Motorbyten ???
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Motorbyten ???
Undrar om någon har info om att mecka in en CHEROKEE 4.0-89 motor till Wrangler 4.2-88 ???
har fått tag i en fin CHEROKEE 4.0-89 och undrar om motorfästen osv passar .. både jeepar är AUTOMAT
vet att jag måste bygga om fästen till framaxeln metanke på bladfjädrar .. men hur mycket mer meck är det ??
Har tankarna om TBI kitt . men får denna bil för hälften av pengarna.
PS : Har sökt runt på forumet men hittar inget vettigt svar.
Tack på förhand !
MVH
har fått tag i en fin CHEROKEE 4.0-89 och undrar om motorfästen osv passar .. både jeepar är AUTOMAT
vet att jag måste bygga om fästen till framaxeln metanke på bladfjädrar .. men hur mycket mer meck är det ??
Har tankarna om TBI kitt . men får denna bil för hälften av pengarna.
PS : Har sökt runt på forumet men hittar inget vettigt svar.
Tack på förhand !
MVH
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tis jan 01, 2008 22:49
- Ort: Trollhättan
Motorfästen är det minsta jobbet. största problemet är att få ihop elen.
Leta upp en axlar från en diesel Cherokee(4.10 utvx) istället för den från 4.0 som har 3.56,mycket jobb för lite. Wranglern har 3.07.
Leta upp en axlar från en diesel Cherokee(4.10 utvx) istället för den från 4.0 som har 3.56,mycket jobb för lite. Wranglern har 3.07.
Tommie 0739-751751
TA Industri & Montage
Arctic Cat 700 H1 -11 Traktorreggad
Jeep Wrangler islander -90 lite högre & bredare
TA Industri & Montage
Arctic Cat 700 H1 -11 Traktorreggad
Jeep Wrangler islander -90 lite högre & bredare
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 102
- Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:05
- Ort: Täby
Hej,
Här har du en länk till en sammlingssida med länkar om att byta från 4.2 till 4.0, får du bara med härva och styrbox så skall det inte vara så svårt, särskillt inte med dom xj4.0 motorer före -96 och skulle det totalt skita sig så finns det färdiga härvor att köpa från tex Painlesswiring, dom är dock lite dyra.
[/url]http://www.jeepforum.com/forum/showthre ... 537763[url]
Jag håller själv på att sätta in en -96 4.0 från en Grand Cherokee, det går dock väldit långsamt då hinner ut i garaget typ en timme i veckan, föräldraledig betyder tydligen inte att man är ledig.
Här har du en länk till en sammlingssida med länkar om att byta från 4.2 till 4.0, får du bara med härva och styrbox så skall det inte vara så svårt, särskillt inte med dom xj4.0 motorer före -96 och skulle det totalt skita sig så finns det färdiga härvor att köpa från tex Painlesswiring, dom är dock lite dyra.
[/url]http://www.jeepforum.com/forum/showthre ... 537763[url]
Jag håller själv på att sätta in en -96 4.0 från en Grand Cherokee, det går dock väldit långsamt då hinner ut i garaget typ en timme i veckan, föräldraledig betyder tydligen inte att man är ledig.

Jeep YJ, RE lift, 35"Boggers, Dynatrac D60 rear
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 102
- Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:05
- Ort: Täby
4.2:an och 4.0:an har samma hålbild så din låda är bara att flytta över, däremot så blir det ju alltid lite småfix, tex så behöver du få dit en CPS cranc shaft position sensor på framkant av lådan eller en eftermarknads på svänghjulet framtill, finns hos Hesco. Om det är mycket eller lite jobb beror nog på vem man frågar, den som vet vad han gör fixar det nog på en helg, själv har jag hållt på ca 30h bara att rensa min gamla elhärva, plocka bort instrumentpanel, grill, kylare och annat som måste bort innan man lyfter ur motorn.
Jeep YJ, RE lift, 35"Boggers, Dynatrac D60 rear