Motorbyten ???

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

CHRiS
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis apr 28, 2009 21:36

Motorbyten ???

Inlägg av CHRiS » tis jun 09, 2009 17:20

Undrar om någon har info om att mecka in en CHEROKEE 4.0-89 motor till Wrangler 4.2-88 ???

har fått tag i en fin CHEROKEE 4.0-89 och undrar om motorfästen osv passar .. både jeepar är AUTOMAT
vet att jag måste bygga om fästen till framaxeln metanke på bladfjädrar .. men hur mycket mer meck är det ??

Har tankarna om TBI kitt . men får denna bil för hälften av pengarna.

PS : Har sökt runt på forumet men hittar inget vettigt svar.

Tack på förhand !

MVH

mightywelder
Hemmastadd
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jan 01, 2008 22:49
Ort: Trollhättan

Inlägg av mightywelder » tis jun 09, 2009 20:40

Motorfästen är det minsta jobbet. största problemet är att få ihop elen.
Leta upp en axlar från en diesel Cherokee(4.10 utvx) istället för den från 4.0 som har 3.56,mycket jobb för lite. Wranglern har 3.07.
Tommie 0739-751751
TA Industri & Montage
Arctic Cat 700 H1 -11 Traktorreggad
Jeep Wrangler islander -90 lite högre & bredare

mickesthlm
Hemmastadd
Inlägg: 102
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:05
Ort: Täby

Inlägg av mickesthlm » tis jun 09, 2009 22:43

Hej,
Här har du en länk till en sammlingssida med länkar om att byta från 4.2 till 4.0, får du bara med härva och styrbox så skall det inte vara så svårt, särskillt inte med dom xj4.0 motorer före -96 och skulle det totalt skita sig så finns det färdiga härvor att köpa från tex Painlesswiring, dom är dock lite dyra.
[/url]http://www.jeepforum.com/forum/showthre ... 537763[url]

Jag håller själv på att sätta in en -96 4.0 från en Grand Cherokee, det går dock väldit långsamt då hinner ut i garaget typ en timme i veckan, föräldraledig betyder tydligen inte att man är ledig. :?
Jeep YJ, RE lift, 35"Boggers, Dynatrac D60 rear

CHRiS
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis apr 28, 2009 21:36

Inlägg av CHRiS » tis jun 09, 2009 23:27

Men tanken är med detta swap att jag vill få bort den pisseförgasaren .. är så tröter på svårstartade mornar och att den dör i branta backar! = :evil:

skulle inte min låda passa denna motor ?? eller jag måste använta mig av låda , fördelningslåda, och axlar från 4.0an ?? hmm

mickesthlm
Hemmastadd
Inlägg: 102
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:05
Ort: Täby

Inlägg av mickesthlm » ons jun 10, 2009 21:24

4.2:an och 4.0:an har samma hålbild så din låda är bara att flytta över, däremot så blir det ju alltid lite småfix, tex så behöver du få dit en CPS cranc shaft position sensor på framkant av lådan eller en eftermarknads på svänghjulet framtill, finns hos Hesco. Om det är mycket eller lite jobb beror nog på vem man frågar, den som vet vad han gör fixar det nog på en helg, själv har jag hållt på ca 30h bara att rensa min gamla elhärva, plocka bort instrumentpanel, grill, kylare och annat som måste bort innan man lyfter ur motorn.
Jeep YJ, RE lift, 35"Boggers, Dynatrac D60 rear

CHRiS
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis apr 28, 2009 21:36

Inlägg av CHRiS » tor jun 11, 2009 20:14

Ok tackar för hjälpen .. :D hämtar nog bilen till helgen .. sen blir det mecka av till semestern 8)

vill bara hinka ur min förgasarspis ! svårstartat skitt ..och slö !

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » lör jun 13, 2009 14:37

Du fick väl ett bra svar när du ringde lillen :P

CHRiS
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis apr 28, 2009 21:36

Inlägg av CHRiS » ons jun 17, 2009 23:57

Jo klart Hasse . men tänket om det kanske var någon som har utfört detta byte här på forumet :)

Skriv svar