Sida 1 av 1
Luftkompressor; vad skall man tänka på?
Postat: sön nov 01, 2009 22:10
av JonB
Tjenamoss!
Jag vill bredda verktygsboden med en luftkompressor.
Jag har ingen aning om den jag har tittat på räcker till för mina behov så frågan är, kommer nedanstående behov att täckas av nedanstående kompressor?
Behov (vad jag vet nu):
- Fylla luft i däck
- Mutterdragare
- Kap/slipmaskin
- Blästerpistol
- Färgspruta (nej, jag skall inte lackera någon kaross, enstaka delar under bilen etc;)
Kompressorn jag har tittat på:
- Oljefri (ett måste om man skall fylla däck va?)
- Angiven luftmängd: 130 l
- Arbetstryck: 8 bar
- Tankvolym: 24 l
- Cylindervolym: 200 l/min
- Effekt 1,5 hk
- Eldriven
Fungerar ovanstående ekvation eller är jag helt ute och cyklar? Finns både mindre och större men jag vill helst inte gå över 1000 kr för kompressorn (ej inräknat tillbehören).
Även om mitt behov inte överstiger "hemmafixaren" så vill jag inte behöva vänta på att kompressorn skall ladda tryck...
Tack på förhand, Jonas
Postat: sön nov 01, 2009 22:26
av niva_mats
Den är antagligen för liten för att köra luftmaskiner någon längre stund.
Postat: sön nov 01, 2009 22:35
av w_larsson
Oljefri innebär att det inte finns nån olja som smörjer den invändigt, du kan pumpa hjul oavsett modell.
Det är ingen stor kompressor du tittar på! I mina ögon oduglig till allt!
Köp en beg på blocket istället som är bättre!
Postat: sön nov 01, 2009 22:40
av JonB
O f*n, såpass illa alltså.
På vilka punkter måste kompressorn bli bättre då?
Postat: sön nov 01, 2009 23:25
av Mahindra
Jag fick upp i 5.5hp och 150 liter tank innan jag blev nöjd till det du skriver. Är missnöjd ibland ändå. Tror den har 480 fri avgiven vid 6 bar. Men jag ska ev sälja min så är du intresserad.
Postat: sön nov 01, 2009 23:31
av optodsl
du kan definitivt inte slipa, kapa eller blästra (punktbäster kan funka där kör man inte kontinuerligt)
det andra ska nog funka hjälpligt
ska du kunna slipa behöver du nog minst 300 minutliter vid 6 bar
Postat: sön nov 01, 2009 23:58
av chrizze
Köp nu en kompressor som du kan ha andvändning för. Köp inget sånt smått skit ,dom kan du ha om du ska bottenmeta

Jag hade en 3,5hp 150L funkar men det e fan precis, slutar med överbelastning och ras. Idag har jag 5,5hp 200L Den storleken räcker för en hobbymek. Då kan du ha all sorts luftverktyg.Fabrikat?? Känns som det kvittar. Om du går efter den vanlig mod så verkar det som det spelar ingen roll B tema som alab.. ser på pricken lika dana ut.
Postat: mån nov 02, 2009 1:48
av mattebigge
Har en 2-cyl trefaskompressor med 300L tank nånting..
Kör den så den hela tiden håller mellan 8-12 kg
Men tom den tycker jag känns för liten ibland när man kör muttermaskin eller bläster osv en längre stund..eller fler verktyg på samma gång
Har även en 3hk med 24L tank som jag ställt upp till 10kg, men den har jag bara till att pumpa och blåsa med i stort sett, köpte den för att den är lätt att ta med sig..
Ska du bara ha en , så satsa på en trefaskompressor med 100L tank eller mer , helst 2-cyl..annars kommer du att ångra dig garanterat..
Postat: mån nov 02, 2009 5:16
av MrHawk
Jag köpte två billiga 2,5HK ca 890:- /st på harald nyborg och kör dom parallellt. Har funkat bra som budgetlösning.
Kör iofs inga stora maskiner hemma, en mindre mutterknack, ett mindre blästerskåp m.m.
Men har man möjlighet så är det ju lika bra att satsa på nåt som man inte växer ut så fort.
Postat: mån nov 02, 2009 13:48
av JonB
Att köra två parallellt, switchar du mellan dom då eller kan du fysiskt koppla ihop dom?

Postat: mån nov 02, 2009 14:42
av Roger Patrol
jag hade dubbelt innan jag blev rik

å kunde köpa en stor
jag körde dom in i en större tank men du kan nog bara ha ett tkors imellan
du kan ha elen som vanligt,varförsig den senare startar ju när inte lufte räcker
det funkar riktigt bra att köra 2 st
Postat: mån nov 02, 2009 18:50
av MrHawk
JonB skrev:Att köra två parallellt, switchar du mellan dom då eller kan du fysiskt koppla ihop dom?

bara en y-koppling mellan dom, funkar bra

Postat: mån nov 02, 2009 21:52
av JonB
Alternativet att nyttja två små tillsammans lockar lite. Sen efter ett tag så kommer jag förmodligen att ångra att jag inte slog till på mer ordentligare grejer men och andra sidan, eftersom jag är nybörjare på detta så känns det också bra att börja försiktigt...

Postat: ons maj 25, 2011 17:58
av keyzex
Nu kunde jag inte låta bli att köpa en kompressor för priset var mer än rätt.
Men min fråga är om Biltemas kompressor olja är acceptabel?
Jo jag har sökt på Gelins-KGK men hittar ingen info om den, jag vet faktiskt knappt vad jag köpt, 4HK och 100 L – 3 fas
Funkar det med en vanlig helsyntet olja 10-40 ?

Postat: ons maj 25, 2011 18:55
av Spjutet
keyzex skrev:Nu kunde jag inte låta bli att köpa en kompressor för priset var mer än rätt.
Men min fråga är om Biltemas kompressor olja är acceptabel?
Jo jag har sökt på Gelins-KGK men hittar ingen info om den, jag vet faktiskt knappt vad jag köpt, 4HK och 100 L – 3 fas
Funkar det med en vanlig helsyntet olja 10-40 ?
Klart det funkar med helsyntet 10w-40...
Men det är väl inte optimalt. Du
bör nog köra på olja som är anpassad för just kompressorer o dyligt.
(Skulle väl tro att det kan passa med en "rak" olja, typ 30-olja a´la motorgräsklippare. Men jag är inte helt säker.)