Sida 1 av 2

Projekttråd: Ex. Kinky Cab numera "Sylvestris"

Postat: fre jul 03, 2009 10:03
av Bullmoose
Alla bilder om projektet finns här:
http://picasaweb.google.se/bullmoose4x4/KC#

Från Jeepträsk till KCträsk. Inte vet jag vad som är bäst men nu är jag sen ca 14 timmar ägare till en vinröd KC D21V6A/T -91 med bordellröd inredning. Bara lampetter med små tofsar som fattas.

Jag har länge sneglat på KC, dels för att jag gillar modellen men också för att man kan ha halvstora hjul utan att höja för en förmögenhet. Vill man ha helstora kostar det däremot två förmögenheter. (Calmini +3" = 37000.-) Tidigare har KC varit antingen tokdyra eller totalt upprostade men nu hade jag halvturen att hitta ett mellanting. I Ramnäs av alla ställen och igår var vi, jag, Sjölin och lilla bullmos och hämtade skönheten (OR NOT!). Inte det snyggaste jag sett men ändå något bättre än jag väntat mig.
Planer:
1. Bilen står på Tarofälgar med låprofilsvinterdäck. Går fetbort, det fulaste jag sett sen lillebror kom hem från BB(!). På flaket fanns Rindab 15" alufälgar som med 31orna som blev över från jeepen kommer att bli ett utmärkt smycke.
2. Besiktning. Två enkla rosttvåor och ojämna bromsar bak. Hästkärrebromsar m/trumma. Vilka bilar har samma bultcirkel och skivor bak? Eller oventilerade skivor fram? Trumbromsar är bra eftersom dom är lätta att laga när dom pajar. Och det är väl en j*a tur eftersom dom pajar så ofta! Skitbromsar!!!
3. Undersöka möjligheten att höja utan att ruinera sig. BB-kit finns för knappt 4000.- men även det käns dyrt. En önskan vore 33or men 31orna har en säsong kvar att ge så det är en senare prio.

Första bilden. Lilleman äter bostongurka med korv och lite mos på bakluckan:
Bild

Utgångsläge - hemma
Bild

Rosten har inte varit nådig. Tidigare ägare verkar inte haft nån känsla för lagning heller.
Bild

Insidan - samma ställe:
Bild

Kåpan borta och rätt hjul. Pallbockar och kubbspel användes för att räta upp ramen medan jag svetsade i en ny plåtbit över sprickan och dom värsta hålen.
Bild

Postat: lör jul 04, 2009 9:21
av Spjutet
Ett tips på BUDGET-HÖJNING...

TIGERSÅG :lol2:

Kapa hjulhusen så behöver du inte höja...

Postat: lör jul 04, 2009 9:34
av Bullmoose
Tack spjutet! Snackar vi om budgetbudget så behöver jag inte ens köpa nån tigersåg. Ett väl avvägt tryck med vänster tumme kan nog ge plats för 33or! :-) Fast jag har redan en tiger. eller två, nä tre.

Men... Det finns alltid ett men. Jag har skärmbreddarna kvar, en av få. Flytta upp och stretcha lite? Vi får se. Besiktning först som sagt

Postat: sön jul 05, 2009 21:16
av KinkyCab
WHAT!? När har jag blivit ett projekt? :shock: :D

Postat: mån jul 06, 2009 0:47
av Bullmoose
KinkyCab skrev:WHAT!? När har jag blivit ett projekt? :shock: :D
Beklagar kollisionen.

Vart lite orolig först att det var min bil som börjat skriva på forumet men så kom jag på att jag kopplade ur batteriet när jag skulle svetsa!

Tyvärr kan det vara så att användarnamn och projektnamn kolliderar. Jag hade två förslag på namn på min bil men det visade sig att den är textad med "Kinky Cab" på bakluckan så därför valde jag det. Jag förstår att du hade namnet först och bara att nån annan redan har namnet gör att det inte är lika skoj längre. Trots det vill jag gärna behålla det om det är ok för dig. Annars byter jag givetvis.

/Erik

Re: Projekttråd: Kinky Cab

Postat: mån jul 06, 2009 16:37
av craze
Bullmoose skrev:Från Jeepträsk till KCträsk.
Du tyckte att det var för lite rost på Jeepen och köpte en KC för att få även läggningen för rostlagning tillfredställd? :wink:

Grattis till nyköpet i alla fall, jag är säker på att du får ihop något riktigt roligt av den :D

Postat: mån jul 06, 2009 18:27
av thomasv
Gick det att svetsa i ramen?

På min gamla KingKong var det bara gravrost runt alla hål, fick fälla in halvmeter långa bitar för att hitta svetsbar metall, och ändå var det ruskit rostit där oxå.

Stoppade min in fingret i de fabriksgjorda hål som fanns i ramen kunde man känna att godset på sin höjd var 1,5 - 2mm tjockt, rostar som fan på insidan oxå.

Den hade ännu ej spruckit vid hyttknäcken så din verkar vara lite ruttnare.

Men det är en trevlig bil, saknar min varje dag men köpte en televerks valp istället, roligare att laga rost på den då jag inte sett så många ute i skogen.

Mvh ThomasV

Postat: tis jul 07, 2009 9:58
av KinkyCab
Bullmoose skrev:
KinkyCab skrev:WHAT!? När har jag blivit ett projekt? :shock: :D
Beklagar kollisionen.

Vart lite orolig först att det var min bil som börjat skriva på forumet men så kom jag på att jag kopplade ur batteriet när jag skulle svetsa!

Tyvärr kan det vara så att användarnamn och projektnamn kolliderar. Jag hade två förslag på namn på min bil men det visade sig att den är textad med "Kinky Cab" på bakluckan så därför valde jag det. Jag förstår att du hade namnet först och bara att nån annan redan har namnet gör att det inte är lika skoj längre. Trots det vill jag gärna behålla det om det är ok för dig. Annars byter jag givetvis.

/Erik
Hah, kul att se folk med riktig humor! :D
Det är klart som korvspad att du får behålla projektnamnet :!:

Annars verkar det som du köpt ett hyfsat projekt, om man ser på karossen iaf :P Försök att hålla humöret uppe då du fixar rosten i ramen bara..

Postat: fre maj 21, 2010 13:03
av Bullmoose
Nu har nästan ett år gått med Kinky, eller Nissen som vi kallar den internt.
Pga att namnet Kinky Cab redan var upptaget och ev associationer med namnet förekom har jag beslutat att ändra namnet till Sylvestris. Den som inte vet vad det betyder så kommer en led tråd. Carl von Linné vet. Det har med vildapel att göra. Först öppnade rätta svar vinner en resa till självkostnadspris.

Saker har hänt under året, bla upphörde startmotorn att fungera kl 4 en lördagmorron när jag skulle hem från jobbet. Sen kom snön. När snön väl var borta gjordes en insats som var så mycket enklare än jag trodde så att jag mycket väl hade kunnat göra det i höstas och dessutom kunnat spara dom pengar jag la på en reservdelsbil(!).
Bild
Reservdelsbilen
Bild
Två träffar kördes men under den andra började bilen plötsligt flexa så bra. Den brukar vara som en träregel annars. Detta var svaret:
Bild
Ramen hade gått nästan helt av på minst tre ställen! Fram med sågen och börja kapa. Först flaket och sen ramen. ca 10 cm bakom hytten. Dom hål som jag missat att laga förra sommaren visade sig bli en kraftig försvagning av hela ramen, så mina lagningar hade också gått av.
Lite nya prylar från biltema
Bild
- fyrkantsprofil från Montano och tubrör från Dahl. Nu är svets och kap igång och sen får vi se vad det blir.

Kompletterat första inlägget med en länk till bilderna.
http://picasaweb.google.se/bullmoose4x4/KC#
Och senaste.

Postat: fre maj 21, 2010 20:44
av Pepopp
Är du intresserad av att sälja lite delar från Terranon???

Postat: fre maj 21, 2010 22:33
av Bullmoose
Nja. Den råkade vara lite för fin (och komplett) för att slakta så tanken är nog att ta reda på den så småningom.
Är det nåt särskilt du är ute efter?

Postat: fre maj 21, 2010 22:42
av Pepopp
Drivlinan, men sen är den ju definitivt dödsdömd....

Postat: fre maj 21, 2010 22:49
av Bullmoose
Sorry, men det är ju det enda som är bra på dom. Måste finnas tusentals terrano/KC med upprostad ram. Finns flera på blocket här i krokarna för 2.500:- och uppåt till runt 8-10.000:-

Min köpte jag bara för startmotorn och frambumpern, fick resten på köpet sas.

Postat: fre maj 21, 2010 22:59
av Pepopp
Bullmoose skrev:Sorry, men det är ju det enda som är bra på dom. Måste finnas tusentals terrano/KC med upprostad ram. Finns flera på blocket här i krokarna för 2.500:- och uppåt till runt 8-10.000:-

Min köpte jag bara för startmotorn och frambumpern, fick resten på köpet sas.
Fast inte så många med V6:an...

Postat: mån maj 24, 2010 10:04
av Bullmoose