Ramhöjning
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
Ramhöjning
Någon som utfört en ramhöjning på en Cherokee.. ?
Vilka problem man kan stöta på osv ..
Alt hur mycket man kan höja innan rattstång mm blir ett problem.
Vilka problem man kan stöta på osv ..
Alt hur mycket man kan höja innan rattstång mm blir ett problem.
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Det beror på vilken sorts Cherokee det är.mattebigge skrev:har för mig att det är nån halvintegrerad ram på jeepen.och att karosshöjning inte funkar
Är det en gammal klassisk FSJ från -70-talet och tidigt 80-tal så är det traditionellt rambygge.
Dom moderna Cherokeerna från 1986 till 2001 har uni-body, dvs karossen sitter ihop med ramen. En sådan bil går inte att karosshöja.
-
- Rutinerad
Tror inte det var riktigt meningen heller...Ullabelladjupdykare skrev:förstår verkligen inte vad du menar .....chrizze skrev:Det e inte så att du menar ramsänkningför isfall förstår jag vad du menar, sänker den så fort du närmar dig ett surhål
![]()
hade du bara haft vett nog att nöja dig att sänka ramen hade ju jag varit nöjd mvh en med en uppeldad T-MAX 12000

Men svar på din fråga blir att det inte går att karosshöja en Cherokee XJ. Ramhöja gör du i.o.f.s. med en vanlig höjningsats. Längre fjädrar o dämpare, eller klotsar o schacklar.
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se
@Ullabelladjupdykare...
Om du menar höja medels vanligt höjningskit så kommer du att möta på bla dessa små störningar... Fler får gärna fylla på...
*Bultarna som håller bladfjädrarna bak kan sitta som tusan, det är oftast att bulten "kärvar" i bussningens hylsa.
*Stötdämpare (tror det var bak) är också lite tjyvens att få loss och fästena kan trixa en del.
*Fördelningslådan bör sänkas om du sänker mer än 2" (rätta mig här!!!), vet i tusan om alla höjningssatser har sänkningsdistanser till fördelningslådebalken.
*Samma gäller infästning framaxel.
*Köper du en snikvariant av höjningssatsen (så kallad Ad-a-leaf) så får du ta loss och demontera bladfjädrarna bak, kan också vara bökigt.
*Sätter du större däck (vilket du kommer att göra såklart) så bör du justera hastighetsmätaren.
Flera bud nu boy´s and girls..... hjälp Ullabelladjupdykare.....
Mitt ordbajseri gäller givetvis för Jeep Cherokee XJ, 1984 och framåt.
Om du menar höja medels vanligt höjningskit så kommer du att möta på bla dessa små störningar... Fler får gärna fylla på...
*Bultarna som håller bladfjädrarna bak kan sitta som tusan, det är oftast att bulten "kärvar" i bussningens hylsa.
*Stötdämpare (tror det var bak) är också lite tjyvens att få loss och fästena kan trixa en del.
*Fördelningslådan bör sänkas om du sänker mer än 2" (rätta mig här!!!), vet i tusan om alla höjningssatser har sänkningsdistanser till fördelningslådebalken.
*Samma gäller infästning framaxel.
*Köper du en snikvariant av höjningssatsen (så kallad Ad-a-leaf) så får du ta loss och demontera bladfjädrarna bak, kan också vara bökigt.
*Sätter du större däck (vilket du kommer att göra såklart) så bör du justera hastighetsmätaren.
Flera bud nu boy´s and girls..... hjälp Ullabelladjupdykare.....

Mitt ordbajseri gäller givetvis för Jeep Cherokee XJ, 1984 och framåt.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Nej, inte riktigt.RogerÅ skrev:Nu har jag en gc zj men det är samma sak
min är höjd ca 7-8tum med växelådan på orginalplattsen 100% problemfritt
En XJ är betydligt mer känslig än en ZJ för branta vinklar på kardanaxlarna, och det blir väldigt lätt vibrationer. XJ med NP242 till och med 1996 är mindre känsliga än dom nyare pga den lilla struten på utgående axel till bakre kardanen.
Nyare XJ brukar kunna få problem med vibrationer redan vid 3" höjning om inte fördelningslådan sänks eller någon form av SYE installeras.
-
- Rutinerad
hmmm
känns som det får bli en 3" höjningssatts ...
vilken är mest prisvärd ?
Re: hmmm
Välj själv dom gör bra sakerUllabelladjupdykare skrev:känns som det får bli en 3" höjningssatts ...
http://rustysoffroad.com/mm5/merchant.m ... sus_xj_kit
-
- Rutinerad
-
- Rutinerad
Vill du handla i sverige så har http://www.dalhems.com e hel del höjningsgrejer till cherokee. Sitter själv o letar efter det nu.
I aim to misbehave