Vad gör denna???

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Vad gör denna???

Inlägg av Marcus-84 » tor okt 23, 2008 16:07

Vad justerar den?

Det är min bil på bilderna:
Bild
Bild
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Inlägg av peterand » tor okt 23, 2008 16:10

caster (eller är det camber :idea: ) Används vid framvagnsjustering
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » tor okt 23, 2008 16:32

Jaha, är det viktigt att den är exakt rätt? Jag har inte varit å skruvat i den men jag undrar bara för jag ska göra en hjulinställning snart.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor okt 23, 2008 18:45

peterand skrev:caster (eller är det camber :idea: ) Används vid framvagnsjustering
Caster!!!! Camber är hjulets lutning inåt eller utåt i överkant...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Re: Vad gör denna???

Inlägg av jeepetorp » tor okt 23, 2008 20:47

Marcus-84 skrev:Vad justerar den?

Det är min bil på bilderna:
Bild
Bild
Det kallas för domkraft, närmare bestämt garagedomkraft. Använd för det mesta till att hissa upp bilar med vid enklare pill typ hjulbyte.
Men det är en mångsidig pryl som funkar bra till mycket annat också. :D
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tor okt 23, 2008 23:06

:notworthy: :jump: :naughty: :aaah: :oops:
Senast redigerad av Wältmeister den fre okt 24, 2008 9:11, redigerad totalt 1 gånger.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » tor okt 23, 2008 23:44

Humor på hög nivå Jeepetorp :beer:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » fre okt 24, 2008 13:46

Den bestämmer hur spårkänslig bilen skall vara eller inte.

Gaffellutningen på en cykel. sväng på styret 180grader och se om du kan släppa styret och vinka till kungen...
/jonko med H4:an

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » fre okt 24, 2008 14:18

jonko skrev:Den bestämmer hur spårkänslig bilen skall vara eller inte.

Gaffellutningen på en cykel. sväng på styret 180grader och se om du kan släppa styret och vinka till kungen...
Ahh, okej då ska min mekaniker få justera det om det är fel. Kan man förbättra den på nåt vis? Spänna styrsnäckan kanske så man får ett rakt-framläge? För den är ganska jobbig på vägen sen jag bb-höjde. Man måste passa bilen mkt mer än tidigare, kan kanske bero på att puckarna är i gummi? Har nu beställ puckar i alu, 65mm ist för 40mm (gummi) så får se om det blir bättre.

Vad tror ni?
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » fre okt 24, 2008 15:14

Den som vill fördjupa sina kunskaper i ämnet styrgeometri och hjulvinklar kan läsa i Hermods Fordonsdynamik brev 4 sid 20, Inverkan av framhjulsinställning, av G Karnsund.

Ett annat alternativ för den vetgirige är Teknos Chassie reparationer av L Porse översatt av Bengt Sandelius. Från sid 477 i upplaga MCML avhandlas Styrningsprinciper och framhjulsinställning. Bl a axellutningen/castervinkeln/försprånget - olika namn på samma vinkel.

Båda böckerna borde finnas på alla bibliotek.

Kortfattat kan man säga att axellutningen är en avvikelse från den tänkta lodlinjen genom hjulaxeln. Om den tänkta spindeltappen lutar frammåt i överkant säger man att axellutningen är negativ - och tvärt om.

M a ord - genom att skjuta fram eller dra tillbaka övre eller nedre infästningen av styrspindeln, i det aktuella fallet nedre kulleden medelst excentern, så förändras bilens förmåga till stabilitet vid körning rakt fram eller annars till överdriven vilja att styra in i en kurva.

Axellutningen är ej (lätt) justerbar på bilar med stela axlar.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » fre okt 24, 2008 15:48

Okej, tack för svar! Låter lite väl komplicerat så det får nog kanske vara då... :roll:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » fre okt 24, 2008 21:20

Kolla Toe in då den ändras när du höjer Jeepen på det sätt du gjort.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » lör okt 25, 2008 8:48

Tobbe skrev:Kolla Toe in då den ändras när du höjer Jeepen på det sätt du gjort.
Okej, han ska få kolla det när alupuckarna är på plats. Borde vara klara nästa vecka...
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Skriv svar