Nu är jag också en Jeeper.
Postat: tor apr 02, 2009 22:26
Tänk att det skulle ta 20 år med körkort innan jag skaffade rätt sorts bil.
Jag har alltid avfärdat amerikanska bilar som omoderna och törstiga med dålig kvalitet, usel komfort/väghållning och uråldrig teknik. Det må vara sant men det spelar ingen roll, jag älskar min nya Cherokee!
Har länge funderat på att köpa något billigt höghjuligt att åka på terrängträffar med men det har inte blivit av, som med allt annat. Men så hittade jag häromdagen en Cherokee Sport -99 i toppskick. 242-lådan (PT/FT 4wd), limited slip-diff, 4l-motorn och A/C. Det räcker bra för mig. Priset var ungefär hälften jmfrt med andra likadana bilar på nätet. Alltså ungefär som en VW Golf från början av 90-talet.
Det kan inte gärna finnas någon annan bilmodell där man får så mycket för pengarna vid beg.köp som en Jeep Cherokee. (Däremot skulle jag inte vilja köpa en ny, med den värdeminskningen...)
Jag började med att dra hem min gamla bil på släp efter Jeepen. Det märktes knappt att det hängde 2 ton på kroken. Okej som dragbil kan jag säga.
Så idag var jag ju såklart tvungen att prova lite offroad. I med lågen och ut på ett gärde med blöta, supermjuka traktorstigar som bara blev mindre och mindre men det gick inte att vända. Mina skor sög sig fast i ler-geggan så de nästan drogs av fötterna och kärran var en hårsmån från att bli stående, nersjunken till naven och vilande på axlarna. Mitt ute i ingenstans och långt ifrån all slags hjälp, annat än helikopterbärgning. Då slog det mig att jag läst på nätet att man inte ska åka ut i skogen ensam. Jag tror det är en bra idé.
Men så hittade vi ett "spår" med lite fastare mark och bilen redde ut det där till slut trots vanliga, rätt slitna dubbdäck. Smög in på en enslig gård från åkerhållet, de måste ha undrat hur i all världen jag tagit mig dit!
Otroligt, det borde inte vara möjligt att framföra en standardbil på sånt underlag. Fortsatte sedan runt på lite anläggningsbyggen och krossfraktionslager i trakten och det är ju bara att köra där man vill, han tar sig ju fram överallt, nästan oavsett lutning eller fäste. Helt galet kul!
Nu har det plötsligt blivit roligt att köra bil igen. Ska höja lite och sätta på grova däck så snart som möjligt och försöka hitta till några träffar rimligt nära. Blir nog en kul sommar det här!

Jag har alltid avfärdat amerikanska bilar som omoderna och törstiga med dålig kvalitet, usel komfort/väghållning och uråldrig teknik. Det må vara sant men det spelar ingen roll, jag älskar min nya Cherokee!
Har länge funderat på att köpa något billigt höghjuligt att åka på terrängträffar med men det har inte blivit av, som med allt annat. Men så hittade jag häromdagen en Cherokee Sport -99 i toppskick. 242-lådan (PT/FT 4wd), limited slip-diff, 4l-motorn och A/C. Det räcker bra för mig. Priset var ungefär hälften jmfrt med andra likadana bilar på nätet. Alltså ungefär som en VW Golf från början av 90-talet.
Det kan inte gärna finnas någon annan bilmodell där man får så mycket för pengarna vid beg.köp som en Jeep Cherokee. (Däremot skulle jag inte vilja köpa en ny, med den värdeminskningen...)
Jag började med att dra hem min gamla bil på släp efter Jeepen. Det märktes knappt att det hängde 2 ton på kroken. Okej som dragbil kan jag säga.
Så idag var jag ju såklart tvungen att prova lite offroad. I med lågen och ut på ett gärde med blöta, supermjuka traktorstigar som bara blev mindre och mindre men det gick inte att vända. Mina skor sög sig fast i ler-geggan så de nästan drogs av fötterna och kärran var en hårsmån från att bli stående, nersjunken till naven och vilande på axlarna. Mitt ute i ingenstans och långt ifrån all slags hjälp, annat än helikopterbärgning. Då slog det mig att jag läst på nätet att man inte ska åka ut i skogen ensam. Jag tror det är en bra idé.
Men så hittade vi ett "spår" med lite fastare mark och bilen redde ut det där till slut trots vanliga, rätt slitna dubbdäck. Smög in på en enslig gård från åkerhållet, de måste ha undrat hur i all världen jag tagit mig dit!
Otroligt, det borde inte vara möjligt att framföra en standardbil på sånt underlag. Fortsatte sedan runt på lite anläggningsbyggen och krossfraktionslager i trakten och det är ju bara att köra där man vill, han tar sig ju fram överallt, nästan oavsett lutning eller fäste. Helt galet kul!
Nu har det plötsligt blivit roligt att köra bil igen. Ska höja lite och sätta på grova däck så snart som möjligt och försöka hitta till några träffar rimligt nära. Blir nog en kul sommar det här!