Willys

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Pettson
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor apr 02, 2009 19:45
Ort: Köping

Willys

Inlägg av Pettson » mån maj 11, 2009 20:32

Någon som vet hur mycket man törs vrida upp diffklumpen på fram och bak axeln utan att dessa tappar smörjning,Tängte lossa diffklumpen från axelrören och vrida upp dom.
Willys M38A1,under ombyggnad

Pettson
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor apr 02, 2009 19:45
Ort: Köping

Inlägg av Pettson » mån maj 11, 2009 20:40

Det är därför jag låter axelrören sitta som dom gör och bara vrider (klumpen) då behåller jag hjulvingklarna som de ska vara.
Willys M38A1,under ombyggnad

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån maj 11, 2009 23:35

då hoppas jag du monterar njurbälte eller CV-knutar på samma gång :wink:


dom går förmodligen så som andra klumpar att vrida upp väldigt mycket, man bara överfyller dom en smula extra för smörjningens skull.

tänk bara över det några gånger extra innan du gör något du ångrar, sällan man behöver vrida upp klumparna finns mycket annat man oftast kan göra istället men det beror ju på vilket syfte du tänkte vrida dom.

//Tobbe
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Pettson
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor apr 02, 2009 19:45
Ort: Köping

Inlägg av Pettson » ons maj 13, 2009 19:49

Tänkte att kardanen inte skulle vara så mycket vingklad men det kommer den ju vara vid fördelningslådan iallafall.
Kanske inte spelar någon roll
Willys M38A1,under ombyggnad

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » ons maj 13, 2009 20:47

Helt klart mer jobb än nytta...

Pettson
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor apr 02, 2009 19:45
Ort: Köping

Inlägg av Pettson » ons maj 13, 2009 20:55

Då låter jag dom nog vara som dom är.
Willys M38A1,under ombyggnad

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » ons maj 13, 2009 20:59

Du riskerar kraftiga vibrationer p g a att vinkelhastigheten (Omega) inte kompenseras/tas upp nere vid axeln/pinjongknuten.
Utgående axeln från växellådan och ingående axeln i bakaxeln måste ovillkorligen ha samma horisontella riktning. Gäller även framaxeln.
Om du vrider upp axeln får du konstant vinkelhastighet nere men enormt varierande Omega uppe vid fördelningslådan.
Du kan ju tippa fördelningslådan/sänka den i bakkant. Men då får du problem med knuten framåt.
Varför vill du vrida upp axeln? Vad vinner du med detta?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Pettson
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor apr 02, 2009 19:45
Ort: Köping

Inlägg av Pettson » ons maj 13, 2009 21:03

Jag vinner tydligen ingenting så axlarna får vara som de är och angående omega så har du helt rätt nu när jag har läst på.
Willys M38A1,under ombyggnad

Skriv svar