Ånglås?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Ånglås?
Halloj allihopa
Har haft lite strul med min Suburban. Ibland när man stannat och sedan ska starta igen, så händer ingeting när man vrider runt nyckeln. Jo, fläkt och lampor drar igång men det bara klickar och dra inte runt startmotorn. Jag har bytt startmotor, klurat på om det kan vara låset eller kanske larmet? Men fick nu lite nya tips på att det kanske kan vara ånglås. Det är oftast när jag kört långt och bilen är rejält varm. Sen startar den efter ett bra tag när allt svalnat igen. Lagom störigt.
Ngn här som har koll på ånglås, hur det uppstår och hur man kanske kan avhjälpa det?
Har haft lite strul med min Suburban. Ibland när man stannat och sedan ska starta igen, så händer ingeting när man vrider runt nyckeln. Jo, fläkt och lampor drar igång men det bara klickar och dra inte runt startmotorn. Jag har bytt startmotor, klurat på om det kan vara låset eller kanske larmet? Men fick nu lite nya tips på att det kanske kan vara ånglås. Det är oftast när jag kört långt och bilen är rejält varm. Sen startar den efter ett bra tag när allt svalnat igen. Lagom störigt.
Ngn här som har koll på ånglås, hur det uppstår och hur man kanske kan avhjälpa det?
Hm ånglås får du bara i bränsleledningar.
Det startmotorn låter skumt om du nu byt till en annan och har samma problem.
Det startmotorn låter skumt om du nu byt till en annan och har samma problem.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck
*SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden

Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden

-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Sätter en slant på tändlåset, hade samma problem med Pajeron..
tog isär starten flera ggr utan resultat, bytte tändlås så var det fixat..
Prova att ruska på nyckeln utav h-vete när felet uppstår det hjälpte på min, och att trycka nyckeln ifrån sig när man vrider runt den..
Ånglås kan du glömma..har bara med bränslet att göra..
tog isär starten flera ggr utan resultat, bytte tändlås så var det fixat..
Prova att ruska på nyckeln utav h-vete när felet uppstår det hjälpte på min, och att trycka nyckeln ifrån sig när man vrider runt den..
Ånglås kan du glömma..har bara med bränslet att göra..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
Hej!
Har oftast att jöra med att startmortorn blir för varm! förmodar att du har hedders också som går ner prisis vid startmortorn. Går ibland att få bort genom att linda hedersarna man kan även försöka att få in en avskermningsplåt mellan oljetråget och startmortorn
Mvh Stefan
Har oftast att jöra med att startmortorn blir för varm! förmodar att du har hedders också som går ner prisis vid startmortorn. Går ibland att få bort genom att linda hedersarna man kan även försöka att få in en avskermningsplåt mellan oljetråget och startmortorn
Mvh Stefan
Gasa till det rasar!!!!!!!!!!
Har du bensinmotor och headers? I så fall ligger problemet där, startmotorn tycker inte om värme... skaffa en "ministart" från hansen racing (1400 kr) eller fixa nån sorts avskärmningsplåt/isolering mellan grenrör o startmotor.
Detta går inte på cheva (i alla fall inte dom lite äldre), för tändningslåset sitter inte ihop med nyckeln utan det sitter längre ner på rattstången, sammanbundet med ett stag med vredet man stoppar nyckeln i... Så man får rycka ganska hårt i nycken om tändningslåset ska påverkas...
Detta går inte på cheva (i alla fall inte dom lite äldre), för tändningslåset sitter inte ihop med nyckeln utan det sitter längre ner på rattstången, sammanbundet med ett stag med vredet man stoppar nyckeln i... Så man får rycka ganska hårt i nycken om tändningslåset ska påverkas...
mattebigge skrev:Sätter en slant på tändlåset, hade samma problem med Pajeron..
tog isär starten flera ggr utan resultat, bytte tändlås så var det fixat..
Prova att ruska på nyckeln utav h-vete när felet uppstår det hjälpte på min, och att trycka nyckeln ifrån sig när man vrider runt den..
Ånglås kan du glömma..har bara med bränslet att göra..
Klickar det i startmotorn, men den snurrar inte är det troligt att det är fel på startmotorn. Cheva smallblock är ökända. Däremot kan det funka att vrida av och på på nyckeln några gånger, till slut får man tillräckligt bra kontakt i solenoiden och motorn går runt. Att knacka på startmotorn kan också hjälpa. Men det löser ju inte felet, bara symptomen....
Men det kan också vara dåliga kablar men då borde den vara lika dum när den är kall.
Men det kan också vara dåliga kablar men då borde den vara lika dum när den är kall.
Beyond bolt-on. Beyond recond.
Det är ett mer eller mindre standard"fel" om man har headers att starten inte funkar bra när den blir varm efter långkörning, väldigt många inklusive mig har haft det problemet. Min orkade precis runt när jag hade kört en längre bit. Det stog även i min monteringsanvisning för headersen att man skulle göra en skyddsplåt för startmotorn...
Jag löste problemet med en ministart, så den helt enkelt kom längre bort från avgasrören. (då min gamla start ändå inte mådde bra efter doverse lerbad)
Men som sagt, det är säkert värmen från avgsrören som är problemet. Eftersom han ju dessutom hade bytt startmotor utan förbättring...
Jag löste problemet med en ministart, så den helt enkelt kom längre bort från avgasrören. (då min gamla start ändå inte mådde bra efter doverse lerbad)
Men som sagt, det är säkert värmen från avgsrören som är problemet. Eftersom han ju dessutom hade bytt startmotor utan förbättring...