Besiktning

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Johan P
Rutinerad
Kontakt:

Besiktning

Inlägg av Johan P » tis okt 07, 2008 17:52

Får man ha svetsad bakdiff vid besiktningen?

Värderar nu om det är värt att få suzukin besiktigad.
Har märkt ett ökat intresse från träff-arrangörerna att bilen skall vara besiktigad på träffarna.
Detta intresse utgår ifrån att hålla hög säkerhet på träffarna, helt rätt.
Men det blir lite "knas", för så fort jag kommer hem kommer jag att byta tillbaka till mina 31" däck och där efter står jag igen med en bil som är olaglig att köra på vägen.
Ända skillnaden är att jag kan klistra på skattemärket.
Skall träff-säkerheten höjas på riktigt måste fordon besiktigas på plats, på träffdagen.
Jag önskar kunna besiktiga suzukin när jag kommer ut till en träff, givet vis skall jag betala för denna besiktningen.
Originalbilar, alltså helt original skall slippa besiktning på plats, för lagliga bilar är redan lagliga.
Med besiktnings möjligheter på träffarna får jag möjligheten att utöva min 4x4-körning som en "sport" utan att befinna mig i en gråzon hela tiden.
SJ413-86

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » tis okt 07, 2008 17:54

Inga problem att besiktiga med ESAB diff.. Informera bara besiktiningsmannen om det så han inte får en svår chock!
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Ivansson
Hemmastadd

Inlägg av Ivansson » tis okt 07, 2008 18:10

De kör inte bilen på bromsprovaren om man har svetsad diff.

Edit: de brukar kolla bromsarna ute på gatan istället. kör och bromsar och kollar om det drar snett, typ. Så man slipper inte undan bromsprov. på besiktningsprotokollet står det "alternativ kontrollmetod" eller nåt sånt.
Toyota Landcruiser LJ70 -85
http://www.p-ivansson.pixbox.se

Nymoen
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » tis okt 07, 2008 19:07

Ivansson skrev:De kör inte bilen på bromsprovaren om man har svetsad diff.

Edit: de brukar kolla bromsarna ute på gatan istället. kör och bromsar och kollar om det drar snett, typ. Så man slipper inte undan bromsprov. på besiktningsprotokollet står det "alternativ kontrollmetod" eller nåt sånt.

Dom kör den i provaren i allefall :lol: Dom skiter väl i om man svetsat den och provar på , Det jorde dom på min ,Helt ok :wink:

hesselgren
Beroende

Inlägg av hesselgren » tis okt 07, 2008 20:25

har bekanta som fått nedslag för svetsdiff. vet inte om det varit korrekt men iaf..

besiktningsmannen har tyckt "bilen går inte att köra på ett säkert sätt, den går bara rakt fram" eller nått.. :evil:

men om inte annat är d ju bara säga att det sitter en locker i eller en hårt ansatt diffbroms. :lol:

BorkJonas
Guru

Re: Besiktning

Inlägg av BorkJonas » tis okt 07, 2008 22:08

silvergray skrev:Får man ha svetsad bakdiff vid besiktningen?

Har märkt ett ökat intresse från träff-arrangörerna att bilen skall vara besiktigad på träffarna.
Men det blir lite "knas", för så fort jag kommer hem kommer jag att byta tillbaka till mina 31" däck och där efter står jag igen med en bil som är olaglig att köra på vägen.
Skall träff-säkerheten höjas på riktigt måste fordon besiktigas på plats, på träffdagen.
Jag önskar kunna besiktiga suzukin när jag kommer ut till en träff, givet vis skall jag betala för denna besiktningen.
Originalbilar, alltså helt original skall slippa besiktning på plats, för lagliga bilar är redan lagliga.
Med besiktnings möjligheter på träffarna får jag möjligheten att utöva min 4x4-körning som en "sport" utan att befinna mig i en gråzon hela tiden.
Det du säger har diskuteratats massor av gånger. Problemet är hur man skall hinna besiktiga 300bilar på en träff. Dessutom så kräver överheten i SBF att bilarna skall vara besiktigade (annars finns det en risk att inte trafik försäkringen gäller), alternativt att man kör på avlyst/avspärrat område, men då krävs att man har Vagnsbok samt giltig tävlingslicens.

Varför vill du INTE besiktiga din bil hos SBP?

Att din bil har ESAB diff bak tror jag inte är något problem. Har den det däremot fram så blir det nog värre....med all rätt. Att du sätter på 31or efter besikting är givetvis inte heller helt lagligt. Regga in bilen med 31or alterntivt kör med din 31or ändå, det är ju inte mer olagligt än att köra obesiktigat. Dessutom är jag ganska säker på att du kommer få ersättning för 3de man fastän du har 31or, dock är det inte helt säkert om du kör obesiktigat.

Tänk även på att det är allmäna vägar inne på Bröt. Vad händer om polisen mot all förmodan har en kontroll inne på en grusväg, hjälper det då att arrangören har haft en "besiktning" vid insläppet?

Jag håller med dig till fullo, vore perfekt att slippa besiktningskravet, men då måste jobba på att få till ett avlyst eller helst avspärrat område samt att ALLA skall skaffa. en licens a' 780kr/år. Området måste dessutom vara banbesiktigat och en träningsförsäkring måste lösas för hela området. Samtliga kommer att behöva ha en bil som följer trial eller challenge reglementet, godkännd hjälm kommer att bli ett krav. Kommer vi dit så har vi verkligen lyckats göra säkerhetshöjande åtgärder.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Johan P
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av Johan P » tis okt 07, 2008 23:26

BorkJonas skrev:

Det du säger har diskuteratats massor av gånger. Problemet är hur man skall hinna besiktiga 300bilar på en träff. Dessutom så kräver överheten i SBF att bilarna skall vara besiktigade (annars finns det en risk att inte trafik försäkringen gäller), alternativt att man kör på avlyst/avspärrat område, men då krävs att man har Vagnsbok samt giltig tävlingslicens.

Att din bil har ESAB diff bak tror jag inte är något problem. Har den det däremot fram så blir det nog värre....med all rätt. Att du sätter på 31or efter besikting är givetvis inte heller helt lagligt. Regga in bilen med 31or alterntivt kör med din 31or ändå, det är ju inte mer olagligt än att köra obesiktigat. Dessutom är jag ganska säker på att du kommer få ersättning för 3de man fastän du har 31or, dock är det inte helt säkert om du kör obesiktigat.

Tänk även på att det är allmäna vägar inne på Bröt. Vad händer om polisen mot all förmodan har en kontroll inne på en grusväg, hjälper det då att arrangören har haft en "besiktning" vid insläppet?

Jag håller med dig till fullo, vore perfekt att slippa besiktningskravet, men då måste jobba på att få till ett avlyst eller helst avspärrat område samt att ALLA skall skaffa. en licens a' 780kr/år. Området måste dessutom vara banbesiktigat och en träningsförsäkring måste lösas för hela området. Samtliga kommer att behöva ha en bil som följer trial eller challenge reglementet, godkännd hjälm kommer att bli ett krav. Kommer vi dit så har vi verkligen lyckats göra säkerhetshöjande åtgärder.
Jag vill åka till SBP förutom att det saknas lastförskutningsgaller, orginaldäck och den ryker som f*n.

Hur funkar det att regga om bilen?
Är det bara modifiera bilen som jag vill ha den, sedan boka en vanlig tid och på plats tala om för dom att nu vill jag regga om den.
SJ413-86

BorkJonas
Guru

Inlägg av BorkJonas » ons okt 08, 2008 8:40

silvergray skrev:
BorkJonas skrev:

Jag vill åka till SBP förutom att det saknas lastförskutningsgaller, orginaldäck och den ryker som f*n.

Hur funkar det att regga om bilen?
Är det bara modifiera bilen som jag vill ha den, sedan boka en vanlig tid och på plats tala om för dom att nu vill jag regga om den.
Att du saknar lastförskjutningsskydd löser du på två sett antingen köper/tillverkar du dig ett galler alternativt reggar om bilen till personbil.

Orginaldäck, låna däck av en kompis om du inte har några egna.

Ryker som fan: renovera eller byt motor. Det är ändå inte i enlighet med klubbarnas miljöpolicy att ha bilar som är miljösvin. Det handlar ju om våran framtid, tänk på våran miljö.

Det handlar alltså egenligen mestadels om att du inte har råd alternativt ork att fixa till din bil att bli i ett vettigt skick!? Då säger jag prioritering, det kostar att hålla på med motorsport. Terrängkörning är nog ändå en av de billigare grenarna man kan hålla på med. Det känns som om det handlar om ett par tusenlappar och lite arbete att få ordning på din bil. Fråga en crossåkare vad han lägger om året på sin hoj.... :lol:

Dessutom höjer du värdet på din bil avsevärt om den är besiktigad....
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons okt 08, 2008 9:04

Samtliga kommer att behöva ha en bil som följer trial eller challenge reglementet, godkänd hjälm kommer att bli ett krav.
Observera att det handlar inte om hur man byggt om, monterat spärrar, höjt, bytt motor och liknande, utan rena miljö och säkerhetsdetaljer (bur, fastsättning av batteri, bromsar, stolar o bälten och liknande).....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Nesse
Beroende

Inlägg av Nesse » ons okt 08, 2008 9:29

Antar att du besiktiar här i borås ?
Jag körde in min blåa med 31" svetsad bakaxel
Det enda dom sa om det var att det var diffat
och jag sa att den var rejält uppspännd.
Men i själva verket var den svetsad..
Jag har 2 uppsättningar fälgar över om du skulle behöva.
4st fälgar till rocky dom skall passa +4st till 410..
// Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » ons okt 08, 2008 13:39

Vill bara säga en sak...

Alla fordon är trafikförsäkrade ALLTID!!!!

Har man ingen försäkring via försäkringbolag så går försäkringsskyddet automatiskt över till Trafikförsäkringsföreningen.
Inträffar en skada med ett oförsäkrat fordon så tar TFF hand om det.
Vilket innebär att 3:dje part alltid är försäkrad.
Föraren/ägaren av fordonet blir därmed ersättningsskyldig gentemot TFF.
Storleken på detta krav beror på hur omfattande skadan är.

Detta innebär i slutändan att det är bättre att ha ett fordon som är besiktigat, skattat och försäkrat. För att det är billigast om/när skada uppstår.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Johan P
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av Johan P » ons okt 08, 2008 14:25

Nu när jag ändå ligger i startgroparna att göra i ordning bilen, tar jag även med SBP i arbetet.

Skall montera på bedlocks och skivbromsar bak, hoppas besiktningsgubben är på gott humör när jag kommer.
Jag återkommer med protokollet från SBP.
SJ413-86

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons okt 08, 2008 17:20

niva_mats skrev:Alla fordon är trafikförsäkrade ALLTID!!!!

Har man ingen försäkring via försäkringbolag så går försäkringsskyddet automatiskt över till Trafikförsäkringsföreningen.
Alltid??????
Även om det är en helt identitetslös "rörhög"??? Jag är inte så säker på det, nämligen... Jag tror att TFF (Trafikförsäkringsföreningen) nog gärna påstår att det inte är ett trafikförsäkringspliktigt fordon just för att för att slippa betala ut...
Du får gärna överbevisa mig att jag har fel, men beviset ska vara ett dokument som är juridiskt hållbart. Jag vill inte låta gnällig, speciellt inte mot dig Mats, men hårda bevis är det enda som gäller här, inte "jag tror"....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

AtEase
Moderator
Kontakt:

Inlägg av AtEase » ons okt 08, 2008 19:40

hesselgren skrev:har bekanta som fått nedslag för svetsdiff. vet inte om det varit korrekt men iaf..

besiktningsmannen har tyckt "bilen går inte att köra på ett säkert sätt, den går bara rakt fram" eller nått.. :evil:

men om inte annat är d ju bara säga att det sitter en locker i eller en hårt ansatt diffbroms. :lol:
Isåfall skulle ju alla bilar med dålig väghållning underkännas? Gamla Mercedes A-klass tex, men så är ju inte fallet.

Vad gäller lastgallret, har inte de flesta lb-reggade 410/413 dispens för baksäte? Sitter sätet i ska man inte ha galler, och vice versa.
En inställd spelning är också en spelning.

hesselgren
Beroende

Inlägg av hesselgren » ons okt 08, 2008 20:02

AtEase skrev:
hesselgren skrev:har bekanta som fått nedslag för svetsdiff. vet inte om det varit korrekt men iaf..

Isåfall skulle ju alla bilar med dålig väghållning underkännas? Gamla Mercedes A-klass tex, men så är ju inte fallet.

Vad gäller lastgallret, har inte de flesta lb-reggade 410/413 dispens för baksäte? Sitter sätet i ska man inte ha galler, och vice versa.
nämen, jag hade nog tjafsat emot besiktningsgubben.. men det är ju jag det

Skriv svar