Krymppassning växellådsdrev?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Krymppassning växellådsdrev?
Tänkte bygga mig en stenkryparlåda till Nivan....
Håller på att svarva ner lågväxeldrevet på mellanaxeln...
Har några funderingar som säkert nån kunnig kan svara på:
1 , Hur mycket ska jag ha i krymppassningen? Har läst någonstans
att 6 hundradelar kunde va lagom..... Mina drev är 75mm i diameter.
2 , Om jag värmer drevet lite försiktigt för att inte förstöra härdningen ,
ca 60-80 grader och lägger axeln i frysen , hur mycket gör detta på diametern då? Glider den fint på ungefär som en startkrans?
Vill INTE att det fastnar halvvägs för då är det katastrof...
3 , Hur mycket "passning" kan man ha utan att riskera att drevet spricker? (har hört att nån lyckades med det)
Nån som har lite bra tips? MVH Micke
Håller på att svarva ner lågväxeldrevet på mellanaxeln...
Har några funderingar som säkert nån kunnig kan svara på:
1 , Hur mycket ska jag ha i krymppassningen? Har läst någonstans
att 6 hundradelar kunde va lagom..... Mina drev är 75mm i diameter.
2 , Om jag värmer drevet lite försiktigt för att inte förstöra härdningen ,
ca 60-80 grader och lägger axeln i frysen , hur mycket gör detta på diametern då? Glider den fint på ungefär som en startkrans?
Vill INTE att det fastnar halvvägs för då är det katastrof...
3 , Hur mycket "passning" kan man ha utan att riskera att drevet spricker? (har hört att nån lyckades med det)
Nån som har lite bra tips? MVH Micke
Lada Niva -05
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...
Bygger axelväxlar (typ bakaxel) till gruvlok på jobbet.
Där krymper vi fast navet som kronhjulet sitter på i axeln.
Mått på axel är 182mm tolerans v6 +0.265 - +0.236
Navet är 182 h6 +0.02 - 0.00
Alltså axeln är c.a 2.5 tiondelar större vid samma temperatur.
Navet värms till 200 grader vid montage, axeln håller rumstemperatur, då finns det frigång så att navet går fri.
Hjulen Krymps också på axeln.
Axelmått 139mm +0.02 - 0.00
Hjulet 138.86 +0.01 - -0.01
Alltså c.a 1.5 mm krymp.
Monteras på samma vis.
Så 6 hundringar kan nog stämma, men skulle nog lagt mig på närmare en tiondel.
Tror nog du lär värma mer. Härdningen försvinner inte i första taget.
Normalt när man värmer kullager värmer man till 110c, så dina drev ska inte ta skada.
Lokhjulen får man inte värma till mer än drygt 200, över det tar det på härdningen.
Om du lägger ena delen i fryse och värmer den andra till kanske 150c så borde du vara hemma...
Där krymper vi fast navet som kronhjulet sitter på i axeln.
Mått på axel är 182mm tolerans v6 +0.265 - +0.236
Navet är 182 h6 +0.02 - 0.00
Alltså axeln är c.a 2.5 tiondelar större vid samma temperatur.
Navet värms till 200 grader vid montage, axeln håller rumstemperatur, då finns det frigång så att navet går fri.
Hjulen Krymps också på axeln.
Axelmått 139mm +0.02 - 0.00
Hjulet 138.86 +0.01 - -0.01
Alltså c.a 1.5 mm krymp.
Monteras på samma vis.
Så 6 hundringar kan nog stämma, men skulle nog lagt mig på närmare en tiondel.
Tror nog du lär värma mer. Härdningen försvinner inte i första taget.
Normalt när man värmer kullager värmer man till 110c, så dina drev ska inte ta skada.
Lokhjulen får man inte värma till mer än drygt 200, över det tar det på härdningen.
Om du lägger ena delen i fryse och värmer den andra till kanske 150c så borde du vara hemma...
svarva drevet till 1 tiondel mindre än axeln:s tjocklek.
Lägg drevet i ugnen på 180-200 grader i 2 timmar, garanterat varmt nog
Lägg axeln i frysen över natten.
Sedan smäller Du ihop skiten snabbt och bestämt.
Har gjort den där manövern ett gäng gånger, både i verkstad åt andra och hemmapul, ovan är hemmapulsversionen
Lägg drevet i ugnen på 180-200 grader i 2 timmar, garanterat varmt nog
Lägg axeln i frysen över natten.
Sedan smäller Du ihop skiten snabbt och bestämt.
Har gjort den där manövern ett gäng gånger, både i verkstad åt andra och hemmapul, ovan är hemmapulsversionen
//Struve
Tackar och bugar för tipsen.... Alltid trevligare att få praktiska tips och
förslag,,, Har redan fixat en axel , funkade fint , värmde till 150 grader
Allt under 180 ska tydligen vara helt säkert då man anlöper efter härdningen med minst 180 grader....
Har dock en liten fundering.... Går det i praktiken att "spränga" drevet?
1 tiondel ger ju lite kraft när det svalnat...
Drevet är 21mm brett och har ca 20mm gods upp till "botten" på kuggarna.... MVH Micke
förslag,,, Har redan fixat en axel , funkade fint , värmde till 150 grader
Allt under 180 ska tydligen vara helt säkert då man anlöper efter härdningen med minst 180 grader....
Har dock en liten fundering.... Går det i praktiken att "spränga" drevet?
1 tiondel ger ju lite kraft när det svalnat...
Drevet är 21mm brett och har ca 20mm gods upp till "botten" på kuggarna.... MVH Micke
Lada Niva -05
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...
Vi körde på 4 hundradelar till en suzuki...Funkar kanon!
http://www.mjsvets.se" onclick="window.open(this.href);return false;
info@mjsvets.se
------------------------
Träsktroll: Såld
Tgb 20 med cheva 350 och TH700r4
38,5x16-16" Mickey Thompson Baja Claw
Tgb 11 -76 Såld
37x14,5-16" Maxxis Creapy Crawler.
Under uppbyggnad...
info@mjsvets.se
------------------------
Träsktroll: Såld
Tgb 20 med cheva 350 och TH700r4
38,5x16-16" Mickey Thompson Baja Claw
Tgb 11 -76 Såld
37x14,5-16" Maxxis Creapy Crawler.
Under uppbyggnad...
Klart det sitter fast då men vad säger att drevet inte flyttar sig axiellt och kommer ur linje med mindre ingrepp i dreven som följd?Nymoen skrev:6 hundradelar har jag kört med i dom lådor jag byggt , Det värsta som kan hända är att det börjar snurra och då skär det fast direkt , Då sitter det
Flyttar sig drevet axiellt och skär ihop med axeln lär man ha en axel som är utom all räddning.
//Struve
visst men om den lyckas röra sig 1mm axiellt så är det nog ingen fara ej heller om det skulle lyckas bli 3mm är ingen katastrof, OM det nu ens skulle gå så långt,Struve skrev:Klart det sitter fast då men vad säger att drevet inte flyttar sig axiellt och kommer ur linje med mindre ingrepp i dreven som följd?Nymoen skrev:6 hundradelar har jag kört med i dom lådor jag byggt , Det värsta som kan hända är att det börjar snurra och då skär det fast direkt , Då sitter det
Flyttar sig drevet axiellt och skär ihop med axeln lär man ha en axel som är utom all räddning.
själv tror jag man inte lyckas vrida det 1/4 varv innan skiten skär ihop fullständigt, kanske ett halvt varv och så hemskt mycket axiell kraft tror jag inte det är att det hellre rör sig åt det hållet än runt axeln, visst går väl räkna på om man orkar, men som sagt orka för något sådant mindre intressant, nästa som går är väl kuggerna eller växellåds huset i bitar.
Passningen är ju olika beroende på storleken, dvs större mått större passning kan man ha, så något generellt mått kan man ju inte säga.
dock är väl ca som tumregel att någonstans vid axelmått/1000 e rätt lagom höft mått.
blir på dom drev jag gjort (60mm i detta fall) ca 0.06mm i passning.
spränga drevet e nog inte så lätt kanske då har du gjort passningen förstor och du lär garanterat inte få på det, snarare innan dess lär du ha lyckats krympa lagerbanan på mellanaxeln (om det nu finns en sådan som i detta exempel suzukin bland annat har) då måste man om man nu lyckats me detta sätta upp skiten i en tex rundslip maskin och slipa upp lagersätet till rätt storlek vilket e skit tråkigt....
drevet kan du värma lite lätt på spisplattan eller i ugnen som sagt styvt 200grader är inte så farligt men mer ska du nog inte gå.
axeln i frysen sen ihop med skiten, går knappt misslyckas men jag byggde en fixtur i pressen när jag gjorde det som säkerhet om det började gå tungt typ.
faktist testat att korta en drivaxel till ett terrängfordon en gång med att krympa på en hylsa funkar kanon än.... hellre det än att svetsa.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Självklart har måttet med diametern att göra men nu pratar vi växellådsaxlar/drev i en personbilsslåda, ingen axlar med diameter på 150mm
Men men vill man risikera att drevet flyttar sig så snåla, jag bryr mig egentligen inte utan skrev utdifrån mina erfarenheter angående materialberäkningar/mekkunskap osv
Men men vill man risikera att drevet flyttar sig så snåla, jag bryr mig egentligen inte utan skrev utdifrån mina erfarenheter angående materialberäkningar/mekkunskap osv
//Struve
Börjar man lägga uppemot en tiondel i passning kommer lagerlägerna i axeln att krympa i stället och då skär lagren i stället
Länk till min låda
viewtopic.php?t=5394&highlight=bygget+suzuki
Länk till min låda
viewtopic.php?t=5394&highlight=bygget+suzuki
Struve skrev:Som sagt, jag pratar av erfarenhet inom området
Låter som skitstål om dom skadas av en tiondels passning
ja jo men som jag skrev tidigare så har jag råkat ut för en krympning av lagerläget och det var inget roligt alls att lösa, men som tur är har man en Abene rundslip hemma i garaget
nu var det en niva låda dom har jag aldrig pillat med så jag vet inte om dom har något eller om dom e homogena.
igentligen fattar jag inte vad vi diskuterar eller vad du argumenterar för/emot heller tycker vi skriver nästan samma sak.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;