Sida 1 av 12

Lightbringer - Chevrolet K20 4x4 Diesel 1986

Postat: sön jul 12, 2009 0:19
av Lightbringer
Har skaffat mig ytterligare ett projekt, denna kommer inte att höjas eller något liknande som det känns just nu i alla fall eftersom jag har tänkt ha den som bruksbil.

Bilen är en -86 som har varit avställd sen -94, den har gått under 10.000 mil och är i princip helt rostfri förutom ett litet rosthål i ena hytt hörnet på grund av att det läkt in vatten genom antennhålet i taket och runnit ut i hörnet..

Som bilen är just nu så saknar den motor, växellåda, fördelningslåda och kardaner, dessa har jag på en donatorbil (suburban), eventuellt måste jag göra om bakre kardanaxeln men jag tror inte det..

Grejerna som ska i bilen är 6.2 diesel, th400 låda, np-208 fördelningslåda.

Axlarna som sitter på bilen är GM10B Framaxel och GM14BSF bakaxel med 4.10 utväxling.



Börjar med en bild på pickysen:
Bild

Och en bild på donatorbilen:
Bild

Postat: sön jul 12, 2009 0:36
av optodsl
den ser jäkligt fin ut

men ska du inte fundera på 700R4 så du får OD om du ska ha den som bruks?
men det kanske är en 400 du redan har

Postat: sön jul 12, 2009 0:43
av Lightbringer
optodsl skrev:den ser jäkligt fin ut

men ska du inte fundera på 700R4 så du får OD om du ska ha den som bruks?
men det kanske är en 400 du redan har
Jag har ju redan en 400 låda, sen gillar jag inte 700 lådan, det verkar vara mycket fel i dom men det kanske blir en förstärk sån låda när man får råd någon gång i framtiden.. Till dess får 400 lådan duga :)

Postat: sön jul 12, 2009 0:51
av niva_mats
Ser bra ut....

Hur ser planen ut?

Eller tar det lång tid innan du kan Bild

Postat: sön jul 12, 2009 0:57
av Lightbringer
niva_mats skrev:Ser bra ut....

Hur ser planen ut?

Eller tar det lång tid innan du kan Bild
hehe snygg smiley :)..
Planen är att riva ut alla grejer jag behöver från suburban innan snön kommer för då blir den otillgänglig och skruva i dom grejerna i pickysen under vintern i garage..

Eventuellt går det snabbare än så oxå, man får fixa medans man har tid.. Det finns ett garage jag brukar låna på jobbet men dom har stängt några veckor till, men när det öppnar ska jag försöka börja med motorn och växellådan i alla fall..

Postat: sön jul 12, 2009 1:08
av mattebigge
:pop: :tumbup:

Postat: sön jul 12, 2009 1:44
av Joel_Vbg
Kul projekt!

Du kommer få dig en jävligt fin pickis sen!

Mvh

Postat: sön jul 12, 2009 12:13
av Lightbringer
är det nödvändigt med extra oljekylning till 6.2 dieseln eller kan man plugga den ?

Postat: sön jul 12, 2009 21:40
av optodsl
God kvalitet på oljan i en 6,2 är A och O så att plugga den är ingen bra idé

Postat: sön jul 12, 2009 22:32
av Lightbringer
optodsl skrev:God kvalitet på oljan i en 6,2 är A och O så att plugga den är ingen bra idé
Vilken olja kör du på då?

Donator

Postat: sön jul 12, 2009 23:19
av Wild_Devil
Donatorbilen såg ju faktiskt åxå fräsch och ok ut....Hur kommer det sig att den blir slaktad??
/R

Re: Donator

Postat: sön jul 12, 2009 23:30
av Lightbringer
Wild_Devil skrev:Donatorbilen såg ju faktiskt åxå fräsch och ok ut....Hur kommer det sig att den blir slaktad??
/R
Det stämmer att den är fräsch, rostfri o allt...
Men den är från norge, fick köpa den av ett dödsbo och ingen visste något om den, jag tror killen som hade den köpt den som "reservdelar" eller något.. Fanns nå tullpapper på det, så jag köpte den och skrotar den för jag ids inte göra något åt det :)..
Sen får jag ju nya axlar till blazern oxå..

Postat: sön jul 12, 2009 23:47
av Finnpower
Det verkar vara gott om norska subbor i sverige nu, Har stött på ett flertal med ungefär samma story som din.

Postat: sön jul 12, 2009 23:52
av Lightbringer
Finnpower skrev:Det verkar vara gott om norska subbor i sverige nu, Har stött på ett flertal med ungefär samma story som din.
Jag har oxå hört det, hörde av en kompis som jobbar i norge ibland att dom är nästan gratis där så det är väl förklaringen... ;)

Postat: mån jul 13, 2009 0:00
av optodsl
Lightbringer skrev:
optodsl skrev:God kvalitet på oljan i en 6,2 är A och O så att plugga den är ingen bra idé
Vilken olja kör du på då?
Det jag menar med god kvalitet är att köra på en vettig olja (jag kör tex på AGROL olja för turbodieslar) men det viktigta är att inte slarva med oljebytena och inte låta oljan bli för varm så den bryts ner.

Jag kommer tex att skaffa Penzoil bypass filtration som har två filter, ett normalt och ett extra fint, genom det fina går bara en liten del av oljeflödet. Detta gör att man kan filtrera oljan mycket bättre och öka livslängden på oljan och motorn