Ånglås?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

djupadal
Användare

Ånglås?

Inlägg av djupadal » tor aug 06, 2009 16:40

Halloj allihopa

Har haft lite strul med min Suburban. Ibland när man stannat och sedan ska starta igen, så händer ingeting när man vrider runt nyckeln. Jo, fläkt och lampor drar igång men det bara klickar och dra inte runt startmotorn. Jag har bytt startmotor, klurat på om det kan vara låset eller kanske larmet? Men fick nu lite nya tips på att det kanske kan vara ånglås. Det är oftast när jag kört långt och bilen är rejält varm. Sen startar den efter ett bra tag när allt svalnat igen. Lagom störigt.

Ngn här som har koll på ånglås, hur det uppstår och hur man kanske kan avhjälpa det?

skogsvild
Veteran

Inlägg av skogsvild » tor aug 06, 2009 17:22

Hm ånglås får du bara i bränsleledningar.

Det startmotorn låter skumt om du nu byt till en annan och har samma problem.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Olof
Beroende

Inlägg av Olof » tor aug 06, 2009 18:03

Kolla att motorn är bra jordad. Prova med startkabel motor - batteri. Annars är det troligen bara att byta startmotor (och köp en som heter nåt annat än AC Delco :D)
Beyond bolt-on. Beyond recond.

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tor aug 06, 2009 21:06

Sätter en slant på tändlåset, hade samma problem med Pajeron..
tog isär starten flera ggr utan resultat, bytte tändlås så var det fixat..
Prova att ruska på nyckeln utav h-vete när felet uppstår det hjälpte på min, och att trycka nyckeln ifrån sig när man vrider runt den..
Ånglås kan du glömma..har bara med bränslet att göra..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

valp79
Hemmastadd

Inlägg av valp79 » tor aug 06, 2009 21:20

Hej!

Har oftast att jöra med att startmortorn blir för varm! förmodar att du har hedders också som går ner prisis vid startmortorn. Går ibland att få bort genom att linda hedersarna man kan även försöka att få in en avskermningsplåt mellan oljetråget och startmortorn

Mvh Stefan
Gasa till det rasar!!!!!!!!!!

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tor aug 06, 2009 22:52

Har du bensinmotor och headers? I så fall ligger problemet där, startmotorn tycker inte om värme... skaffa en "ministart" från hansen racing (1400 kr) eller fixa nån sorts avskärmningsplåt/isolering mellan grenrör o startmotor.

Detta går inte på cheva (i alla fall inte dom lite äldre), för tändningslåset sitter inte ihop med nyckeln utan det sitter längre ner på rattstången, sammanbundet med ett stag med vredet man stoppar nyckeln i... Så man får rycka ganska hårt i nycken om tändningslåset ska påverkas...
mattebigge skrev:Sätter en slant på tändlåset, hade samma problem med Pajeron..
tog isär starten flera ggr utan resultat, bytte tändlås så var det fixat..
Prova att ruska på nyckeln utav h-vete när felet uppstår det hjälpte på min, och att trycka nyckeln ifrån sig när man vrider runt den..
Ånglås kan du glömma..har bara med bränslet att göra..

Olof
Beroende

Inlägg av Olof » tor aug 06, 2009 23:19

Klickar det i startmotorn, men den snurrar inte är det troligt att det är fel på startmotorn. Cheva smallblock är ökända. Däremot kan det funka att vrida av och på på nyckeln några gånger, till slut får man tillräckligt bra kontakt i solenoiden och motorn går runt. Att knacka på startmotorn kan också hjälpa. Men det löser ju inte felet, bara symptomen....

Men det kan också vara dåliga kablar men då borde den vara lika dum när den är kall.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

elste
Guru

Inlägg av elste » tor aug 06, 2009 23:28

inte säkert intermittenta fel är lömska :think:

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » fre aug 07, 2009 8:20

Det är ett mer eller mindre standard"fel" om man har headers att starten inte funkar bra när den blir varm efter långkörning, väldigt många inklusive mig har haft det problemet. Min orkade precis runt när jag hade kört en längre bit. Det stog även i min monteringsanvisning för headersen att man skulle göra en skyddsplåt för startmotorn...

Jag löste problemet med en ministart, så den helt enkelt kom längre bort från avgasrören. (då min gamla start ändå inte mådde bra efter doverse lerbad)

Men som sagt, det är säkert värmen från avgsrören som är problemet. Eftersom han ju dessutom hade bytt startmotor utan förbättring...

wimhed
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av wimhed » lör aug 08, 2009 9:45

jag håller på Henrik .. Värmen låter faktiskt troligt .. Sen brukar han ha rätt :rodnar:
Blazer -89, 5.7, 40" MM, snart 9" högre
garaget.org/wimhed

"Om du har gåshud på pitten så ska du dra ut pitten ur gåsen och tänka över din sexuella läggning"

djupadal
Användare

Inlägg av djupadal » tor aug 20, 2009 15:20

Stort tack allihopa! Skitbra med ett såhär kunnigt forum.

Ska vid tillfälle kolla tändlås och larm, för att sedan fokusera på värmen. Problemet kommer som sagt nästan bara när man kört längre sträckor.

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tor aug 20, 2009 17:53

Börja med värmen... Det borde oxå märkas på om starten är olika pigg beroende på om bilen är kall och hur långt man kört. den borde bli tröttare o tröttare allt eftersom den blir varmare, för att sen inte orka runt alls till slut...

Skriv svar