Motorproblem Vitara
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Forumräv
- Inlägg: 531
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
- Ort: Väderstad (Mjölby)
Har fått den att gå skapligt nu, fyllde på kylvatten o lät den bli ljummen så gick den bättre, inte direkt rapp, men bra mycket bättre iaf, tänkte fylla på frisk bensin idag o upptäckte då att nån jäkel skurit av slangen till påfyllningen o slangat soppa, gu vet vad det hamnat i den tanken, nästa steg blir väl att ta ner o rengöra!
Thomas i Värsta
-
- Forumräv
- Inlägg: 531
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
- Ort: Väderstad (Mjölby)
Följetongen fortsätter...
Tog ner o tömde tanken, den såg ren ut, inget skit såvitt jag kunde se, i med nytt bränsle, då gick den skapligt, över 3500 varv riktigt bra, upp dit var den ganska seg. Skulle provköra idag o då kom jag trehundra meter sen stannade den o verkade gå på typ en burk vid startförsök, (startade aldrig, o det var lagom motion att skjuta den hem själv, tur man inte åker amerikanskt!)
När vi testade att vrida fördelaren häromdagen så gick den klart bättre med f-del. i "ändläge," kollade kamremmen o den satt där den skulle, ej överkuggad. Gnista finns på samtliga stift.
Däremot verkar det inte komma nåt bränsle ur returledningen, i matarledningen rinner det ut bränsle när startmotorn drar runt, ska det inte spruta mer bränsle på en vitara? Tänkte om det är pumpen som håller på att ge upp, hör ju att den går när man vrider om nyckeln, men vet inte om den ger tillräckligt tryck!
Nån som har nån ide' det börjar bli dags för Olerum snart o mina ideer börjar ta slut! ?
Tog ner o tömde tanken, den såg ren ut, inget skit såvitt jag kunde se, i med nytt bränsle, då gick den skapligt, över 3500 varv riktigt bra, upp dit var den ganska seg. Skulle provköra idag o då kom jag trehundra meter sen stannade den o verkade gå på typ en burk vid startförsök, (startade aldrig, o det var lagom motion att skjuta den hem själv, tur man inte åker amerikanskt!)
När vi testade att vrida fördelaren häromdagen så gick den klart bättre med f-del. i "ändläge," kollade kamremmen o den satt där den skulle, ej överkuggad. Gnista finns på samtliga stift.
Däremot verkar det inte komma nåt bränsle ur returledningen, i matarledningen rinner det ut bränsle när startmotorn drar runt, ska det inte spruta mer bränsle på en vitara? Tänkte om det är pumpen som håller på att ge upp, hör ju att den går när man vrider om nyckeln, men vet inte om den ger tillräckligt tryck!
Nån som har nån ide' det börjar bli dags för Olerum snart o mina ideer börjar ta slut! ?
Thomas i Värsta
Låter som pumpen eller strömmatningen till den,den jordas i det som en gång var vänster innerskärm och numera säkerligen ser ut som mariekex sedan är det en och annan kontakt på vägen också.Thomas i Värsta skrev:Följetongen fortsätter...
Tog ner o tömde tanken, den såg ren ut, inget skit såvitt jag kunde se, i med nytt bränsle, då gick den skapligt, över 3500 varv riktigt bra, upp dit var den ganska seg. Skulle provköra idag o då kom jag trehundra meter sen stannade den o verkade gå på typ en burk vid startförsök, (startade aldrig, o det var lagom motion att skjuta den hem själv, tur man inte åker amerikanskt!)
När vi testade att vrida fördelaren häromdagen så gick den klart bättre med f-del. i "ändläge," kollade kamremmen o den satt där den skulle, ej överkuggad. Gnista finns på samtliga stift.
Däremot verkar det inte komma nåt bränsle ur returledningen, i matarledningen rinner det ut bränsle när startmotorn drar runt, ska det inte spruta mer bränsle på en vitara? Tänkte om det är pumpen som håller på att ge upp, hör ju att den går när man vrider om nyckeln, men vet inte om den ger tillräckligt tryck!
Nån som har nån ide' det börjar bli dags för Olerum snart o mina ideer börjar ta slut! ?
Får pumpen för låg spänning så orkar den inte få upp trycket för det ska pissa riktigt duktigt ur returen.
Är jordkabeln loss så jordar den i tankinfästningarna och dom är säkert inte bra kontakt i rosten,kanske därför den gick annorlunda när du bökat med tanken.
Det kan ju vara så helt enkelt att pumpen är slut också
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Forumräv
- Inlägg: 531
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
- Ort: Väderstad (Mjölby)
Skönt att höra Mathias att jag inte är helt ut o cyklar!
Ska ge mig på tankfan imorrn igen, fast särskilt mycket kex är det faktiskt inte, fick tag i en frisk (tänk vitara nu!) 93-a har inte ens det obligatoriska rosthålet inför bakljusen! Ska följa kablarna o kolla jorden imorrn, det är ju så satans trångt på en ohöjd vitara!!!
Föressten, det pissade inte ens dåligt ur returen, det kom inget alls!
Ska ge mig på tankfan imorrn igen, fast särskilt mycket kex är det faktiskt inte, fick tag i en frisk (tänk vitara nu!) 93-a har inte ens det obligatoriska rosthålet inför bakljusen! Ska följa kablarna o kolla jorden imorrn, det är ju så satans trångt på en ohöjd vitara!!!
Föressten, det pissade inte ens dåligt ur returen, det kom inget alls!
Thomas i Värsta
-
- Forumräv
- Inlägg: 531
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
- Ort: Väderstad (Mjölby)
-
- Forumräv
- Inlägg: 531
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
- Ort: Väderstad (Mjölby)
Jaha, har bytt bränslepump, den gamla lät inte frisk, fast det är/var ett annat problem då tröttheten på låga varv kvarstår, upptäckte att det hjälpte att vrida fördelarn, nu med 40 graders (!) förtändning går den vettigt men är fortfarande slö från botten, tändningen verkar ändra sig/flytta sig om den ställs som den ska med lampa, kan felet sitta i fördelaren tro?
Provkörde i skogen idag, o kan man bara hålla bra gas (lerkörning) funkar det bra, men att klättra över sten på tomgång är värre eftersom den inte orkar svara vid gas då...
Provkörde i skogen idag, o kan man bara hålla bra gas (lerkörning) funkar det bra, men att klättra över sten på tomgång är värre eftersom den inte orkar svara vid gas då...
Thomas i Värsta
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Kolla fördelardrevet på kamaxeln....
Martin hade problem med att RayZooK också strulade lite. Fördelaren gick jääääääkligt trögt med följd att fördelardrevet vreds och flyttade sig lite på kammen.
Martin hade problem med att RayZooK också strulade lite. Fördelaren gick jääääääkligt trögt med följd att fördelardrevet vreds och flyttade sig lite på kammen.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Jag vet fler fall där drevet på kamaxeln lossnat så det är verkligen inte omöjligtlasse suzicán skrev:Kolla fördelardrevet på kamaxeln....
Martin hade problem med att RayZooK också strulade lite. Fördelaren gick jääääääkligt trögt med följd att fördelardrevet vreds och flyttade sig lite på kammen.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Forumräv
- Inlägg: 531
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
- Ort: Väderstad (Mjölby)
Citerar mig själv här lite. Är väldigt lätt att kolla om kamdrevet på vevaxeln har skitigt sig, ställ in motorn i TDC med hjälp av svänghjulet o kika så att pilen vid drevet visar rätt under kamremskåpan.MrHawk skrev:Iom att den går bättre med fel ställd tändning så skulle jag satsa en slant på att kammen inte står rätt mot veven.
Antingen så har remmen hoppat, eller så har kamdrevet på veven gått runt o pajat kilen.
I aim to misbehave
-
- Användare
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis jun 27, 2006 22:51
- Ort: NORDEN
-
- Forumräv
- Inlägg: 531
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
- Ort: Väderstad (Mjölby)
-
- Forumräv
- Inlägg: 531
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
- Ort: Väderstad (Mjölby)