Sida 1 av 2

Hjälp, KC som "går skit"

Postat: tis jan 13, 2009 8:08
av spoon195
Hej

Bilen har gått bra men helt utan förvarning så har en börjat bete sig konstigt!
När jag kör min KC (d21 4x4 bensinare 87a) så går den bra upp till ca 70 km/h. Div. ca 3000 varv på trean eller ca 2200 varv på fyran, sen börjar den hoppa i motorn och typ strypa sig själv.
Känns lite som soppatorsk men det är det inte.

Någon som har en fundering eller tanke på vad det kan vara?
Alla lösningar och funderingar är välkomna.

/Spoon195

.

Postat: tis jan 13, 2009 8:57
av dansken
Soppafilter eller nån vacumslang till förgasaren, kanske...

Postat: tis jan 13, 2009 18:28
av mattebigge
kolla om du har rätt bränsletryck...
vaccumförställning till tändningen?
dåliga tändkablar/stift/lock?

Postat: ons jan 14, 2009 15:58
av Cönny
När man kommer upp till 70? tror inte riktigt på att de e soppafiltret.

Kan ju vara överslag i fördelaren, men de betvivlar jag jag starkt.

Skulle ju vara lättare om jag visste exakt hur den gick.

Jag bor också i Mariestad. Ute i Äskekärr utanför Lugnås för att vara korrekt. Du e välkommen att ringa om du behöver hjälp.

Mvh Conny

Postat: ons jan 14, 2009 16:03
av niva_mats
hmr....

En av mina kärror djävlades vid en viss hastighet sen var det tvärstopp...
Kollade då över bränslefilter och resten av systemet...
Hittade inga fel så jag monterade ett nytt filter och ta mig tusan karetan gick som den skulle igen......

Postat: ons jan 14, 2009 16:07
av Cönny
Mazdajäveln jag hade gjorde också på detta vis. bytte bränslerör och filter. vart ingen skillnad.

Postat: ons jan 14, 2009 21:00
av Skilling
89:an jag hade var otroligt känslig på brytaravståndet gick orent på högre varv kanske värt att kolla.

Postat: ons jan 14, 2009 21:26
av Nilsson_Furuvik
Som Skilling säger kolla brytaravståndet.
Hade liknande problem med min 86:a gick bra ett tag sen blev den orkeslös, ville dö om jag gasade för mycket, gick dåligt på låga varv och diverse andra konstiga beteenden.
Kollade bränslefilter och ledningar o pump men hittade inga fel fick för mig att det kunde va fukt i tanken som frös men efter inhandlande av k-sprit och provkörning var felet kvar.
Hittade sen av en slump att brytarna inte hade samma avstånd som jag ställt in när jag bytt dom en månad tidigare. Justerade avståndet sen har den gått klockrent.

Postat: tor jan 15, 2009 17:16
av spoon195
Cönny skrev:När man kommer upp till 70? tror inte riktigt på att de e soppafiltret.

Kan ju vara överslag i fördelaren, men de betvivlar jag jag starkt.

Skulle ju vara lättare om jag visste exakt hur den gick.

Jag bor också i Mariestad. Ute i Äskekärr utanför Lugnås för att vara korrekt. Du e välkommen att ringa om du behöver hjälp.

Mvh Conny
Super schysst, jag bor oxå i lugnåstrakten. Spårvägen, ca 4 km söder om E3-baren.
kanske kan kolla på den i helgen om du har tid?

Postat: tor jan 15, 2009 20:19
av Cönny
De har jag nog tid till vad jag vet. eventuellt så ska jag iväg och åka lite enduro på lördagen men de e på förmiddagen.

Men jag har hela dagen imorgon(fredag) Lördag eftermiddag och hela söndag.

Spårvägen. Bakvägen upp till Övre Lugnås eller på höger sida av E20 om man åker mot götene sett??

För på spårvägen på vänster sida så finns de inga hus vad jag vet.

Eller e de du som har den vita king caben när man åker upp mot svartvik. Kanske känner till någon som heter Ulf Berg eller en som heter Tomas Johansson. Kalle Kling bor där uppe i trakten också. Sen har vi bilverkstaden och Göran Karlsson Lugnås schakt och gräv.

Eller vilken sida på E20 bor du på?? om man kommer från Lugnås sett??

Postat: tor jan 15, 2009 20:40
av spoon195
Cönny skrev:De har jag nog tid till vad jag vet. eventuellt så ska jag iväg och åka lite enduro på lördagen men de e på förmiddagen.

Men jag har hela dagen imorgon(fredag) Lördag eftermiddag och hela söndag.

Spårvägen. Bakvägen upp till Övre Lugnås eller på höger sida av E20 om man åker mot götene sett??

För på spårvägen på vänster sida så finns de inga hus vad jag vet.

Eller vilken sida på E20 bor du på?? om man kommer från Lugnås sett??
Det är in på höger sida om man kommer "norr" ifrån på E20.
ca 1 km in på spårvägen så kommer man till min lilla gård.

Jag kan ringa imorgon så kan vi bestämma något!

Postat: tor jan 15, 2009 20:49
av Cönny
Säg mig. E du möjligtvis nyinflyttad?? Händer de att de står en Svenska foder lastbil ca 200 meter ifrån ditt hus?? ganska nyiordninggjord grusväg mot den kåken.

Åt andra hållet så är grusvägen ganska dålig men iordninggjord med en ganska lång högersväng om man åker mot E20?? För isådanafall så vet jag exakt vart du bor.

och då så har jag ca 2 km att åka.

Postat: tor jan 15, 2009 21:55
av Cönny
Ja ring i morgon så bestämmer vi när. Mvh Conny

Postat: ons jan 21, 2009 12:23
av Cerberous
Nilsson_Furuvik skrev:Som Skilling säger kolla brytaravståndet.
Hade liknande problem med min 86:a gick bra ett tag sen blev den orkeslös, ville dö om jag gasade för mycket, gick dåligt på låga varv och diverse andra konstiga beteenden.
Kollade bränslefilter och ledningar o pump men hittade inga fel fick för mig att det kunde va fukt i tanken som frös men efter inhandlande av k-sprit och provkörning var felet kvar.
Hittade sen av en slump att brytarna inte hade samma avstånd som jag ställt in när jag bytt dom en månad tidigare. Justerade avståndet sen har den gått klockrent.
Har en KC -88 som går kass, vad ska brytaravståndet vara?
Har ingen verkstadshandbok, tänkte fixa till den innan jag ska sälja den.

/Magnus

Postat: ons jan 21, 2009 19:22
av Nilsson_Furuvik
Enligt instruktionsboken ska avståndet va 0,45-0,55mm
Mins inte riktigt va ja ställde på min men tror att det va 0,5mm.
Hoppas att det är till hjälp går ju iallafall snabbt att kolla så man kan utesluta det om inte annat.
Men som sagt min bil gick jäkligt konstigt med felaktigt avstånd så det är ju värt att kika.