Sida 1 av 2
Galvade Avgasrör
Postat: tis jan 13, 2009 0:42
av Bertilson
Hej!
Ni som sett min tråd i garaget vet att jag bygger avgassystem till min bil.
Jag har tillgång till att kunna varmgalva saker gratis och funderar på om det är nån mening med att galva avgasrören och downpipen.
Hur varmt blir det direkt efter turbon på en Dieselmotor? Och hur höga temperaturer klarar galvade rör??
Är det någon ide att galva downpipen på bild?

Postat: tis jan 13, 2009 1:41
av Gaup
Zink smälter vid 419.6grader och avgaserna efter turbo ska ej va mycket högre än femhundra grader så det vete fan om det är lönt att galva metern efter turbon.. och den biten brukar ju klara sig ganska hyfsat..
Postat: tis jan 13, 2009 12:28
av Bertilson
jo det är sant. och det är 2mm godstjocklek också, så att det har lite att rosta i innan det blir hål.
tänkte bara att om man lindar avgasbandage så kanske det binder funkten "bättre" så att det rostar lättare.
Postat: tis jan 13, 2009 12:41
av niva_mats
Tanken är god...
Men när du lindar avgasbandage runt röret ifråga så kommer du stänga värmen inne och antagligen elda upp ev zink snabbare..
Men som du säger 2mm gods.. Det kommer inte rosta sönder under bilens livstid...
Postat: tis jan 13, 2009 19:24
av Bertilson
Är det någon idé att galva resten utav röret tro??
Borde väl inte bli så varmt efter flrexslangen som kommer sitta i höjd med växellådan ungefär.
Postat: tis jan 13, 2009 19:32
av IsuzuDiesel
Tänker du behålla första delen på downpipen som den är på bilden? Är ju bättre att skära en egen fläns och montera grovt rör direkt, det är väl lite drygt 2" ut från turbon.
Angående galvningen, en diesel fixar ju rostskyddet av sig självt med ett lager sot inne i röret. Har aldrig behövt byta/laga rör på mina dieslar

Postat: tis jan 13, 2009 20:01
av niva_mats
Det bord gå.....
Men... Varför inte bygga med rostfritt i stället... Då har du standard gjejor och om du knycklar nått så köper du nytt utan klydd....
Postat: ons jan 14, 2009 0:59
av Bertilson
MPalm skrev:Tänker du behålla första delen på downpipen som den är på bilden? Är ju bättre att skära en egen fläns och montera grovt rör direkt, det är väl lite drygt 2" ut från turbon.
Utblåset på turbon är inte större heller så att det går inte att ha grövre rör så länge man inte vill ha fästbultarna invändigt i röret.
niva_mats skrev:
Men... Varför inte bygga med rostfritt i stället... Då har du standard gjejor och om du knycklar nått så köper du nytt utan klydd....
För att jag har en massa 3" stålrör liggande hemma i olika former, längder och böjjar.
Detta avgassystem bli m.a.o gratis så när som lite Gas och svetstråd till Magen, El, kapskivor, och 300kr i flexslang och en muff.
Och som sagt. 2mm godstjocklek och hela systemet kommer att ligga ovanför ramen, kommer nog inte att knyckla det.
Postat: ons jan 14, 2009 8:47
av niva_mats
oo fan...
DÅ fattar jag.... Lite trög ibland...
Postat: ons jan 14, 2009 11:38
av Bertilson
det är vi alla lite av och till
Postat: ons jan 14, 2009 16:17
av Cönny
Frågan e om de verkligen e lönt de även om man kan galva billigt. Systemet kommer ju hålla allafall 2år utan galv. men de e klart. man kan ju alltid prova. de man inte testar får man aldrig lära sig. Så prova vet jag.
Angående dowmpipen så ser jag ingen egentlig vits med att bygga 3" på sådan liten motor. speciellt inte när dom första 7-8cm bara är 2".
jag har 2,5" hela vägen på min 323 som har 320 motor räcker gott och väl till för den. men de var inte vad denna tråd handla om.
Postat: ons jan 14, 2009 20:56
av Skilling
Risken med galvning av tunnare gods är att metallen blir sprödare och har lättare att spricka ett avgassytem rör sig en hel del.Vi har däremot elzinkat en del rör på jobbet funkar bra (om det inte är kromståls rör) håller bilarnas livslängd iallafall =3år.
Postat: ons jan 14, 2009 23:46
av Bertilson
Cönny skrev:
Angående dowmpipen så ser jag ingen egentlig vits med att bygga 3" på sådan liten motor. speciellt inte när dom första 7-8cm bara är 2".
Downpipen är redan färdigbyggd. Orginal sitter det 2,5 tums på bilen som motorn kommer ifrån. och med tanke på hur mycket mera flås jag har i motorn jämnfört med det så kan jag nog motivera 3" systemet.
Och det är bara böjen som är mindre. dvs kanske en genomsnittlig längd på 4 centimeter.
Men jag tror nog att jag skiter i galvningen. tar nog ett bra tag innan 2mm rör rostar bort, kanske kan spraya på lite värmefärg på utsidan bara.
Postat: tor jan 15, 2009 14:27
av Cönny
Satt också och funderade på detta med värmefärg på avgassystemet.
De bromsar upp rosten en stund extra.
Om inte jag mins helt fel så e de 2 mm gods i dom rören man köper på mekonomen också. Brukar la vara runt 2-4 år i snitt på livslängd beroende på hur mycke salt de får smaka.
Med en färgklick på så borde de allafall få något års livslängd till.
Postat: tor jan 15, 2009 14:57
av kalle
vanlig kallgalvspray funkar ganska bra med,sen är det ju inte fel att spola av skiten mellan varven...