Sida 1 av 2
33or på xj
Postat: ons sep 30, 2009 9:29
av Stefan
Hej vad bör göras på en xj från 1990 om man skall få plats med 33x12.5x15 enklast och lättast? ni som har gjort det hur har ni gjort?
går det höja fram så pass mycket utan byte till longarm? bak gör man som på zukijucki lägger axeln på andra sidan bladfjädrarna? är ju nybörjare på cherokee så man måsste ju fråga lite.
Postat: ons sep 30, 2009 9:55
av Marcus-84
Tror detmåste till en 6"höjning för 33or på dom, eller räckte det med 4"?? Du måste byta alla stag till axlarna, byta kardaner (dom blir för korta) å ha längre dämpare å fjädrar.
Postat: ons sep 30, 2009 10:43
av Tobbe
Axeln ligger redan under bladfjädern på Cherokee.
En 4,5" höjning och andra skärmbreddare så får 33er plats och den kan fortfarande röra på sig. Behöver inte byta kardander för det. Men bärarmar behöver bytas, det kan ju ingå om du ska köpa ett färdigt kit. Man kan också köpa en sats som flyttar bärarms infästningarna.
Postat: ons sep 30, 2009 21:44
av Stefan
Nån mer med åsikter hur man gör??
Postat: ons sep 30, 2009 22:06
av macke
Stefan skrev:Nån mer med åsikter hur man gör??
distanser mellan kaross och fjäder och små klossar bak mellan axel och bladfjäder funkar också. Jag kör på 31" och 33" skulle nog passa bättre.
Jag tror mina distanser är runt 10 cm höga och sen har jag GC v8 skruvar som höjer 1-2"
Postat: ons sep 30, 2009 22:36
av Stefan
Tack för svar
Postat: tor okt 01, 2009 18:07
av frazze
tjena!
så här gjorde jag!
kolla länken...
thttp://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=15246&highlight=budget+deluxe
Postat: fre okt 02, 2009 10:56
av Stefan
Du hadde ett t förmycket i länken i början tog bort det och det fungerade
http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php ... get+deluxe
Har du gjort nått mer med xj,n nu några nya bilder?
Postat: fre okt 16, 2009 19:19
av Stefan
Skickade en förfrågan till offroad autoparts för ett gäng dagar sedan men de vill tydligen ej sälja nått för svar har jag ej fått ännu?? Nån som vet vem som säljer detta kitet är i svea rike och vad detta kit kan gå på här hemma
http://rustysoffroad.com/mm5/merchant.m ... sus_xj_kit
Postat: lör okt 17, 2009 10:09
av Arne Karlsson
Du får nog ringa Jörgen Pedersen på OffroadAutoparts, han har väl ett annat arbete också så jag misstänker att han inte hinner att svara på mail. Brukar vara lättast att få svar direkt om man ringer handlarna här i Sverige, kan ju vara ngn följdfråga man har också.
MVH Arne
Ps. PM:a mej om du vill ha hans tel.nr, vill inte lägga ut det utan hans tillåtelse.
Postat: mån dec 07, 2009 21:37
av Stefan
Ja då var man igång och höjer lite kör budgetvariant till att börja med för se hur det käns med att åka cherokee i skogen kanske det blir mer exotiskt vartefter har ju letat och kollat på nätet efter lite roliga prylar och hittat vad jag sökt men nu kör vi annan variant till att börja med så denna variant höjer 10cm Lite bilder ==>
http://www.pixbox.se/alb_show_id1146479_page0.html
Postat: mån dec 07, 2009 22:18
av Ullabelladjupdykare
Då vill vi snart se lite bilder ...

Postat: tis dec 08, 2009 7:09
av mickesthlm
Snyggt ihopsnickrat, en risk att beakta dock är att det blir mycket lättare för axeln att vrida sig(så att fjädern blir som ett S) när man gasar med så höga klossar, men det kanske funkar, i annat fall får du sätta dit ett momentstag.

Postat: tis dec 08, 2009 14:13
av OBELIX
Hej Micke,
Det är jag som tillverkat den här satsen, och jag har haft det i åtanke att momentet blir MYCKET större på fjädrarna med denna typ av klossning, och i pleneringsarbetet finns det med ett momentstag för att motverka det.
Nu har dom flesta sagt att det inte behövs- men jag vill följa upp det och försäkra mej om det innan jag släpper den tanken helt och hållet. Om jag ser att fjädrarna börjar vrida sej så blir det stag- och då får Stefan återkomma i tråden om det.
I övrigt kan jag säga att på klossarna sitter det nya öron för stötdämparnas nedre fästen, Så dom hamnar på exakt samma plats som originaldämparna. Så man behöver inte skaffa längre dämpare eller göra om infästningen i bilen, plus att originalfästena för dämparna på axeln tas bort helt och hållet. Vilket inte är helt fel med tanke på hur dom sticker ner och tar i överallt när man kör i skogen!
SKREV OBELIX
Postat: tis dec 08, 2009 22:29
av mickesthlm
Det är mycket möjligt att det inte behövs, beror ju rätt mycke på hur stora däck man har, men det är ju bara och ställa sig i en brant backe med bra grepp och provgasa lite medans någon tittar på hur axeln rör sig.
