Provkört Jeep grand Cherokee -98

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BD 4x4
Hemmastadd

Provkört Jeep grand Cherokee -98

Inlägg av BD 4x4 » tor feb 12, 2009 10:01

Hej

Nu har jag varit och provkört en GC -98 som hade gått ca 21500 Mil

Bilen var nybesiktad men hade inte gått igenom.

Felen var följande:

Glapp i styrleden, nåt i krängningshämmarstagen som var av samt låg halvljusbild.

De felen skulle han fixa, samt besikta om bilen

Han skulle även byta oljor i Automatlådan, Fördelningslådan och bakaxeln samt byta lampor i instrumentbelysningen (dessa saker sa jag till honom att göra då blir det affär)

Det var mkt nytt o bytt oxå:

Nytt avgassystem, nytt grenrör ,nya lysen fram,bytt värmepaketet, nytt batteri,nya skivor o klossar

Det som var fel är följande: Stolsvärmen försidan fungerade ej, 3dm lång spricka i högra svängen på bakre kofångaren, färddatorn eller vad det nu kallas säger att baklysena är ur funktion fast de fungerar.

Var även och provkörde en sväng, och det jag hade att anmärka på var att när jag skulle vända i en vägkorsning så backade jag och vred på ratten ganska mkt så var det som att det "tuggade" på nåt sätt samma var det när jag körde framåt och svängde tvärt då liksom "tuggade" det oxå.

Jag undrar vad är det som tuggar? är det normalt ?

Annars så var bilen i ett gott skick hel o fin invändigt och utvändigt fanns det inga bucklor eller revor förutom den i bakre kofångaren.

Han ville ha 40 000 samt ej ge med de nyinköpta extraljusen 3 st (Bosch big knick 225)

Vad säger ni ?

Mvh

// BD 4x4

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » tor feb 12, 2009 10:24

Stötfångarna är billiga att köpa begagnat å du hittar säkert en med samma färg, bakljusens felmeddelande kan bero på fel glödlampor i höga bromsljuset (fler här som har haft samma fel).
Tuggandet ska vara milt på torrt väglag, prova att rulla genom en u-sväng/kraftig vändning å se om det är samma sak då åxå. Det blir ju automatiskt att bilen vill tugga lite om du gasar på då drivlinan får moment, det är ju så 4wd fungerar. OM den är trasig så är det inte kostasamt att byta förd.låda, ca 2000kr å man byter lätt själv.

Sen OM det blir köp, byt olja å filter i motorn samt multiremmen (kostar 450kr på Meca). Vill lådan slira när det är kallt, byt ALL olja i automaten (ca 10lit) samt filter så blir den som ny igen! :D

Lite info iaf, lycka till! :D
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Skriv svar