Mitsu-Benz Pajero 280D

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JohnE
Beroende

Mitsu-Benz Pajero 280D

Inlägg av JohnE » fre sep 26, 2008 0:55

Bild

Bilden togs med mobilkamera nu sent ikväll, men det var mest en bild som jag ville ha för att skissa i huvudet framför mig hur fronten ska möbleras om..

Jag tänkte under de nästa månaderna låta bilen bli något ombyggd.

Kortfattat i två steg:

1.
Besiktningsduglig och godkänd. (Ny generator och en översyn av avgassystem, så vitt jag vet)
Kopplingen behöver även den en översyn..

2.
- 35" däck dugliga för vinterbruk, då den kommer nyttjas mestadels i norra dalarna.
- Höjning så 35"arna inte äter sönder bilen. (Distans vid spindlar och justera bakaxeln på något smidigt sätt? Karosshöja?)
Det enda jag inte kan tänka mig är att vrida torsionsstavar i botten.
- Belysning i form av arbetsbelysning och extraljus - med tillhörande frontbåge modell "är du säker på att det där var en älg?".
- Vinch, så snart ekonomin kan tillåta ett köp.

Bilen är alltså en Mitsubishi Pajero Wagon, årsmodell 85. Motorn är 4D55T, 2.4-liters turbodieseln.
Motorn ska få sig en översyn genom ny något större turbo och något ökad bränslemängd. Jag tappar ungefär 23% i och med 35"s-däcken, dessa procent tänkte jag försöka få tillbaka med motoreffekten.
Senast redigerad av JohnE den tor dec 29, 2011 14:19, redigerad totalt 12 gång.

JohnE
Beroende

Inlägg av JohnE » lör sep 27, 2008 12:23

Stötte på lite oväntat motstånd igår.
Efter en sväng med fyrhjulsdrift och lågväxel så hängde sig spaken i neutral. Spaken för fördelningslådan fastnade i neutral, alltså. Gick att röra i glapp ca 2cm åt vardera håll, men därefter var det helt och hållet stumt.
Neutral är tacksam när man är en bit hemifrån, så det blev bogserlina.

Idag plockade jag isär lite.
Bild

Upptäckte inget egentligt fel, men har mina aningar att plastbiten och fjädern har något med saken att göra.
Bild
Bild

Inget fel hittades och spaken funkade när den gjorts rent och återmonterats - vilket får mig att tro att det kan och kommer ske igen.
Någon som råkat ut för det tidigare som vet vad det är för något som strular?

volvojonas
ProvModerator

Inlägg av volvojonas » lör sep 27, 2008 12:49

Kan tipsa om att det räcker bra med 7cm kaross-höjning för att 35" ska funka fint.
Planerna verkar lovande annars.
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

volvojonas
ProvModerator

Re: Pajero Wagon Diesel - Förstagångsprojekt vinterbil

Inlägg av volvojonas » sön sep 28, 2008 17:38

JohnE skrev:Jag tappar ungefär 23% i och med 35"s-däcken, dessa procent tänkte jag försöka få tillbaka med motoreffekten.
Vad är det du tappar 23% av?
Har du provat att köra med 35" innan du börjar modda för mycket?
Jag tycker inte skillnaden mellan 30" och 35" är nåt att bråka om, varken i hastighet eller upplevd effekt i maskinen.
Volvo V40 2.0T -99

JohnE
Beroende

Re: Pajero Wagon Diesel - Förstagångsprojekt vinterbil

Inlägg av JohnE » sön sep 28, 2008 17:44

volvojonas skrev:
JohnE skrev:Jag tappar ungefär 23% i och med 35"s-däcken, dessa procent tänkte jag försöka få tillbaka med motoreffekten.
Vad är det du tappar 23% av?
Har du provat att köra med 35" innan du börjar modda för mycket?
Jag tycker inte skillnaden mellan 30" och 35" är nåt att bråka om, varken i hastighet eller upplevd effekt i maskinen.
Rent teoretisk "tappas" effekten i och med att omkretsen på hjulen förändras. I praktiken använder man helt enkelt ett annat körsätt eller annan växel. Jag inte kört med 35"are, så hittills är det teori för min del. Tackar ödmjukast för input, riktigt kul :)

Har din Pajero manuell låda? Hur funkar kopplingen i den, är den stabil i terräng eller rekommenderas kraftigare?

JohnE
Beroende

Inlägg av JohnE » sön sep 28, 2008 17:55

Efter att ha kikat i Träffsnack-forumet så inser jag att det finns ganska goda chanser för mig att åka på min första offroad-träff i Rimbo om knappt två veckor.

Vid det laget lär knappast 35"are och höjning vara genomfört, men besiktning och koppling borde nog vara fräscht som en barnrumpa. :D

volvojonas
ProvModerator

Inlägg av volvojonas » sön sep 28, 2008 19:13

Jag har bensinare och manuell och det funkar helt perfekt.
Maskinen har tillräckligt med vrid för att luffa fram i stort sett på tomgång, jag är väldigt sällan över 2000rpm i skogen, oftast runt 1500rpm. Skönt att känna att man inte behöver plåga maskinen samtidigt som man vet att det finns kraft kvar att ta av om det nu skulle behövas.

Lär visst vara en annan femma om man har en cyl-volym på typ 1,0 - 1,3liter :lol: står lite om det i en annan tråd här på forumet.

EDIT: undersöker möjligheterna för ett Rimbo-besök, då kan du få en demonstration.
Volvo V40 2.0T -99

JohnE
Beroende

Inlägg av JohnE » lör okt 04, 2008 0:50

Dagens lektion: Don't overdo it.

Inför besiktningen vill jag inte ha en monster-frontbåge monterad, men då jag använder bilen en hel del och kör mycket i mörker står jag inte ut med orginal helljus, så tills vidare tänkte jag göra något åt saken.
Såhär blev kvällens jobb med bilen. 7st monterade, men jag tänker plocka bort de två yttersta, det blev inte precis läckert. :rodnar: :roll:

En framtida plan är 5-6st till Bosch monterade på tak, samt arbetsbelysning åt sidorna och bakåt. Men det får nog vänta till efter besiktningen.
Eventuellt plockas väl de andra två Hella bort också så att det blir enhetligt, men det blir nog samtidigt som takmonteringen, kan jag tänka mig.

Dessutom behöver vänstra (högra på bild) normala strålkastaren en liten översyn, den är lite trött i reflektorn av rost. Kanske till o med sparka i en xenon-sats på halvljuset? Som sagt, jag kör mycket nattetid..

Edit: Ja, kofångaren sitter snett. :lol:

Bild

JohnE
Beroende

Inlägg av JohnE » lör okt 04, 2008 21:29

Extraljusen "hände färdigt" ikväll. De två yttre slängdes åt hyllan och resten kopplades in färdigt som de ska vara. 100wattare i Big Knickarna och 55w i dikesbelysningen på 70A-relä. Skönt med ordentlig belysning.
Nu ska jag göra någonting åt halvljuset och sen kommer en ljusbåge på taket också.

I övrigt så köpte jag en ny generator med vakuumpump, en från en L200 -02a. 80A och ska väl mer eller mindre passa bolt on. Dyr dock, men med garanti. :rodnar:

Bild

volvojonas
ProvModerator

Inlägg av volvojonas » lör okt 04, 2008 22:55

Tips är att MECA har strålkastare till hyggligt pris.

Blev ju kanon utan de yttersta xtra-ljusen!!!
Volvo V40 2.0T -99

JohnE
Beroende

Inlägg av JohnE » sön okt 05, 2008 2:33

volvojonas skrev:Tips är att MECA har strålkastare till hyggligt pris.

Blev ju kanon utan de yttersta xtra-ljusen!!!
Tack! Efter lite inställning under kvällen så är injusteringen bra nu också, lyser upp fint. Märks dock stor skillnad av att ha dem på tak (som på min förra bil) och att ha i fronten som nu. Tur att jag har ett gäng till som ska upp på taket då alltså. :roll:
MECA var ett bra tips, jag har funderat länge på hur jag ska göra. Antingen har jag fräscha lyktinsatser som ser ut som nuvarande och köper xenon-kit från USA, eller så köper jag nya HELLA universal 90mm projektor-lyse.
Ska enligt uppgift lysa riktigt riktigt bra för att vara halogen.

På MECA-sidan kunde man dessutom se att L200-kopplingen också var 23-splines med 230mm lamell, så en sådan plockas nog billigt från skroten och bankas på. Tack!

JohnE
Beroende

Inlägg av JohnE » mån okt 06, 2008 23:11

Idag skulle generatorn bytas och lite annat underhåll fixas.
Bytte två bussningar och ett stag för krängningshämmarna. Tänker behålla kränghämmarna på då jag inte är i kanonbehov av lång fjädringsväg.

Så går man över till generatorn och vakuumpumpen. Generatorerna var på pricken likadana sånär som på en annan elkontakt och dubbla remskivor istället för en singel. Remskivorna gör knappt någon skillnad och elkontakten kan man använda isolerade kabelskor till.

Edit: Lägger in lite bilder på bilen i dagsljus. Onödigt med nytt inlägg bara för bilder utan uppdatering..
Och om det är någon som undrar varför regplåtarna på mina bilder är suddade så är det ett allmänt beteende hos mig. Onödigt att stoltsera med regplåtar på nätet imo. Ingen stöldbegärlig bil jag har (än) men det är lika bra att ha rutinen inne.. :wink:
Bild
Bild
Man kan ju inte precis påstå att den är snygg bakifrån..men det ska nog lösa sig :roll:
O dragkroken måste upp...den är redan tilltufsad. :lol:
Bild
Senast redigerad av JohnE den sön okt 19, 2008 21:23, redigerad totalt 1 gånger.

JohnE
Beroende

Inlägg av JohnE » lör okt 11, 2008 16:19

Tung dag igår av flera anledningar. Körde drygt 70 mil under dagen med bilen, och därefter tänkte jag gå och lägga mig tidigt för att vara pigg inför Wild Wästby Big Meet som jag planerade att åka till under lördagen. Tänk så fel man kan ha.. :roll:

Vid 9-tiden igår kom jag på att jag var tvungen att fixa ett par saker innan bilen är offroadfärdig, så det fick bli en timme i garaget ändå. Tänk så fel man kan ha.. :roll:

På vägen ut till garaget störtdog den tidigare dåliga generatorn. Den har laddat 13,7-13,9 tidigare men nu dog den helt och vägrade ladda alls. Köra 14 mil enkel resa plus köra på en träff i 6-7 timmar helt utan batteriladdning? Skulle inte tro det. Stressmek AB! :lol:

Upp på lyften o börja bulta isär för att ens komma åt generatorn. Lagom insprängd placering under turbo och oljefilter precis över en miljon balkar. Trångt.
Bild

Fyra oljeslangar fick stryka på foten för att kunna få ut och dit nya generatorn. Tre av dem kunde pluggas men den fjärde var av pressad sort, så en bult fick förhindra läckage där. Dryga halvlitern droppade ut under jobbet. Brukar ha mössa när jag mekar under bilen och denna gången var det ganska välbehövligt. Skönt att oljan är varm när den rinner nerför nacken i alla fall, hellre det än isande kall. :lol:
Bild

Lite fler saker stog på schemat än att byta generator. Under kvällen/natten fixades följande..
[x] Nytt underkörningsskydd
[x] Dragkrok bort, lägre markfrigång på kroken än på min RR-motorcykel.. :evil:
[x] Byta ett av två tveksamma bälten, det ena var helt paj och andra fungerar men behöver "övertalas" vid användning.
[ ] Byta spegelglas på höger backspegel. Misslyckades. Nu har jag ännu mer sprucket glas i garaget. :roll:
[x] Kränga om däcken på aluminiumfälgarna till vinterdäck. 225gram obalans, HAHAHAHA. :lol:

Bild

Min mobiltelefon stog igång och spelade musik på bygget under mektiden...och till slut var batteriet slut utan att jag var klar. Vips så hade man ingen tidsuppfattning över huvud taget. :D
När jag väl kom hem visade sig klockan vara 0620 och jag insåg att det blir nog ganska farligt att bege sig iväg och köra bil hela dagen om jag inte får någon sömn i kroppen. Så jag beslöt att skippa WWBM under lördagen för att satsa på söndagen.

...nu är hon 1620 på lördagen, och nu borde väl inte någonting mer kunna hända som hindrar MIN FÖRSTA 4X4-TRÄFF!

Edit: En försovning var ganska effektiv på att hindra :lol:
Vad tragisk man känner sig då man är peppad och allt äntligen funkar och så skiter det genom att man mördar väckarklockan på dagen D. :rodnar: :lol:
Men shit happens, det kommer fler träffar. TT Sandlycke Strängnäs 18e oktober kanske? Nämre än Rimbo till och med.

JohnE
Beroende

Inlägg av JohnE » lör okt 18, 2008 23:50

Idag blev mycket gjort kändes det som. Monterade stereo, fyra högtalare (2st fram 2st bak) och en baslåda med dubbla 10". Lagom mkt trevligare att åka från garaget med musik än att åka till med dieselknack och växellådsvinande. :rodnar: :lol:

Sen hände lite andra grejjer också.. nämligen en av planerna med bilen inför vintern. Bilen kommer användas mycket i snö, men snön ska vara framför och vid sidan om bilen. :wink:
Konstruktion av snöplog har påbörjats. Två stycken plogar till trädgårdstraktorer fick sätta livet till. Skar bort alla traktorfästen på plogarna idag, plasman är underbar att jobba med.
Kapade ut en del plåt och måttade och siktade och tänkte.

Kommer försöka tillverka ett fäste som blir bultat i ramen och i den blivande frontbågen. Snabbfäste för plogen och hydralcylindrarna till den. Fyra sprintar och två hydralslangar så ska plogen vara väck.
Tråkigt nog kommer man förmodligen behöva slå av motorn för att hydraloljetrycket ska kunna tillåta inkoppling/urkoppling av slangarna.

Bild
Bild

Bladen är som ni ser något olika i höjd, så med lite smideskonst och lagom mycket våld kommer det bli ett diagonalblad med lite "svung" på högersidan om fordonet.. :roll:

Om ni är intresserade så postas givetvis fortsättningen. :D
Lite "intro" så att säga 8)

volvojonas
ProvModerator

Inlägg av volvojonas » sön okt 19, 2008 0:12

OM vi är intresserade, vi är alltid intresserade stort som smått, även om det kanske inte alltid märks i antalet svar i tråden.
Så kör på !!!!!!!!!!
Volvo V40 2.0T -99

Skriv svar