Tung dag igår av flera anledningar. Körde drygt 70 mil under dagen med bilen, och därefter tänkte jag gå och lägga mig tidigt för att vara pigg inför Wild Wästby Big Meet som jag planerade att åka till under lördagen. Tänk så fel man kan ha..
Vid 9-tiden igår kom jag på att jag var tvungen att fixa ett par saker innan bilen är offroadfärdig, så det fick bli en timme i garaget ändå. Tänk så fel man kan ha..
På vägen ut till garaget störtdog den tidigare dåliga generatorn. Den har laddat 13,7-13,9 tidigare men nu dog den helt och vägrade ladda alls. Köra 14 mil enkel resa plus köra på en träff i 6-7 timmar helt utan batteriladdning? Skulle inte tro det. Stressmek AB!
Upp på lyften o börja bulta isär för att ens komma åt generatorn. Lagom insprängd placering under turbo och oljefilter precis över en miljon balkar. Trångt.
Fyra oljeslangar fick stryka på foten för att kunna få ut och dit nya generatorn. Tre av dem kunde pluggas men den fjärde var av pressad sort, så en bult fick förhindra läckage där. Dryga halvlitern droppade ut under jobbet. Brukar ha mössa när jag mekar under bilen och denna gången var det ganska välbehövligt. Skönt att oljan är varm när den rinner nerför nacken i alla fall, hellre det än isande kall.
Lite fler saker stog på schemat än att byta generator. Under kvällen/natten fixades följande..
[x] Nytt underkörningsskydd
[x] Dragkrok bort, lägre markfrigång på kroken än på min RR-motorcykel..
[x] Byta ett av två tveksamma bälten, det ena var helt paj och andra fungerar men behöver "övertalas" vid användning.
[ ] Byta spegelglas på höger backspegel. Misslyckades. Nu har jag ännu mer sprucket glas i garaget.
[x] Kränga om däcken på aluminiumfälgarna till vinterdäck. 225gram obalans, HAHAHAHA.
Min mobiltelefon stog igång och spelade musik på bygget under mektiden...och till slut var batteriet slut utan att jag var klar. Vips så hade man ingen tidsuppfattning över huvud taget.
När jag väl kom hem visade sig klockan vara 0620 och jag insåg att det blir nog ganska farligt att bege sig iväg och köra bil hela dagen om jag inte får någon sömn i kroppen. Så jag beslöt att skippa WWBM under lördagen för att satsa på söndagen.
...nu är hon 1620 på lördagen, och nu borde väl inte någonting mer kunna hända som hindrar MIN FÖRSTA 4X4-TRÄFF!
Edit: En försovning var ganska effektiv på att hindra
Vad tragisk man känner sig då man är peppad och allt äntligen funkar och så skiter det genom att man mördar väckarklockan på dagen D.
Men shit happens, det kommer fler träffar. TT Sandlycke Strängnäs 18e oktober kanske? Nämre än Rimbo till och med.