rvs goes real!

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lasse Viking
Användare
Inlägg: 98
Blev medlem: tis jun 27, 2006 22:51
Ort: NORDEN

Inlägg av Lasse Viking » tor aug 24, 2006 15:50

Marcus skrev:
Lasse Viking skrev: Mikrofastheten på båda friktionsytorna i kombination med högsta möjliga ytfinhet (ca 0,06 mkm) leder till att en antifriktionseffekt uppstår. Det betyder att i vissa fall kan mekanismen fungera helt utan smörjning.
Ärligt Lasse! Om du tror på produkten och har erfarenheter av att den fungerar så är det kanon! (ingen ironi) Men du övertygar nog inte alla gamla rävar på detta forumet genom argument från sidan som gör reklam.

Allt med detta medel känns så Amerikans så det är otroligt... :cry:

Microsoft kör med samma marknadsföring, Mobil, Haliburton, George W Bush osv osv... :shock:

Jag har själv sett en motor på en mässa som dom hällde i Slick 50 i och sen drog ur oljepluggen och motorn fortsatte och gå.... OTROLIGT! (ironi :lol: )
Jag har sett vax demonstrationer där dom slår ut "bensin" på den nyvaxade ytan och sen tände på.... OTROLIGT! (mer ironi :lol: )

Jag köper inte en Lux damsugare, Kirby damsugare heller, inte en DeWalt borrmaskin, eller Acne jeans... för vad alla dessa företag främst är duktiga på, tom mycket duktiga på är MARKNADSFÖRING. Sen är inte produkterna dåliga, men det finns många minst lika bra billigare....

Blev en massa OT egentligen.. men ville bara förklara mig lite... 8)

jodu ...jag förstår mycket väl ditt resonemang...tänkte i dom banorna själv....

Men iomed att RVS är ett finskt företag med filialer här och där så steg trovärdighetsaktien ordentligt.....det var faktiskt det som fällde avgörandet om jag skulle testa eller inte....om det var nån US produkt skulle jag inte ha provat....då dom inte går att lita på...det dom har är något som liknar RVS men jag kan ej säja med säkerhet om det är samma princip...

http://rvs.se/vm_s1.html?_rvs_=9b957c9a ... b270e4b18c
Huh!?! Är detta ett forum???

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor aug 24, 2006 15:59

Att det skulle vara friktionsnedsättande kan jag kanske gå med på,men övrigt så finns det många frågetecken! :roll:
tex
om det nu "bygger upp lagerytorna" så kan man fundera på hur medlet "vet" att få till rätt spel mellan ytorna.
Toleranserna mellan motordetaljer skiljer sig väldigt beroende på var detaljen i fråga sitter och sedan ändrar den sig rätt så mycket på tex ventilspel när temperaturen ändras.

Vad gäller tex motorlager så är det till 99% glidlager och dom består av etta natl lager metall varav den yttersta mot tex vevaxeln är en legering med tenn/bly(ingen direkt hård metall precis)
Anledningen till att dom inte kvaddas direkt är just oljefilmen som förhindrar direktkontakt.
Ingen del av ett sådant glidlager är polerat till glansig yta,vevaxeln har faktiskt en direkt matt ytfinish lagret är ganska matt också.
Det finns alltså inget behov av någon "glaserad" yta där.
istället så kommer det ställa till med problem pga oljan "rinner bort" när motorn är avstängd.
Detsamma gäller i cylindrarna som ska ha en lite "matt" ytan så att oljan stannar kvar och smörjer.
Något man försöker undvika vid inkörning av en motor är just glasering av cylindrarna då det leder till ökad oljeförbrukning och taskigt komp.

Om nu ytorna ii motorn blev med hög ytfinish så bör dom vara högblanka så det är väl bara att ta loss ventilkåpan och ta ett foto på den glänsande kamaxeln :wink:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tor aug 24, 2006 16:01

Lasse Viking skrev:
Men iomed att RVS är ett finskt företag med filialer här och där så steg trovärdighetsaktien ordentligt.....det var faktiskt det som fällde avgörandet om jag skulle testa eller inte....om det var nån US produkt skulle jag inte ha provat....då dom inte går att lita på...det dom har är något som liknar RVS men jag kan ej säja med säkerhet om det är samma princip...
Där har du en stark poäng.. men varför använder dom sån "prålig, jag är bäst" metod som marknadsföring... känns lite dumt om nu produkten är så bra...

Tex ett prov hos SP skulle ju sitta fint som övertygelseargument.... tom med mina takpannor är ju testade hos dom....
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Lasse Viking
Användare
Inlägg: 98
Blev medlem: tis jun 27, 2006 22:51
Ort: NORDEN

Inlägg av Lasse Viking » tor aug 24, 2006 16:48

Mathias T skrev:Att det skulle vara friktionsnedsättande kan jag kanske gå med på,men övrigt så finns det många frågetecken! :roll:
tex
om det nu "bygger upp lagerytorna" så kan man fundera på hur medlet "vet" att få till rätt spel mellan ytorna.
Toleranserna mellan motordetaljer skiljer sig väldigt beroende på var detaljen i fråga sitter och sedan ändrar den sig rätt så mycket på tex ventilspel när temperaturen ändras.

Vad gäller tex motorlager så är det till 99% glidlager och dom består av etta natl lager metall varav den yttersta mot tex vevaxeln är en legering med tenn/bly(ingen direkt hård metall precis)
Anledningen till att dom inte kvaddas direkt är just oljefilmen som förhindrar direktkontakt.
Ingen del av ett sådant glidlager är polerat till glansig yta,vevaxeln har faktiskt en direkt matt ytfinish lagret är ganska matt också.
Det finns alltså inget behov av någon "glaserad" yta där.
istället så kommer det ställa till med problem pga oljan "rinner bort" när motorn är avstängd.
Detsamma gäller i cylindrarna som ska ha en lite "matt" ytan så att oljan stannar kvar och smörjer.
Något man försöker undvika vid inkörning av en motor är just glasering av cylindrarna då det leder till ökad oljeförbrukning och taskigt komp.

Om nu ytorna ii motorn blev med hög ytfinish så bör dom vara högblanka så det är väl bara att ta loss ventilkåpan och ta ett foto på den glänsande kamaxeln :wink:

Mattias! läs här! Det är värmen som är nyckeln..

http://www.rvs.se/rvstechnology/page68.html

kolla även här...

http://rvs.se/vm_s1.html?_rvs_=9b957c9a ... b270e4b18c

jag kan inte se några hinder för att detta fungerar som utlovat...

Synd bara att RVS som marcus säger har "lite" dålig/svulstig marknadsföringsplan/reklam...

Men om Tyska Fritz köper detta av finnarna så gör även jag det...vilket Fritz faktiskt gör...
Senast redigerad av Lasse Viking den tor aug 24, 2006 17:38, redigerad totalt 1 gånger.
Huh!?! Är detta ett forum???

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » tor aug 24, 2006 17:11

var köper man det?
Vad kostar en flaska?

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor aug 24, 2006 17:26

Lasse Viking skrev:
Synd bara att RVS som marcus säger har "lite" dålig/svulstig marknadsföringsplan/reklam...
Jag har inte kunskaper själv att säga om jag vill tor på detta, men över lag så är alltid det som låter för bra för att vara sant oftast inte det heller.

RVS har precis som du säger väldigt ! dålig reklam, dom använder alla klassiska "tv-shop"knep, och dessutom många tveksamma inlägg i bilforum där nån "insatt" nyregistrerad person säger att det är kanon, på gränsen till spam alltså.

Hur bra produkten än må vara så verkar företaget sjukt oseriöst. Och skulle bra gärna vilja ha svar på Mathias fråga om att oljefilmen gärna rinner av en för polerad yta...

Att du är nöjd är ju jättekul :) Men hoppas du förstår varför alla är så kritiska.

Frontera skrev:var köper man det?
Vad kostar en flaska?
All den info finns ju på hemsidan han länka till i sitt första inlägg.
I aim to misbehave

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tor aug 24, 2006 17:34

Frontera skrev:var köper man det?
Vad kostar en flaska?
Har du kollat på sidan? :wink:

http://www.rvs.se/products/page55.html
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » tor aug 24, 2006 17:34

Ok hadde missat det


Det va inte billigt.
Synd hadde annars tänkt prova det :wink:

Lasse Viking
Användare
Inlägg: 98
Blev medlem: tis jun 27, 2006 22:51
Ort: NORDEN

Inlägg av Lasse Viking » tor aug 24, 2006 17:52

Mattias, HAWK, Marcus!

läs här!
http://www.rvs-tec.com/English/index.htm


har hittat finnarns sidor som inte är lika "svulstig" utan mer vetenskapligt upplagd...

Ang fråga vad det gäller oljefilm.....

så som jag fattar det hela efter att ha snabb-läst hos finnarna så har inte oljan samma funktion längre efter silikat behandligar.....och är inte lika viktig heller...vilket betyder typ att vilken billig olja somhelst mer eller mindre duger....för att om friktionen minskar...minskar per automation behovet av att smörja...eller hur? logiskt..


saxat från finnarna:
""What is RVS Geoactivator?
RVS is a multicomponent finely dispersed mixture of serpentinite, chlorite, caolinite and other minerals. Most of all for its manufacturing process are used minerals of the layer mineral group – serpentinites.
Although the technological properties have been thoroughly researched, their tribological properties have practically not been researched. That is why they are not used more in that direction. The only widely known minerals used as lubricants, are talc, graphite, and molybdenite"""

Läser också att ryssarna har kört detta i både stora båtar och diesel lok.....kompletta tester finns som pdf med....

Hmmmm....om svenska RVS skulle ta o TÄNKA till lite så skulle dom nog nå UT till folk och dessutom slippa kvacksalveristämplen pga deras USLA image...
Huh!?! Är detta ett forum???

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tor aug 24, 2006 19:01

Allting känns som en jävla schampooreklam med fejkade testresultat från ickeexisterande laboratorier och uttalande från uppdiktade professorer.

Jag utnämner Mathias till oficiell 4x4sweden-testar. Vi vill se allt, inklusive mikroskopbilder. Så get cracking! :)

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av ahma-niva » tor aug 24, 2006 19:13

Detta handlar om en viss produkt från en viss tillverkare och hurvida den är bra eller dålig. Känns som om ytterligare argumentation för och emot inte leder någonstans och det börjar kännas olustigt att läsa. Vill inte leka ordningsman men eftersom alla fått säga sin mening kan vi väl stänga tråden? :roll:
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tor aug 24, 2006 20:10

ahma-niva skrev:Detta handlar om en viss produkt från en viss tillverkare och hurvida den är bra eller dålig. Känns som om ytterligare argumentation för och emot inte leder någonstans och det börjar kännas olustigt att läsa. Vill inte leka ordningsman men eftersom alla fått säga sin mening kan vi väl stänga tråden? :roll:
Nu är jag inte med dig riktigt? Andan i denna tråden känns väl hemtrevlig och käck? (ingen ironi) och klart vi måste få diskutera mellan varrandra? Lasse har ju argument för produkten och dom är ju kanon att få ta del av....
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tor aug 24, 2006 20:11

Lasse Viking skrev:Mattias, HAWK, Marcus!

läs här!
http://www.rvs-tec.com/English/index.htm
Du har inte hittat nån info om grejorna från nån annan oberoende än återförsäljaren själv?

Jag har gogglat och inte lyckats så bra...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Lasse Viking
Användare
Inlägg: 98
Blev medlem: tis jun 27, 2006 22:51
Ort: NORDEN

Inlägg av Lasse Viking » tor aug 24, 2006 21:02

Marcus skrev:
Lasse Viking skrev:Mattias, HAWK, Marcus!

läs här!
http://www.rvs-tec.com/English/index.htm
Du har inte hittat nån info om grejorna från nån annan oberoende än återförsäljaren själv?

Jag har gogglat och inte lyckats så bra...
dom här bla har gjort oberoende tester åt rvs..

(dessa fraunhofer fritzarna är inga tomtar direkt)
http://www.fraunhofer.de/fhg/EN/index.jsp

som du hittar här

http://www.rvs.se/pdf/translation_prufbericht.pdf

en test till...

http://www.rautaruukki.se/rr_web/rr_icc ... ang=1:dt=d

som du hittar här
http://www.rvs-tec.com/English/RR-test.pdf
Huh!?! Är detta ett forum???

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor aug 24, 2006 21:35

Lasse Viking skrev: så som jag fattar det hela efter att ha snabb-läst hos finnarna så har inte oljan samma funktion längre efter silikat behandligar.....och är inte lika viktig heller...vilket betyder typ att vilken billig olja somhelst mer eller mindre duger....för att om friktionen minskar...minskar per automation behovet av att smörja...eller hur? logiskt..
Men nu smörjer inte bara oljan.... Oljan tar också hand om stora mängder värme...
Och för övrigt så är det rätt otroligt att man kan minska friktionen i motorn mer än vad friktionen var från början. Friktionen i en modern motor brukar vara c:a 8% av tillförd energi. Hur kan man då minska med 15%?????
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar