Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
drivaxelknut
- Användare
- Inlägg: 77
- Blev medlem: mån feb 02, 2009 19:21
Inlägg
av drivaxelknut » mån feb 02, 2009 19:53
Hej,
Jag har lite planer på o sätta i en volvo motor i men pajero från 87,
Vad tror ni om de? hur man löser de med spräng kåpa osv. fins de någon som gjort liknande operation.
vill ha kvar orginal vxllådan.
ps: mycket bra forum:)
-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » mån feb 02, 2009 21:30
Om det är en 2,6:a så borde adaptern som säljs här:
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=3&Display=14
Då det är samma motorn i Pajero 2,6 som det är i äldre Mazda B2600
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » mån feb 02, 2009 21:50
Och då är frågan........är den lastbilsreggad?? om inte så glöm det..tyvärr
-
drivaxelknut
- Användare
- Inlägg: 77
- Blev medlem: mån feb 02, 2009 19:21
Inlägg
av drivaxelknut » mån feb 02, 2009 22:03
måste den va lastbils reg för att man ska få byta motor? ...aja där ser man man lär sej något nytt varje dag
Japp de är en 2.6..mycket snabba svar sånt gillar vi

-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » tis feb 03, 2009 7:55
Jag tror det funkar ändå,
Ring bilprovningens kundtjänst och be om att få prata med tekniker.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
Joel
- Veteran
- Inlägg: 2074
- Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
- Ort: Trollhättan
-
Kontakt:
Inlägg
av Joel » tis feb 03, 2009 9:13
varför skulle de vara så de är ju en 87.a?... om du sätter i en volvo motor komplett med katalysator å hela insprutnings systemet utan att ändra nått och utan att du höjer hästarna mer än 20% å vridet mer än 10%(från just din bils uppgifter) så funkar de fint.. detta går å göra på alla bilar som är tilverkade innan 930101.. läs mer på SFRO.s hemsida...(du får inte heller överskrida max last på framaxeln)
-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » tis feb 03, 2009 10:54
Sen åter till min vanliga fråga,
Kommer bilproving att märka något??
måla bara motorn så den får samma färg som orginalet, och kör i lite lera så det skvätter upp lite i motorrummet så att det inte ser nytt ut.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
Joel
- Veteran
- Inlägg: 2074
- Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
- Ort: Trollhättan
-
Kontakt:
Inlägg
av Joel » tis feb 03, 2009 18:01
Bertilson skrev:Sen åter till min vanliga fråga,
Kommer bilproving att märka något??
måla bara motorn så den får samma färg som orginalet, och kör i lite lera så det skvätter upp lite i motorrummet så att det inte ser nytt ut.
nä de är inte alls säkert att dom gör... kanske lite dumt med volvo dock då de är sveriges vanligaste motor.. kanske får slipa bort bokstäverna på ventilkåpan, åsen en ordentlig tur i skogen så den blir lite lagom smutsig

-
drivaxelknut
- Användare
- Inlägg: 77
- Blev medlem: mån feb 02, 2009 19:21
Inlägg
av drivaxelknut » tis feb 03, 2009 18:11
oookej så de e inte helt kört för mej då

men måste de va katalysator pån?

-
Joel
- Veteran
- Inlägg: 2074
- Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
- Ort: Trollhättan
-
Kontakt:
Inlägg
av Joel » tis feb 03, 2009 18:23
drivaxelknut skrev:oookej så de e inte helt kört för mej då

men måste de va katalysator pån?

japp de måste de vara å du får inte katalysatorkonvertera (långt ord) å insprutningen måste vara lamda styrd...
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.
Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
-
drivaxelknut
- Användare
- Inlägg: 77
- Blev medlem: mån feb 02, 2009 19:21
Inlägg
av drivaxelknut » tis feb 03, 2009 20:34
hmm där ser man men om insprutet ska styras från katten så funkar de ej med ett mekaniskt insprut va? eller tänker jag fel...
blir det inte massa el boxar o grejer då elle?

-
Joel
- Veteran
- Inlägg: 2074
- Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
- Ort: Trollhättan
-
Kontakt:
Inlägg
av Joel » tis feb 03, 2009 20:41
drivaxelknut skrev:hmm där ser man men om insprutet ska styras från katten så funkar de ej med ett mekaniskt insprut va? eller tänker jag fel...
blir det inte massa el boxar o grejer då elle?

ja de blir lite boxar.. men de är ganska lätt faktiskt.. jag har själv monterat nyare volvo motorer i gamla bilar
-
rickard
- Hemmastadd
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tis feb 03, 2009 15:51
- Ort: Östervåla
Inlägg
av rickard » ons feb 04, 2009 12:30
drivaxelknut skrev:hmm där ser man men om insprutet ska styras från katten
så funkar de ej med ett mekaniskt insprut va? eller tänker jag fel...
blir det inte massa el boxar o grejer då elle?

helt rätt...!
här e lista på några "röd"-blocksmotorer du skulle kunna montera (Jag vet dock inte hur många hk/nm som är godkänt i din bil!)
B230F (116 hk)
B230FB (131 hk)
B234F (159 hk) (16 valve)
B230FK (136 hk) (Lätttrycksturbo..)
B230FT (165 hk), (fulltrycksturbo, samma som ovan fast med högre laddtryck)
observera att du behöver komplett motor med katalysator och kolkanisteravluftning till tanken!
-
drivaxelknut
- Användare
- Inlägg: 77
- Blev medlem: mån feb 02, 2009 19:21
Inlägg
av drivaxelknut » ons apr 28, 2010 13:10
hej på er har tagit upp dehär projektet igen
har rivit ut motor och växellåda ur pajen samt beställt en adapter platta, när jag ringde och pratade med han så kom vi underfund med att man måste flytta bak svänghjulet en bit för att växelåds axeln inte räcker in där annars, så nu till min fråga, går det att knacka loss startkransen och sätta den längre fram på något sätt? han sålde även ett special svänghjul men detta saknade strartkranns och "svänghjuls givar lägen", tyckte då att det lät smidigare att modifiera ett orginal svänghjul, någon som har några åsikter?
