Blindstyrets SJ413 A-traktorbygge

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BlindStyre
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: ons sep 02, 2009 1:00
Ort: Likenäs

Blindstyrets SJ413 A-traktorbygge

Inlägg av BlindStyre » fre sep 18, 2009 0:06

dåså, tänkte börja lägga upp en "byggtråd" gällande min suzy.

har inköpt en 413 från -86 i lagom fint skick
Bild
och tänkte bygga en brukstraktor av den eftersom jag har förlorat alla mina körkort iom en ögonsjukdom.
i dagsläget kör jag mopedbil och moped, men vill ha nåt ordentligt att åka i så jag bestämde mej för en 413.
allt hänger på om de nya körkortsreglerna infaller till min fördel så att mitt förarbevis för eu-moppe blir omgjort till det nya moppe å traktor kortet utan syntester och skit. om inte så kommer det snart bli en traktor till salu i värmland.. =)

då jag fått hem bilen visade sej motorn vara helt slut så jag fick sätta mej
och leta efter en ny. fick köpa en som verkar fungera helfint av en kompis och satte i den.
på köpet fick jag även en växellåda, vilket passar mej utmärkt eftersom det ska spärras och dolas.

har nu förberett en "besiktningslåda" som endast ger mej tillgång till 1,2 och back.

spärrarna fixade jag på ett enkelt vis med några lösa hylsor och ett rörstift.
Bild
som man kan se på bilden ligger det en rörhylsa på vardera sidan om 3-4'ans växelförare som gör den helt stum.
på 5'ans/backens växelförare har jag stiftat fast en hylsa som tillåter att
växelföraren rör sej till backväxel men tvärvägrar femmans växel
eftersom hylsan då bottnar mot lådhuset.
Bild
Bild

så tillsammans med en varvtalsregulator som hejdar motorn vid ett löjligt högt varvtal och
fördelningslådan spärrad på låg kommer den förhoppningsvis gå igenom besiktningen.
den kommer dock inte att vara körbar på detta vis eftersom jag betvivlar att motorn
kommer hålla för mer än två vändor till korvmojjen innan den rasar på grund av det höga varvtalet.
ska därför bygga en låda till senare med lite mer raffinerade
spärranordningar som tillåter mej fler växlar om jag så vill så att jag kan
färdas med ett trevligare(läs MYCKET lägre) varvtal.
mer om detta senare i tråden.

så, det var allt för denna gång, mera kommer när det hänt något mer.
SJ 413

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » fre sep 18, 2009 7:25

Trevligt bygge! Hoppas att billotteriet släpper igenom den :D
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » fre sep 18, 2009 14:28

Jag sitter i samma sitts som dej..
Men varför la du inte i en diesel istället för orginalmotorn ??
Spelar ju ingen roll när det är traktor..
Jag skall oxå göra något liknande men inte med suzuki..
Får se om det går igenom med en Willys eller liknande..
Det finns måååånga regler o läsa på..
Lycka till
Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

BlindStyre
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: ons sep 02, 2009 1:00
Ort: Likenäs

Inlägg av BlindStyre » fre sep 18, 2009 20:03

Nesse skrev:Men varför la du inte i en diesel istället för orginalmotorn ??
Spelar ju ingen roll när det är traktor..
så tänkte jag oxå, var tillome på jakt efter en liten diesel när jag snubblade över denhär motorn.
men eftersom soppan och dieseln e ungefär lika dyra idag, om man inte lyckas få tag på oskattad diesel förstås,och suzys motor är såpass liten tror jag inte det kommer bli några större skillnader på bränslekostnaden.
eller jo, om jag skulle åka med bilprovningens krav på spärr såklart.. nästan 5000 varv på motorn blir nog inte billit.
om jag däremot låter lådan behålla alla kuggar kommer jag att hamna runt 1500-2000 varv i 30 vilket kommer sänka kostnaden drastiskt.

så tänkte jag.. =)

har en liten tankenöt surrandes i huvudet oxå förresten,
hur jag ska bära mej åt för att kunna växla mellan 2wd och 4wd på lågområdet i fördelningslådan.
om någon har tips eller idéer så e de varmt välkommet.
SJ 413

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » fre sep 18, 2009 20:59

Ang hög/låg så tror jag man kan sätta 2st spakar på fördelningslådan..
Undrar om det inte Mathias har satt ut något kort
på detta I forumet..
Finns säkert någon som svarar på det..
// Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » fre sep 18, 2009 21:04

// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

BlindStyre
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: ons sep 02, 2009 1:00
Ort: Likenäs

Inlägg av BlindStyre » sön sep 20, 2009 15:57

idag har jag strippat ner suzy för att börja tillverka en bakvägg.
har inte riktigt bestämt mej hur jag ska gå till väga än, har funderat på att laminera en i glasfiber eller bocka en i plåt.

det vore ju ap-enkelt om det fanns färdiga bakväggar till suckan, allt annat verkar ju finnas i glasfiber..

någon som vet om det finns en bakvägg som tillbehör?? och om det finns, går det att komma över en?

förresten, om någon råkar ha det "lilla taket" liggandes och till salu är jag hängiven spekulant!

sålång
SJ 413

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » sön sep 20, 2009 16:24

Jag har detta "lilla Taket" 500:- med gummilist och arbetsbelysning

Tyvärr för klumpigt att skicka...


Bild

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » sön sep 20, 2009 16:38

BlindStyre skrev:idag har jag strippat ner suzy för att börja tillverka en bakvägg.
har inte riktigt bestämt mej hur jag ska gå till väga än, har funderat på att laminera en i glasfiber eller bocka en i plåt.

det vore ju ap-enkelt om det fanns färdiga bakväggar till suckan, allt annat verkar ju finnas i glasfiber..

någon som vet om det finns en bakvägg som tillbehör?? och om det finns, går det att komma över en?

förresten, om någon råkar ha det "lilla taket" liggandes och till salu är jag hängiven spekulant!

sålång
Det finns krav på hur stark väggen skall vara..
Sätter du pålåt så skall det punktas men max 3cm mellan verje punkt.
Lägger du svetssträn så måste den vara minst 6cm lång så kan
man hålla upp 6cm ..
Paragraferna finns o ladda med från nätet..
// Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

TEE
Beroende
Inlägg: 1117
Blev medlem: lör feb 23, 2008 20:00
Ort: Östersund

Inlägg av TEE » sön sep 20, 2009 17:21

såhär gjode jag bakväggen på min vitara
Bild
den undre delaen i 2mm plåt och den övre delen i 3mm. tänkte att de skulle bli ganska hållbart om man skulle rulla :roll:

BlindStyre
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: ons sep 02, 2009 1:00
Ort: Likenäs

Inlägg av BlindStyre » sön sep 20, 2009 21:00

kalle skrev:Jag har detta "lilla Taket" 500:- med gummilist och arbetsbelysning

Tyvärr för klumpigt att skicka...
jamen de e ju precis vad jag vill ha!
de borde väl inte bli så klumpigt att skicka? på högkant i en kartong
borde de väl inte bli för skrymmande?
SJ 413

BlindStyre
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: ons sep 02, 2009 1:00
Ort: Likenäs

Inlägg av BlindStyre » sön sep 20, 2009 21:09

Nesse skrev: Det finns krav på hur stark väggen skall vara..
Sätter du pålåt så skall det punktas men max 3cm mellan verje punkt.
Lägger du svetssträn så måste den vara minst 6cm lång så kan
man hålla upp 6cm ..
Paragraferna finns o ladda med från nätet..
// Nesse

ok, då kanske inte min idé om att fortsatt kunna plocka ner bilen i atomer kommer fungera.. =)

vilka regler för nedladdning menar du? jag har bara hittat vägverkets regler. vet att bilprovningen hade en skitbra handledning ute på nätet förut men den kan jag inte hitta längre.


TEE - tack för bilden! =)
SJ 413

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » sön sep 20, 2009 22:31

Kalle, Om inte "blindstyret" Usch vilket nick! Köper ditt tak så köper vi det av dej. Och vi kan komma och hämta det då vi bor och har vårat Offroad Garage i Söderköping.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

valplinus
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: tor sep 27, 2007 20:21
Ort: Uppsala

Inlägg av valplinus » sön sep 20, 2009 22:53

det borde väl gå att skicka med bussgods elr?? :roll:

BlindStyre
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: ons sep 02, 2009 1:00
Ort: Likenäs

Inlägg av BlindStyre » sön sep 20, 2009 22:53

OBELIX skrev:Kalle, Om inte "blindstyret" Usch vilket nick! Köper ditt tak så köper vi det av dej. Och vi kan komma och hämta det då vi bor och har vårat Offroad Garage i Söderköping.

SKREV OBELIX
sjysst
klottra ner min garagetråd OCH roffa åt dej mina möjligheter att få tag på ett tak..

get lost
SJ 413

Skriv svar