Sida 1 av 2

Wrangler förgasare

Postat: fre jan 16, 2009 16:03
av Ove Lorentzon
Hej!

Jag har ett par problem med Jeepen. Det är en 4,2l med förgasar 6-a från 89.
1 - Choken stänger bra men öppnar inte sedan. Mäta ? Prova ?
2 - Tomgång. Den fick "plötsligt" en orolig tomgång. Ruskar och låter som om den misständer. Har bytt tändstift, rotor, lock och kablar utan framgång.

Någon eller några som kan ge mej lite hjälp på vägen att hitta felen.

/Ove

Postat: fre jan 16, 2009 16:43
av skoda-15
min är tyvär lika dan jag ska renovera min förgasare min svåger byte till weber i ställer det kan jag rekomendera den kostar typ 3000 men det blir en jätte skillnad kolla att egr och sånt fungerar som det ska och co skruvar och sånt

Postat: fre jan 16, 2009 21:40
av JonasLöw
samma här :(

Postat: fre jan 16, 2009 22:27
av turbomannen
ett tips e att kolla hur vajerns inställning är detta fenomen hadde jag på min tidiga 86 och jag justerade höljet en aning det verkar som att det slits och glider i klamman vid motorn värt att kolla hur som helst det bör kunna gå att justera din förgasare/choke vajer en del i annat fall ta loss vajern spruta i 5.56 i ingången från förgasaren till handtaget det vanliga jag sett e att det fastnar skit inne i höljet och bör smörjas prova och se eller taloss hela vajern och lägg den i blöt i diesel under natten det rensar skiten bra

lycka till hoppas detta lilla info hjälper dej lite

Postat: fre jan 16, 2009 23:21
av Mahindra
Jag bytte till Weber på den jag hade blev väldigt nöjd.. Men håll koll på alla vaccum slangar när du modifierar.. Köpte min i usa väldig prisskilland tjäna ungefär 4000 jämnfört med sverige..

Postat: lör jan 17, 2009 14:05
av robban
jag har hört att man kan justera förgasaren men hur ? min wrangler är oxå orolig. den dör o går oroligt på låga varv låter som om den misständer på tomgång ?? :cry:

Postat: lör jan 17, 2009 14:07
av robban
kanske en bild p ev justerskruvar :D

Postat: lör jan 17, 2009 19:07
av klenis
wranglerns original förgasare (carter bbd2) går inte att justera så länge datorn är kvar, sök på "nutter bypass" på google för att koppla bort den permanent, alternativt byt förgasare till weber.
på min har jag kopplat bort datorn(nutter bypass) å monterat H.E.I fördelare(slipper tänd-modulen, som även kan vara trådskaparens problem), och nu går den vettigt.
ska beställa weber så fort jag får en vettig lön på nya jobbet.

Postat: mån jan 19, 2009 9:45
av Ove Lorentzon
Angående Jeep 89'a 4,2L förgasarmotor.

Bör kanske klargöra att allt funkade perfekt fram tills jag blåste avgaspackningens övre sida, mittersta avgaskanalerna..
Smälte kabelstammen, brände hål på några av vacumslagarna och rostade troligen bimetallhuset till choken (som nästan sitter rakt ovanför)....
Har skarvat i nya kablar, nya vacumslangar och givetvis ny packning.
Vacumfunktionerna tror jag funkar igen då både vacummotorn på framaxeln och farthållaren fungerar. Hoppas dock att inte datorn fått stryk med tanke på kablarna. Går ju en del givarkablage den vägen..

/Ove

Postat: tor mar 12, 2009 21:37
av Pom
Har oxå haft stora problem med min -90 när det gäller förgasaren, skall köpa en weber, any time sooooon. Det var någon i tråden som sa att den kostade 3000, var då? De jag har kollat kostade 5200 eller runt där omkring. Det är fan ingen ide att hålla på med dessa gamla förgasare, satsa på nytt och fräscht, bilen skall ju gå grymt mycket bättre.

Postat: lör mar 14, 2009 20:58
av Hasse
Varför köpa en annan förgasare "weber" när man lägger till 2000 till och får ett komplett sprut som man bara bultar dit? Det är 2009 nu så kom in i matchen ;)

Postat: sön mar 15, 2009 8:12
av mightywelder
Hasse skrev:Varför köpa en annan förgasare "weber" när man lägger till 2000 till och får ett komplett sprut som man bara bultar dit? Det är 2009 nu så kom in i matchen ;)

Var köper man ett sprut för dom pengarna ??

Postat: sön mar 15, 2009 9:09
av Pom
mightywelder skrev:
Hasse skrev:Varför köpa en annan förgasare "weber" när man lägger till 2000 till och får ett komplett sprut som man bara bultar dit? Det är 2009 nu så kom in i matchen ;)

Var köper man ett sprut för dom pengarna ??
Kommer gärna in i matchen, öppna dörren bara=förklaring följer, sprut för 2000?

Postat: sön mar 15, 2009 9:56
av Tobbe
Ska man köpa insprut typ MPI till wranglern får man nog räkna med 25000:- eller slakta en Cherokee och få grejerna för bilens pris 1:- - 10000:-

TBI går lös på runt 11000:- sist jag kollade, men samma där, slakta en Cheva V6.

Kör själv med TBI, funkar KANON!!! Köptes nytt från staterna då dollarn var låg, allt sparades in i minskad bränslekostnad första året 8)

Postat: sön mar 15, 2009 10:28
av Pom
Bild

Tänker köpa den här och lite senare en fördelare. Då blir jag nöjd och lycklig.....ett tag :lol: