Optodsls TLC RJ70

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Optodsls TLC RJ70

Inlägg av optodsl » mån sep 07, 2009 21:32

Ja, tänkte att det var dags även för mig att starta en liten byggtråd och inte bara roa sig med att läsa andras.

Bilen är tänkt som en Daily Driver och Weekend Warrior i väntan på att chevan ska komma på fötter igen.
Bild
Bild


Steg 1 blir ju då att komma igenom SBP och dit är det väl lite jobb men det närmar sig. Målet var tidigare ställt till Hägguma men har nu ändrats till Olerum.

Jag körde bilen hem från Åstorp och det gick förhållandevis bra, bromsarna var ganska tveksamma så det var ett jobb som jag visste väntade. När jag så var "tvungen" att ge mig ut på en liten provtur med ungarna och bromsade lätt så nöp vänster bakbroms och jag fick det inte att släppa. De låg på lite lättare när man backade så jag backade de tre kilometrarna hem. Det visade sig att materialet på bromsbackarna hade lossnat och kilat fast sig uppepå hjulcylindern så jag fick kapa bort bromstrumman. Fick en ny av Lennie och passade på att snygga till trummorna
Bild

så kom de på plats
Bild

bytte ju också cylindern eftersom hela rasket hade gått varmt när jag backade hem. Trots oerhörd försiktighet så fick man en stråle i ansiktet när man skulle lufta
Bild

jobbigaste med resan hem var att det var ett stort j*vla hål i ljudämpare. Då jag inte hade nån lust att köpa ny nu eftersom jag inte vet riktigt hur jag kommer att bygga vidare på bilen så blev det till att ta fram svetsen, jag menar den skulle ju ändå fram :D
Bild

den var ändå bitvis fräsch så på med lite färg så den inte rören rostar av så fort, fick också göra nya upphägningar
Bild

ramen bakom bakaxeln hade passat bra i Örebro, det var mer eller mindre en hel kexfabrik :)
Bild

så fick göra en del sånna här bitar, typ...
Bild


det var ju detta svetsen skulle få göra sitt till, blev hyggligt tycker jag. Det finns visst lite kvar på utsidorna av rambenen jag måste ta hand om ockå
Bild

bakre balken fick lite ny plåt också, det blir väl en helt ny balk så småningom men jag tänkte det var bäst att fixa till den lite
Har också hunnit få dit ett av de nya baklysen som var med, istället för dom som sitter monterade i stötfångaren original
Bild
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tis sep 08, 2009 9:02

Jaså, du hade också ramlat ner i riskokar-träsket :wink:

Här har du axlar till Chevan i stället :twisted:
http://www.blocket.se/dalarna/Portalaxe ... ?ca=16&w=3

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tis sep 08, 2009 9:05

Jag har en uppsättning unimog portaler som jag tänkte använda till Chevan, men tiden för att få dom på plats finns inte just nu. Men lite garagetid kan man klämma in för en rullande bil.
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tis sep 08, 2009 9:47

Häftigt, det blir en bygg-tråd värd att vänta på 8)

Men en Landcruiser är väl inte helt kass heller, under tiden :D

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tis sep 08, 2009 9:58

Det får duga, vill ju inte spendera allt för mycket pengar på den....

Men byggplaner har en märklig tendens att börja formas på en gång :)
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » ons sep 09, 2009 2:08

Har fått lite gjort....

Gjort nya tankband i rostfritt

Bild
Bild

har också fått dit nya bromsrör på bakaxeln
Hittat en ganska grov tallgren fastkilad mellan ramen och fördelningslådan, den var lite bökig att få bort

Vad är det med tanken och alla anslutningar, vet inte vad alla är vad kan det vara?
påfyllningen och dess avluftning är ju enkla
den lila pilen lär väl vara sugledningen
den röda och gröna verkar ha varigt oanvända länge men den gröna har anslutning till tanken och den röda verkar det vara stopp i
de blå verkar bara ha anslutning med varann
Vadan detta :?: :?: :?:
Bild
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

.

Inlägg av dansken » ons sep 09, 2009 9:24

Det är avluftningar... Eftersom tanken inte helt plan så skulle det inte gå att fylla tanken helt utan...
Ser att tanken du fått med är till en BJ73 :rodnar: ,då den saknar retur i sugdelen...
Kolla om du kan sätta dit en, annars får jag kolla om jag har en med retur.

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » ons sep 09, 2009 9:54

är alla 4 avluftningar?
alltså även de som bara verkar vara anslutna med varann?

innebär det också att det varigt diesel i den?
Har inte tänkt på hur det luktar
I så fall känns det ju lite bättre om man ska svetsa i den.....
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » ons sep 09, 2009 22:53

Har ju nya stötdämpare som ska dit, men de är lite långa så jag tänke förlänga den övre infästningen, så att infästningen skulle hamna här ungefär
Bild

men det visade sig att stötdämparen fortfarande är för lång. Den skulle bara kunna tryckas ihop ca 6 cm, vilket ju är alldeles för lite

Jag ser två lösningar framför mig och skulle vilja ha lite input om dessa

1. Skaffa nya dämpare i rätt längd
Fördel: relativt enkelt, dock måste jag ändå bygga den förlängda infästningen för att få samma längd på höger och vänster dämpare
Nackdel: jag har ju redan nya dämpare, är lite bråttom så jag måste ha tag på dom snabbt

2. Bygga nya infästningar mitt emellan rambenen så högt upp som möjligt så att dämparna skulle hamna ungefär så här
Bild
Bild

Fördel: kan använda dämparna jag har
Nackdel: får bygga nytt fäste som sitter på tvärrören i ramen, hur stabila är dessa

Största frågetecknet med denna varianten är vinkeln som blir på dämparna när det får lov att luta så mycket innåt

input tack

om jag väljer att köpa nya dämpare vart kan jag göra det i stockholm hos nån som kan tänkas ha hemma i rätt längd
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons sep 09, 2009 23:30

Alternativ 2, men gör en helt ny tvärbalk att fästa dem i.
Stötdämparna blir väl lite mjukare, men det är ju ingen banräser :wink:
Eller låt dem sticka upp genom golvet, kanske...
Det ser ut som att de nedre fästena skulle må bra av att flyttas upp oxå.

Kan tillägga att mina nya pro-comp dämpare till K30:n känns alldeles för hårda :?
(Kan iofs ha att göra med att jag har 300kg ofjädrad o 20kg fjädrad vikt baktill :roll: :wink: )

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » ons sep 09, 2009 23:47

finns ingen vettig plats för en tvärbalk tyvärr
genom golvet förstör ju en del så det alternativet faller bort
ja de nedre fästena hänger lågt men det får bli en senare fråga
måste ju ha dit dämpare till besiktningen, en saknas nämligen helt och hållet och det tror jag inte att dom gillar, den andra är fel längd på men kan röra sig lite

såg att rancho hade en dämpare med bara 2cm mindre slag men mycket kortare, nästan perfekt för detta ändamål
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » mån sep 14, 2009 15:53

har hänt lite, men inte så mycket
har gjort nya stötdämparinfästningar, det var lite pyssel och trångt att svetsa men blev väl hyggligt trots allt.
Bild
Bild
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Inlägg av Runekebab » mån sep 14, 2009 18:38

Ska bli intressant att följa denna tråden

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » mån sep 14, 2009 20:07

det ser ju jätte bra ut nu ska du väl ""bara"" blästra resten och måla
skratt !! nä kämpa på det blir ju skoj att se sen..lycka till nu
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » mån sep 14, 2009 23:41

orken räckte tyvärr inte till garagetjänstgöring ikväll plus att tjejen jobbar natt så man måste ha lite koll på ungarna också

Men det är besiktning på torsdag så det gäller att ligga i
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Skriv svar