Sida 1 av 1

Fundering

Postat: fre jan 23, 2009 20:35
av Nymoen
Om man tar Swiftens motor och växellåda och rakställer och använder axlar med 4,10 i utväxling och 33or vad skulle man få för topp hastighet då .
Någon som vet ????

Postat: fre jan 23, 2009 21:42
av Nymoen
Ingen som vet hur man räknar ut detta ..

Växellåda Manuell
Utväxling: 1:a 3,545
Utväxling: 2:a 1,904
Utväxling: 3:e 1,310
Utväxling: 4:e 0,969
Utväxling: 5:e 0,769
Utväxling: Back 3,250
Slutväxel: 4,105
Axlar 4,11
motor 7000 rpm

Postat: fre jan 23, 2009 21:49
av Joel
delar du varvet med alla utväxlingar.. då borde du få reda på hur många varv drivaxeln snurrar på en minut.. sen vet inte jag hur många meter du kommer på ett varv med 33" då har du ju meter per sekund.. sen får du räkna om de till km/h

Postat: fre jan 23, 2009 22:01
av Joel
borde de inte bli typ 85km/h (ändrade sen jag räknade som tmt visade) :rodnar:

Postat: fre jan 23, 2009 22:06
av sos
33" => 2.54x33xPi = 2.63m/varv

7000/0.769 => 9100Rpm ut ur lådan på 5:an
7000/3.545 => 1975Rpm ut ur lådan på 1:an

9100 / 4.105 / 4.11 => 540 rpm på hjulet (5)
1975 / 4.105 / 4.11 => 117 rpm på hjulet (1)

540 x 2.63 x 60 => 85km/h (5) ???? tror jag
117 x 2.63 x 60 => 18.5Km/h (1)

osv

Postat: fre jan 23, 2009 22:11
av TMT
1ans växel

typ vid 7kRpm ca 18,5km/h

Postat: fre jan 23, 2009 22:14
av Nymoen
Ni kan ju det här , Så vad blir det för hastigheter på växlarna :wink: :?:

Postat: fre jan 23, 2009 22:15
av TMT
sos skrev:33" => 2.54x33xPi = 2.63m/varv

7000/0.769 => 9100Rpm ut ur lådan

9100 / 4.105 / 4.11 => 540 rpm på hjulet

540 x 2.63 x 60 => 85km/h ???? tror jag

helt fel!

du har glömt bort slutväxeln på utg axeln från lådan....

men det blir rätt ändå för du räknade med den senare :D

ca 85.165km/h

Postat: fre jan 23, 2009 22:23
av sos
TMT skrev:
sos skrev:33" => 2.54x33xPi = 2.63m/varv

7000/0.769 => 9100Rpm ut ur lådan

9100 / 4.105 / 4.11 => 540 rpm på hjulet

540 x 2.63 x 60 => 85km/h ???? tror jag

helt fel!

du har glömt bort slutväxeln på utg axeln från lådan....

men det blir rätt ändå för du räknade med den senare :D

ca 85.165km/h
Jomenvisst... rätt skall var rätt och givetvis borde jag ha haft med slutväxeln i "ut ur lådan" - tack för korrigeringen :rodnar: :tumbup:

Postat: fre jan 23, 2009 22:25
av Nymoen
TMT skrev:
sos skrev:33" => 2.54x33xPi = 2.63m/varv

7000/0.769 => 9100Rpm ut ur lådan

9100 / 4.105 / 4.11 => 540 rpm på hjulet

540 x 2.63 x 60 => 85km/h ???? tror jag

helt fel!

du har glömt bort slutväxeln på utg axeln från lådan....

men det blir rätt ändå för du räknade med den senare :D

ca 85.165km/h
Kanske blir lite hög utväxling om man ska bygga bus bil :wink: Funderade över det bara för att få så kort motor paket som möjligt.

Postat: fre jan 23, 2009 22:26
av TMT
Nymoen skrev:Ni kan ju det här , Så vad blir det för hastigheter på växlarna :wink: :?:

så här räknar du ut det enkelt.


ta samtliga utväxlingar och multiplicera dom dvs

ex.

2ans v

1,904*4,105*4,11 =32.12
det är totala nedväxlingen...

räkna på ditt varv

ex 7000rpm motorn
7000/32,12=217,93 Rpm vid hjulet.

hjuletsrull omkrets som han räknade ut innan är ju PI*(Diameter i mm)
dvs 3,14*(33*25,4)=2631.9mm

nu vet du att på ett varv åker bilen ca 2,63meter (eller 2631,9mm som vi räkna ut innan)

och du hade ett varv på 217.93 i minuten ute vid hjulen.

dvs att du tar dig 217.93*2,63=573.58 M/min

för att få det i Km/h
(573.58/1000)*60= 34,41km/h
där 573.58 delas med 1000 för att få talet i Km då den är angiven innan i meter, och gånger 60 för att få det i timmar då talet innan är angivet i minuter.

Re: Fundering

Postat: sön jan 25, 2009 12:35
av Bertilson
Nymoen skrev:Om man tar Swiftens motor och växellåda och rakställer och använder axlar med 4,10 i utväxling och 33or vad skulle man få för topp hastighet då .
Någon som vet ????

Pratar vi om samma metod som görs i spindlarna??

dvs. En drivaxel framåt och en bakåt??


Jag har själv en liten fundering där man tar min Mazda pickup. Lägger i en Trimmad Saab 9000 2.3T med automat och svetsad diff. Går bakåt med ena drivaxlen in i en rangerover Fördelnigslåda och ifrån den vidare till fram och bakaxel.

Men jag har sågat denna iden p.g.a att det blir enligt mig för låg utväxling även på högväxel. Men jag kanske har fel. om man har en toppfart på runt 90km/h så borde man kunna hålla en transporthastighet på c:a 70km/h och det räcker för att köra till och från de träffar jag åker på.

Kul tanke

Postat: sön jan 25, 2009 16:10
av Joel
dvs 3,14*(33*25,4)=2631.9mm

de borde väl vara 2,54 va??

Postat: mån jan 26, 2009 7:37
av Strömberg
Joel skrev:
dvs 3,14*(33*25,4)=2631.9mm

de borde väl vara 2,54 va??

Tror han skrev så för att han vill ha ut svaret i millimeter... annars får han väl räkna om det en gång till sen från tum till millimeter???? ja kanske tänker fel??

Postat: mån jan 26, 2009 18:25
av Joel
Strömberg skrev:
Joel skrev:
dvs 3,14*(33*25,4)=2631.9mm

de borde väl vara 2,54 va??

Tror han skrev så för att han vill ha ut svaret i millimeter... annars får han väl räkna om det en gång till sen från tum till millimeter???? ja kanske tänker fel??
ja de är klar.. tänkte inte på de 8)