Viskon?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ambull
Nybörjare

Viskon?

Inlägg av ambull » sön jul 05, 2009 1:29

hej! äger en jeep GCL V8 -97-

När jag svänger kraftigt typ om jag ska vända på en gata så hackar/hoppar den. känns som hjulen i svängen går lätt,trögt,lätt,trögt osv som om den vill gå rakt fram, spelar ingen roll om lådan e är varm eller kall.

Känns som om det är viscon. Har varit in på Hansen och letat men hittar ingen koppling.
om detta är felet kan någon vänlig själ länka till någon sida där dom säljer visco till denna jeep.
tackar ödmjukast

Bullmoose
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Bullmoose » sön jul 05, 2009 11:44

Oj. Viscon sitter inne i fördelningslådan, du ser den inte. Den är plättlätt att byta om man käkar rejält gröt på mornarna, dvs inte har fem tummar mitt i var hand. Men! Själva klumpen kostar bortåt 8.000:- att köpa.

Dom jag vet som haft problem med viscon har bytt fördelningslåda till NP242 som sitter främst i XJ men även i vissa ZJ. Den har istf viscokoppling en helt mekanisk mellandiff med kugghjul och prylar. Hittas enklast på skroten eller blocket. Även där finns ett MEN! Alla årsmodeller passar inte helt obehindrat utan kräver lite delar från den gamla fördelninslådan.

Som du förstår är det inget man tar tag i en tisdageftermiddag utan lite mer planering vore bra. Till att börja med ska man VETA att det är viscon. Om man byter olja i bakaxeln och har lamelldiff så krävs knäppolja, annars får man liknande fenomen, att bilen hoppar och smäller när man svänger kraftigt på stadigare underlag.
Men nu säger du: -Jag har ju knäppolja! Javisst, men är det tillräckligt? Många Jeepar kräver 2 flaskor, dessutom kan det vara svårt på en ohöjd vagn att få i hela utan att sulla bort lite. Flaskan kostar en hundring och insatsen tar en kvart i anspråk. Ingenting tar skada om det skulle bli för mycket (om det inte är bortåt 50/50 förstås!). Prova det först, hjälper det inte så har jag en visco från en -95 ZJ till salu. Den är inte riktigt lika men passar. Men jag säljer inte om du inte har provat med mer knäppolja först!

(Såg en hel fördelningslåda till ZJ på blocket för ett par dagar sen)
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!

ambull
Nybörjare

Inlägg av ambull » sön jul 05, 2009 17:25

Ah! tackar tackar! om jag förstår det rätt så ska jag prova med 2 flaskor TILLSATSOLJA BAKAXEL MOPAR

http://webshop.norrlandscustom.se/katal ... .aspx?p=13

blandat med API GL-5, Limited Slip.

http://webshop.norrlandscustom.se/katal ... ar_mm.aspx

fylla upp och hålla tummarna då?

Bullmoose
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Bullmoose » sön jul 05, 2009 17:52

Eller slå bara i en flaska först för att se om det blir bättre.
Känns dumt att ha ödslat både knäppolja och ny baxelolja om det visar sig inte funka ändå.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!

tjipp
Nybörjare

Inlägg av tjipp » fre jul 24, 2009 18:06

det här med "knäppolja" vart hittar jag den!?
Norrlands customs webshopp är ju stängd för priv. pers. iom. konkursen.
Jeep Grand Cherokee limited v8 -94

B_G_K
Användare

Inlägg av B_G_K » fre jul 24, 2009 21:24

Du kan försöka med:
http://www.americanracing.se
Jag har köpt knäppolja där till min Cherokee.
Cherokee XJ 92:a Deitroit Lockers 4,56
Whinch, Snorkel, mm mm.

Range Rover V8
Range Rover TD40

HRC
Rutinerad

Inlägg av HRC » fre jul 24, 2009 21:28

Men alla Chrysler/Jeep-ÅF har väl denna? En liten flaska som det står "Mopar limited slip additive" på, eller något i den stilen. T o m här i Norge fanns denna artikel hos en Chryslernasare som jag råkade åka förbi och det är inget mindre än en fullständig sensation.

Kolla på nätet efter närmsta ÅF och ring!
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » sön jul 26, 2009 17:16

Kolla även med Persåker. Han har postförskottsförsäljning - och även bussgods för större saker.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar