Sida 1 av 2
kommer jag göra bort mig??
Postat: lör okt 25, 2008 22:44
av klxmicke
Hej allihopa. Jag är helt färsk med biloffroad, men har kört en del hoj i skogen, hur långt ut i skogen vågar man ge sig med min nyinköpta skönhet, med typ standard-däck och utan höjning?
Självklart ska jag efter besiktning och skattning m.m ge mig ut i skog och mark, men jag har ju sett en del bilder på hiskliga fastkörningar med bilar med monsterdäck.
Tack för svar, det här forumet kommer nog användas ganska frekvent i fortsättningen.
Bilen är en cherokee 90:a bensin 4.0 automat
(fattar inte hur man lägger upp bilder...
Postat: lör okt 25, 2008 22:49
av Mattias L
Jag skulle inte ge mig ut någonstans i skogen utan att ha någon annan med bil med mig. Detta trots att jag har winch, hi-lift och grova däck...

Postat: lör okt 25, 2008 22:53
av klxmicke
Tackar och bockar, gissar på att större däck är ett måste...
Postat: lör okt 25, 2008 22:58
av Mattias L
klxmicke skrev:Tackar och bockar, gissar på att större däck är ett måste...
Nejdå, inte alls.
Men fastnar du så sitter du fast. Fastnar du med stora däck så sitter du fast. FAstnar du med stora däck och en 7"höjning sitter du fast.
Har du däremot någon med dig...
Postat: lör okt 25, 2008 22:58
av klxmicke
Bild på eländet för nyfikna själar, dom hembyggda bladfjäderfäste är kapade, efter en rejäl fastkörning i asfalten när jag skulle prova min första upphill-körning (upp för en lite slänt, tjohoo).
http://forum.lazzat.se/attachment.php?a ... ntid=20164
Postat: lör okt 25, 2008 23:00
av klxmicke
Skulle aldrig ge mig ut ensam, och winch eller iaf ett spel skall inhandlas.
Mattias L skrev:klxmicke skrev:Tackar och bockar, gissar på att större däck är ett måste...
Nejdå, inte alls.
Men fastnar du så sitter du fast. Fastnar du med stora däck så sitter du fast. FAstnar du med stora däck och en 7"höjning sitter du fast.
Har du däremot någon med dig...
Postat: lör okt 25, 2008 23:02
av Mattias L
klxmicke skrev:Skulle aldrig ge mig ut ensam.
Då uppmuntrar jag dig att sticka ut genast bums för roligare kommer du inte att ha i ditt liv!
Trevlig jeep för övrigt, jag hoppas vi får se en liten projekttråd i Garaget-delen?

Postat: lör okt 25, 2008 23:05
av klxmicke
Garagetdelen har jag inte hunnit spana in ännu, men det kan nog bli enliten tråd där så småningom..
Mattias L skrev:klxmicke skrev:Skulle aldrig ge mig ut ensam.
Då uppmuntrar jag dig att sticka ut genast bums för roligare kommer du inte att ha i ditt liv!
Trevlig jeep för övrigt, jag hoppas vi får se en liten projekttråd i Garaget-delen?

Re: kommer jag göra bort mig??
Postat: lör okt 25, 2008 23:44
av Lasse Suzican
klxmicke skrev:..., hur långt ut i skogen vågar man ge sig med min nyinköpta skönhet, med typ standard-däck och utan höjning?
Självklart ska jag efter besiktning och skattning m.m ge mig ut i skog och mark, men jag har ju sett en del bilder på hiskliga fastkörningar med bilar med monsterdäck.
Hej och välkommen...
Nu kommer jag och är äckligt tråkig, men du ska inte våga ge dig ut alls, eftersom ALL terrängkörning är olaglig och är alltså brott mot terrängkörningslagen. Överträdelser ger både böter för dig och bekymmer för oss som arrangerar lagliga körningar.
Kom istället på en arrangerad, och laglig, körning för då har du kompisar runt om dig som gärna hjälper dig om och när du kör fast, och ger dig tios på hur du bör köra...
Vi har ju alla varit nybörjare en gång...
Och som sagt...
Jag låter jättetråkig, men att ge sig ut på egen hand i skog och natur är att be om problem...
Postat: sön okt 26, 2008 10:02
av jeepetorp
Instämmer med föregående. Det är framför allt gemenskapen på träffar som gör det hela så otroligt trevligt.
Men som sagt, med större däck och höjning kommer man längre ut i skiten innan man sitter fast. Men man sitter likförbannat fast, annars har Du ju inte testat gränserna för din och bilens förmåga. Du kommer nog att bli lätt överraskad över vad en standard jeep klarar av. Börja med standard och jobba dig uppåt vartefter intresse och plånbok tillåter.
Det behövs fler som åker standard, annars kan nog många med familjejeepar tro att dom inte kan vara med på terrängtouring och liknande.
Och nu när Du väl har fastnat för just Jeep så kan jag rekomendera Jeep Club Sweden...
www.jeepclubsweden.se
Postat: sön okt 26, 2008 10:28
av klxmicke
Förstår precis vad ni menar om att man måste följa terränglagen, och det är faktiskt förnuftigt. Det var typ träffkörningar jag menade, sen tänkte jag försöka hitta lite lerigare grusvägar, nedlagda grustag m.m att köra i, mest för att känna på.
Kul med en sån respons på tråden, verkar vara ett trevligt forum det här.
Postat: sön okt 26, 2008 11:20
av Marcus-84
KLXMicke: Dina bladflädrar bak ser väldans dåliga ut! Dom har ju samma böj som denna smile:

Byt bladen bak, montera höjningspuckar (kommer att ha 4st puckar till över inom en snar framtid) fram å kör med 31" däck. Billigt å enkelt!

Annars en fin bil!

Postat: sön okt 26, 2008 13:11
av klxmicke
Jo har sett att dom verkar lite trötta, vet du nåt bra ställe som säljer till bra pris. Ska kolla med hansen racing, har minst 10% rabatt där.
Höjningspuckar som du vill bli av med köps gärna!!
Marcus-84 skrev:KLXMicke: Dina bladflädrar bak ser väldans dåliga ut! Dom har ju samma böj som denna smile:

Byt bladen bak, montera höjningspuckar (kommer att ha 4st puckar till över inom en snar framtid) fram å kör med 31" däck. Billigt å enkelt!

Annars en fin bil!

Postat: sön okt 26, 2008 14:15
av Marcus-84
Okej, 400:-+frakt för 4st puckar. Suttit på i 6mån/500mil. Hör av mig när dom är leveransklara.

Postat: sön okt 26, 2008 15:25
av klxmicke
Låter great, var och hur monteras dom,? Har mina aningar men har mest erfarenhet av att sänka bilar...

Jag är bilmek så det är ingen teknikfråga utan mer vad det är för typ av höjning.
Marcus-84 skrev:Okej, 400:-+frakt för 4st puckar. Suttit på i 6mån/500mil. Hör av mig när dom är leveransklara.
