Aktuellt datum och tid: ons okt 22, 2014 14:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre apr 24, 2009 10:17 
Offline
Användare

Blev medlem: sön maj 25, 2008 21:12
Inlägg: 11
Tja,

Tycker kopplingen har börjat blivit dålig på min Taro. Koppling tar väldigt långt ner när man ska växla. Samt så låter det som ett gnäll ljud när man släpper upp kopplingen vid ettans växel. Eller kan det vara något annat, ska man smörja kopplingen eller något?

Är det svårt att byta koppling? Någon som har en fin instruktion? :)
Vart ska man köpa nya delar?

_________________
VW Taro -90


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 24, 2009 11:03 
Offline
OffroadGeek

Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Inlägg: 4102
Ort: Kiruna
Det som låter borde vara uttrampningslagret. Om det är vajerstyrd koppling så tar den högre å högre upp ju sämre den blir. Med en hydraulisk är det svårt, om inte omöjligt, att veta om den är dålig.

_________________
Min Photobucket

Mina fordon:
Land Rover Defender 300tdi -97
GMC Jimmy 4x4 V6 Vortec -94
Chevrolet Blazer K5 4x4 -77
Kubota B6000 4x4 -77


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 24, 2009 12:42 
Offline
Användare

Blev medlem: sön maj 25, 2008 21:12
Inlägg: 11
Fel av mig den tar faktiskt väldigt långt upp.

_________________
VW Taro -90


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Slitage
InläggPostat: fre apr 24, 2009 14:54 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Inlägg: 2646
Ort: Köping
Sliten lamell brukar väl märkas på att pedalen tar högre och högre upp??
Så har mina bilar gjort iallafall..dock har det var simpla Europeiska bilar..
/R

_________________
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slitage
InläggPostat: fre apr 24, 2009 15:16 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: tis apr 21, 2009 22:17
Inlägg: 9
Wild_Devil skrev:
Sliten lamell brukar väl märkas på att pedalen tar högre och högre upp??
Så har mina bilar gjort iallafall..dock har det var simpla Europeiska bilar..
/R



Finns där någon som har en aning vad det är för koppling på en king cab 00a?. Är det hydraulisk eller vajer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 24, 2009 15:37 
Offline
Användare

Blev medlem: sön maj 25, 2008 21:12
Inlägg: 11
Lätt att byta lamellen? Har aldrig gjort det någon gång.

_________________
VW Taro -90


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 24, 2009 17:35 
Offline
Beroende

Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Inlägg: 1005
Ort: Mariestad
Nu kommerjag inte ihåg hur Taro ser ut under med tvärbalkar och dyligt.

Men växellådan behöver tas ner vilket resulterar i att kardanerne behöver lossas. Mycket tråkigt arbete.

Sen e de bara att lossa tryckplattan från svänghjulet så trillar lamellem med ut.
Sen skruvar man dit den nya lamellen och tryckplattan igen och centrerar det hela och skruva åt. sedan så skruvar man tillbaka allt igen.

Inte speciellt komplicerat men fruuuuktansvärt tråkigt arbete.

Om jag inte minns fel så är det hydralisk och inte vajer.

Om din slavcylinder läcker lite så märks det på en kopplingspedal som tar långt ner. och det brukar synas om man tittar på lådan i framkant, det är fuktigt med olja

Ett smidigt sätt att kolla om lamellen är sliten är att ligga på ca 2000 varv på 3:an, koppla ur och varva på och slå vänsterfoten i sidled bara. Släpp gasen om du märker att det bara varvar och inte vill dra iväg som de ska.

Nu får jag säkerligen höra att jag e dum i huvudet men detta sätt gör jag på, och jag har inte lyckats döda lameller än när jag provat. Däremot så har jag märkt av slitna lameller på detta sätt.

_________________
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slitage
InläggPostat: fre apr 24, 2009 17:36 
Offline
Beroende

Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Inlägg: 1005
Ort: Mariestad
Lueman skrev:
Wild_Devil skrev:
Sliten lamell brukar väl märkas på att pedalen tar högre och högre upp??
Så har mina bilar gjort iallafall..dock har det var simpla Europeiska bilar..
/R



Finns där någon som har en aning vad det är för koppling på en king cab 00a?. Är det hydraulisk eller vajer?


Hydralisk vill jag minnas.

_________________
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 26, 2010 20:35 
Offline
Användare

Blev medlem: tis jan 26, 2010 19:46
Inlägg: 12
Ort: Garpenberg
Ni som tagit ner lådan, hur kommer man åt bultarna på ovansidan samt startmotorns fästbultar? skittrångt mot torpedväggen.

_________________
VW Taro -94
Audi A4 2,0TsQ DTM -06
Volvo 740Tic -90
Peugeot 406 HDi -01


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slitage
InläggPostat: tis jan 26, 2010 21:38 
Offline
Forumräv

Blev medlem: fre dec 04, 2009 21:42
Inlägg: 857
Ort: tidaholm =)
Finns där någon som har en aning vad det är för koppling på en king cab 00a?. Är det hydraulisk eller vajer?[/quote]

på min king cab från 87 så äre hydraliks så de borde ju va de på 00:an men vet ej till 100%

_________________
cheva <3


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011