen o den satt där den skulle, ej överkuggad. Gnista finns på samtliga stift.
Däremot verkar det inte komma nåt bränsle ur returledningen, i matarledningen rinner det ut bränsle när startmotorn drar runt, ska det inte spruta mer bränsle på en vitara? Tänkte om det är pumpen som håller på att ge upp, hör ju att den går när man vrider om nyckeln, men vet inte om den ger tillräckligt tryck!

Nån som har nån ide' det börjar bli dags för Olerum snart o mina ideer börjar ta slut! ?
Låter som pumpen eller strömmatningen till den,den jordas i det som en gång var vänster innerskärm och numera säkerligen ser ut som mariekex :roll: :roll: sedan är det en och annan kontakt på vägen också.
Får pumpen för låg spänning så orkar den inte få upp trycket för det ska pissa riktigt duktigt ur returen.
Är jordkabeln loss så jordar den i tankinfästningarna och dom är säkert inte bra kontakt i rosten,kanske därför den gick annorlunda när du bökat med tanken.
Det kan ju vara så helt enkelt att pumpen är slut också :wink:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » ons sep 06, 2006 21:17

Skönt att höra Mathias att jag inte är helt ut o cyklar! :)
Ska ge mig på tankfan imorrn igen, fast särskilt mycket kex är det faktiskt inte, fick tag i en frisk (tänk vitara nu!) 93-a har inte ens det obligatoriska rosthålet inför bakljusen! :shock: Ska följa kablarna o kolla jorden imorrn, det är ju så satans trångt på en ohöjd vitara!!! :wink:
Föressten, det pissade inte ens dåligt ur returen, det kom inget alls!
Thomas i Värsta

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons sep 06, 2006 21:25

Kom det ingen bensin alls ur returen så har du helt klart felet i bränsletillförseln!
Koppla en voltmeter alldeles innan kablarna ger sig ner i tanken och du bör inte ha under 11v där
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » ons sep 06, 2006 21:40

Ok, låter hoppfullt! I värsta fall har jag en fungerande pump på reservdelsbilen! :)
Thomas i Värsta

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » lör sep 23, 2006 19:42

Jaha, har bytt bränslepump, den gamla lät inte frisk, fast det är/var ett annat problem då tröttheten på låga varv kvarstår, upptäckte att det hjälpte att vrida fördelarn, nu med 40 graders (!) förtändning går den vettigt men är fortfarande slö från botten, tändningen verkar ändra sig/flytta sig om den ställs som den ska med lampa, kan felet sitta i fördelaren tro?
Provkörde i skogen idag, o kan man bara hålla bra gas (lerkörning) funkar det bra, men att klättra över sten på tomgång är värre eftersom den inte orkar svara vid gas då...
Thomas i Värsta

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » lör sep 23, 2006 20:30

Iom att den går bättre med fel ställd tändning så skulle jag satsa en slant på att kammen inte står rätt mot veven.

Antingen så har remmen hoppat, eller så har kamdrevet på veven gått runt o pajat kilen.
I aim to misbehave

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör sep 23, 2006 20:51

Kolla fördelardrevet på kamaxeln....
Martin hade problem med att RayZooK också strulade lite. Fördelaren gick jääääääkligt trögt med följd att fördelardrevet vreds och flyttade sig lite på kammen.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör sep 23, 2006 20:57

lasse suzicán skrev:Kolla fördelardrevet på kamaxeln....
Martin hade problem med att RayZooK också strulade lite. Fördelaren gick jääääääkligt trögt med följd att fördelardrevet vreds och flyttade sig lite på kammen.
Jag vet fler fall där drevet på kamaxeln lossnat så det är verkligen inte omöjligt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » lör sep 23, 2006 22:07

Härligt med nya ide'er!!!
Särskilt när de är så samstämmiga, det blir alltså nästa punkt att kolla! *L* Tack för svaren :)
Thomas i Värsta

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » lör sep 23, 2006 23:01

MrHawk skrev:Iom att den går bättre med fel ställd tändning så skulle jag satsa en slant på att kammen inte står rätt mot veven.

Antingen så har remmen hoppat, eller så har kamdrevet på veven gått runt o pajat kilen.
Citerar mig själv här lite. Är väldigt lätt att kolla om kamdrevet på vevaxeln har skitigt sig, ställ in motorn i TDC med hjälp av svänghjulet o kika så att pilen vid drevet visar rätt under kamremskåpan.
I aim to misbehave

Lasse Viking
Användare
Inlägg: 98
Blev medlem: tis jun 27, 2006 22:51
Ort: NORDEN

Inlägg av Lasse Viking » sön sep 24, 2006 0:17

Sätter en liten slant på att remmen hoppade när du lyckades starta den efter lång paus så att säga...och allt var trögare än fasen typ!


:hello:
Huh!?! Är detta ett forum???

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » sön sep 24, 2006 0:24

Viking: om du läst tidigare inlägg så har jag redan kollat, o markeringarna på vev o kam står rätt konstigt nog!
Thomas i Värsta

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » sön sep 24, 2006 0:26

Lyfter kamrems-o ventilkåpa imorrn o kollar läget!
Thomas i Värsta

Skriv svar