Mazda B2600 svårstartad
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Mazda B2600 svårstartad
Har nyss köpt en B2600 billigt.... den hoppar igång men dör på en gång, hör ej att bränslepumpen startar när man vrider på nyckeln. Kan det vara bränslepumpsrelät som har sagt upp sig eller vad kan det vara, databoxen?
/Mikael
/Mikael
Du får gärna skriva vilken årsmodell.
De blir lite lättare att ge dig tips då.
Har nämligen haft en -91:a.
De blir lite lättare att ge dig tips då.
Har nämligen haft en -91:a.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Detta är lite svårt att förklara så du får mitt telefonnummer om du inte förstår vad jag menar. Conny 073 849 71 22
Vrid nyckeln till det läge som startmotorn går på. när bilen startat så håller du kvar nyckeln i det läget och ser hur om den motorn går ända tills du släpper tillbaka nyckeln till dess vanliga läge när motorn väl är igång.
om motorn går hela tiden med nyckeln i "starta monstret" läge men dör direkt igen när du släpper tillbaka nyckeln så tror jag inte på att de beror på oxidition vid bränslepumpen. Då beror det snarare på jordfel.
Jag hörde aldrig min bränslepump på 1,5 år.
Om pumpen hade gått som den velat på din bil så hade bilen inte startat alls ibland eller gått jättefint när pumpen fungerar som den ska igen.
Och vore det fel på reläet så skulle inte bilen starta överhuvudtaget
Så de kan vi utesluta tills du provat vad jag skrivit.
Sen finns de mer grejer också.
Luftmassamätaren kan vara skrot. lätt att testa, dra ur sladden till luftmassamätaren och se om bilen går då.
Kolla om du har gnista på alla stiften.
Vilken färg stiften har, om dom är blöta. Skulle tro att dom är blöta.
Testa att ge lite gas medans du startar den. prova i olika lägen.
Termostaten kan vara kass. testa att ta ur alla stiften. plocka sedan loss kontakten till Hallgivaren. sitter på fördelaren,
Mal då på tändningen en stund utan stiften i.
Kan vara som så att motorn surat ner sig. Blir så äckligt j987245vla svårstartade då.
Detta är vad jag kan komma på nu. Men prova det första jag skrev innan du börjar beta av listan.
Är det nåt så är det bara att ringa. tel.nr står ju längst upp. Mvh Conny
Vrid nyckeln till det läge som startmotorn går på. när bilen startat så håller du kvar nyckeln i det läget och ser hur om den motorn går ända tills du släpper tillbaka nyckeln till dess vanliga läge när motorn väl är igång.
om motorn går hela tiden med nyckeln i "starta monstret" läge men dör direkt igen när du släpper tillbaka nyckeln så tror jag inte på att de beror på oxidition vid bränslepumpen. Då beror det snarare på jordfel.
Jag hörde aldrig min bränslepump på 1,5 år.
Om pumpen hade gått som den velat på din bil så hade bilen inte startat alls ibland eller gått jättefint när pumpen fungerar som den ska igen.
Och vore det fel på reläet så skulle inte bilen starta överhuvudtaget
Så de kan vi utesluta tills du provat vad jag skrivit.
Sen finns de mer grejer också.
Luftmassamätaren kan vara skrot. lätt att testa, dra ur sladden till luftmassamätaren och se om bilen går då.
Kolla om du har gnista på alla stiften.
Vilken färg stiften har, om dom är blöta. Skulle tro att dom är blöta.
Testa att ge lite gas medans du startar den. prova i olika lägen.
Termostaten kan vara kass. testa att ta ur alla stiften. plocka sedan loss kontakten till Hallgivaren. sitter på fördelaren,
Mal då på tändningen en stund utan stiften i.
Kan vara som så att motorn surat ner sig. Blir så äckligt j987245vla svårstartade då.
Detta är vad jag kan komma på nu. Men prova det första jag skrev innan du börjar beta av listan.
Är det nåt så är det bara att ringa. tel.nr står ju längst upp. Mvh Conny
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08

Hade en del problem med min. T.ex. en ram som "mystiskt" nog gick av när ja testade hoppa med den över alla fartbulor i mariestad. Hoppa över en korsning också. Ganska roligt fakist
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Jag kan förstå att man kan få hatkärlek till dom
.
Det var som du skrev Conny att motorn gick när man forstsatte och köra med startmotorn, så jag kollade tändningslåset, och felet verkar var där! Har man nyckeln i läge två så tänds inte varningslamporna utan man får "jucka" med nyckeln fram och tillbaka, då kan lamporna börja lysa. I och med detta så ligger väl läge ett i när man släpper nyckeln efter start och då stannar den ju.
/Mikael

Det var som du skrev Conny att motorn gick när man forstsatte och köra med startmotorn, så jag kollade tändningslåset, och felet verkar var där! Har man nyckeln i läge två så tänds inte varningslamporna utan man får "jucka" med nyckeln fram och tillbaka, då kan lamporna börja lysa. I och med detta så ligger väl läge ett i när man släpper nyckeln efter start och då stannar den ju.
/Mikael
Misstänkte de va så. kände igen symptomen.
Med varningslampor misstänker jag bland annat oljetryckslampan. kommer inte ihåg hur det var på min.
Finns ett fel till som de kan vara förutom tändningslåset.
Jord till tändspolen vill jag minnas att de är. Men för säkerhets skull så kan du göra rent alla jordpunkter. De e inte så många i motorrummet på dom. sitter en på torpedvägen. några vid batteriet. och vid tändspolen. gjorde nämligen ett motorbyte på den ja hade i somras. vart förvånad över att de var så lite jordpunkter.
Med varningslampor misstänker jag bland annat oljetryckslampan. kommer inte ihåg hur det var på min.
Finns ett fel till som de kan vara förutom tändningslåset.
Jord till tändspolen vill jag minnas att de är. Men för säkerhets skull så kan du göra rent alla jordpunkter. De e inte så många i motorrummet på dom. sitter en på torpedvägen. några vid batteriet. och vid tändspolen. gjorde nämligen ett motorbyte på den ja hade i somras. vart förvånad över att de var så lite jordpunkter.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Finns ingen "jord" till tändspolen, såvida den inte har inbyggd tändmodul/effekt-transistor, men då är det den och inte spolen som ska ha jord...Cönny skrev:Jord till tändspolen vill jag minnas att de är.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
De var ett jordfel på en bil som krånglade för oss på samma sätt.
Ja är inte helt säker just nu på att de är det. men de skadar inte att göra rent jord-punkterna ändå.
Ja är inte helt säker just nu på att de är det. men de skadar inte att göra rent jord-punkterna ändå.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Nu har jag varit ute och testat lite körning i snö, och det gick utan problem....
Jag tog isär tändningslåset och filade lite på kontaktytorna och som sagt nu fungerar bilen!
Men nu har jag ett till problem, drivaxeldamaskerna på båda sidor, har bytt på en fyrhjuling men det kanske är samma förfarande på en sådan här fast allt är fastrostat
Jag tog isär tändningslåset och filade lite på kontaktytorna och som sagt nu fungerar bilen!
Men nu har jag ett till problem, drivaxeldamaskerna på båda sidor, har bytt på en fyrhjuling men det kanske är samma förfarande på en sådan här fast allt är fastrostat
