regler om omtypning av personbil till lastbil ?????

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

nikke
Användare

regler om omtypning av personbil till lastbil ?????

Inlägg av nikke » tis sep 22, 2009 9:08

Då jag har sett i annonser att man kan ha baksäte i sin lastbilsregistrerade bil, "enligt de nya reglerna"
Men när jag nu frågade transportstyrelsen via mail så säger dom att baksätet med fästen och allt ska bort...??? :S kan någon hjälpa mig att bena ut begreppen

mailsvar från transportstyrelsen:
Hej! Sedan det nya EU-fordonsdirektivet infördes den 29 april 2009 har reglernaför hur man ska bygga om en personbil till lätt lastbil ändrats.

Det krävs INTElastgaller och lastöglor utan istället måste baksätet och de bakre bilbältena monterasbort. Även fästena för baksätet och bältena måste tas bort så att det inte går attåtermontera dem.

Däremot är kravet kvar på att lastutrymmet måste vara minst 170 cm långt och omdet inte är det måste volymen av lastutrymmet vara större än volymen avpassagerarutrymmet.
Vidare måste bilen vara av kombi eller halvkombityp med bakluckan hängd i överkant.
Dessutom måste även godsvikten vara större än passagerarvikten. Från och med den1 september 2008 ska en bil av "dubbelhyttstyp" ha en kvarvarande vikt för last som är mer än vikten för passagerare för att klassificeras som lastbil. Om vikten förlast är mindre eller lika med vikten för passagerare kommer bilen att klassificerassom personbil.

Exempel:
En bil med totalvikt 3500 kg
1. Tjänstevikt 3140 + 4 passagerare (4 x 68 kg) 272 kg + vikt för last 88 kg =3500 kg Bilen klassificeras som personbil.
2. Tjänstevikt 2670 + 4 passagerare (4x 68 kg) 272 kg + vikt för last 558 kg =3500 kg Bilen klassificeras som lastbil.

så om jag nu köper en säg en volvo 855 TDI och vill ha den till LB hur ska jag på ren svenska göra dett???
Mitsu L200 -91
ATV Yamah Warrior 350cc + Bigbear objekt...
golf 3 -92 diesel (pendlar bil)

IsuzuDiesel
Beroende

Inlägg av IsuzuDiesel » tis sep 22, 2009 14:17

Det är väl bara att ta bort fästen till baksätet och bältena.

Det har aldrig varit tillåtet att montera tillbaka baksäte så det är ju ingen skillnad där egentligen. Nu får man ju bort de som lb-reggat och kört bilen som personbil ändå.

Struve
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Struve » tis sep 22, 2009 21:15

Man får väl inte bort dom som redan är regbesiktade, även om myndigheterna är konstiga i det här landet går dom inte in och ändrar forutsättningar för redan reggade fordon sålänge dom uppfyller kraven som ställdes när dom reggades.

Dock kommer dom att kräva vid en nyreggning att fästen/bälten skall vara bortmonterade, enda problemet jag ser är att den dagen man eventuellt skulle vilja regga om den till personbil så går inte det om man t ex kapat bort svetsade fästen.
//Struve

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis sep 22, 2009 21:22

Struve skrev:Man får väl inte bort dom som redan är regbesiktade, även om myndigheterna är konstiga i det här landet går dom inte in och ändrar forutsättningar för redan reggade fordon sålänge dom uppfyller kraven som ställdes när dom reggades.
Blir du stoppad och använder baksätet/har det uppe, så riskerar du att åka på regbesiktning, och då tror jag det blir efter dagens regler....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Struve
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Struve » tis sep 22, 2009 21:45

Lasse Suzicán skrev:Blir du stoppad och använder baksätet/har det uppe, så riskerar du att åka på regbesiktning, och då tror jag det blir efter dagens regler....
Självklart blir det efter dagens regler, då handlar det om att återställa fordonet så som det står i regbeviset eller så väljer man att regga om den till personbil igen.
//Struve

nikke
Användare

Inlägg av nikke » tis sep 22, 2009 22:56

OK! så jag köper en 855 TDI eller någon annan diesel som har ett lastutrymme på mer än 170 cm ( dvs en kombi) tar ur baksätet och bälte (och kanske pluggar igen fästena)... så är det klart???

men har läst(hittar inte sidan just nu) att man enligt de nya reglerna (som kom 2009 en regeländringen från ett EU diriktiv)som gör att man får ha baksäte isatt.

har även sett många blocket annonser som det står samma sak på(dvs. baksätet i p.g.a de nya reglerna) , är det någon som kan förklara detta för mig????
Mitsu L200 -91
ATV Yamah Warrior 350cc + Bigbear objekt...
golf 3 -92 diesel (pendlar bil)

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » tis sep 22, 2009 23:08

Hur som helst så är det antal passagerare i reggbeviset som gäller numera och inga fler än så.
tror inte du hittar några lastbilsreggade volvosar med 4passagerare i reggbeviset.
En del märkligheter brukar ha slunkit igenom med hjälp av mindre nogräknade besmän samt rena felaktigheter,svenskt "billotteri" är inte direkt kännt för att vara koncekventa i sitt bedömmande :roll: :roll:
Fick förresten nedslag på avgasröret på min dodge detta året,den har klarat en regbes samt tre kontrollbes utan att dom hittade det.
Som tack så kommer jag till nästa gång ta av det under flaket så dom får krypa in med rökmätaren.
Tyckte inte det gjorde nått att det pekade åt höger :roll: men det gjorde SBP (denna gången)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

IsuzuDiesel
Beroende

Inlägg av IsuzuDiesel » tis sep 22, 2009 23:20

Avgasröret får peka åt höger, finns en tråd här som jag postade och då fick jag skriftligt svar på att på lb-reggat får röret vara på vilken sida som helst, bara den är bakom hytten.

Baksäte får man bara ha om lastutrymmet är längre än 170cm bakom baksätet och lastvikten överstiger passagerarvikten.
Det är ganska klara regler, precis som det står i första inlägget.

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » ons sep 23, 2009 17:43

Ursäkta en kanske dum fråga, men varför typa om en personbil till lastbil i dagens läge?

Finns väl inga direkta förmåner kvar längre?

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » ons sep 23, 2009 18:03

MPalm skrev:Avgasröret får peka åt höger, finns en tråd här som jag postade och då fick jag skriftligt svar på att på lb-reggat får röret vara på vilken sida som helst, bara den är bakom hytten.

Baksäte får man bara ha om lastutrymmet är längre än 170cm bakom baksätet och lastvikten överstiger passagerarvikten.
Det är ganska klara regler, precis som det står i första inlägget.
inte på tung-lb :roll: fast har man lätt lb så får man visst röka fotgängare så det står härliga till :lol: .
jepp att ha baksäte i en lb-reggad volvokombi är garanterat inte tillåtet fortfarande

levis
Användare

Inlägg av levis » ons sep 23, 2009 22:27

Förr gick det att lastbilsregga och få dispens för att ha ett säte i "bagaget". Jag vet inte om det gick på en vanlig volvokombi men min Ford Transit var niositsig. Förare plus två passagerare i fram och sedan två urtagbara soffor bakom lastgallret. Helt lagligt och inskrivet i regbeviset.
Jeep J20 -81

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » ons sep 23, 2009 22:43

jänke vanar,transitbussar mm klarade sig pga lastutrymmet var stort nog.
Och förr gick det att få dispens för att ha säte i lastutrymmet men den möjligheten togs bort i mitten av 80-talet

levis
Användare

Inlägg av levis » ons sep 23, 2009 22:48

Gamla papper kan kanske vara av värde då om någon vill bygga nåt kul och samtidigt ha möjlighet attt stoppa i säten och köra familjen ibland.
Jeep J20 -81

jeepetorp
Beroende

Inlägg av jeepetorp » tor sep 24, 2009 15:04

Lastutrymmets längd om 170 cm har jag fått olika svar på, från både vägverket/transportstyrelsen och bilprovningen.

Det ena svaret är enkelt, 170 cm.

Det andra svaret är mer svårbegripligt. 170 cm, eller längre än passagerarutrymmet.

Det tredje svaret var komplicerat, och än mer svårbegripligt. 170 cm, eller längre än passagerarutrymmet. I det fallet baksätet inte ska användas har du ju inget passagerarutrymme, så då behöver det inte vara 170 cm.

Alltså tolkar jag det tredje svaret som att "passagerarutrymme" bara innebär baksätespassagerare. Framsätets passagerarstol räknas inte som passagerarutrymmeslängd.
Nån mer än jag som inte till fullo förstår dem...

D.v.s. 170 cm om passagerarutrymmet är 169 cm eller kortare. Om passagerarutrymmet är 180 cm, hur långt lastutrymme ska man då ha? 170 eller 180 cm?
Om passagerarutrymmet är 150 cm, får man då ha 160 cm långt lastutrymme, eller ska det vara 170 cm?

En text kan ju så lätt tolkas till sin egen fördel, eller nackdel om nån annan ska tolka den. T.ex. bilprovningen.

Jag kommer i alla fall göra ett försök att LB regga KJn, utan baksäte o bälten. Går det, så går det. Jag har ju inget att förlora på det.
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

jeepetorp
Beroende

Inlägg av jeepetorp » tor sep 24, 2009 15:08

levis skrev:Gamla papper kan kanske vara av värde då om någon vill bygga nåt kul och samtidigt ha möjlighet attt stoppa i säten och köra familjen ibland.
Det kan jag skriva under på. Jag köpte en LB reggad XJ -90, som jag reggade tillbaks till PB...
Så länge har jag aldrig varit hos bilprovningen förut.
Dom såg på datorn att den hade varit personbil, men inte att hade varit i bruk som personbil... "Det får väl gå för den här gången, då" var deras slutsats...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

Skriv svar