Piraten skrev:Ska göra bilderna mindre nästa gång.
Idag har jag rivit bort toppen. Packningen såg ut som "Hej, kom och hjälp mig" runt sexans cylinder. Ska lägga upp lite bilder som jag har tagit under rivningen.
Men jag lurar lite över en sak. Tror jag har nämnt det förut..
På Mekonomens och Autoexpertens hemsida finns det minst 3 olika packningar, alla med olika tjocklek, och så står det nåt om 1,2 eller 3 hål?
Har aldrig varit med om detta i samband med en toppackning förut.
Vad är det för en jag ska ha? Och finns det nåt sätt att ta reda på det?
Hjälp..?!

Det är nog precis som du skriver, hålen betyder att packningen har en viss tjocklek.
Detta är för att du skall få rätt kompressionsförhållande i motorn.
Vi motortillverkningen mäts kolvhöjden vid Ö.D och så vitt jag vet så noteras denna data endast internt.
Men om du nu inte kan få fram vilken tjocklek som packningen har med hjälp av märkningen så kanske det går att mäta tjockleken på den på något ställe där den inte är skadad och inte har blivit i hop tryckt.
Annars så skulle jag tagit packningen som var i mitten.
Anledningen till detta val är att packningsklasserna går lite om lott.
Vid motortillverkning i dag så används en himla massa mer klasser och ibland så händer det ju att en brist uppstår och om det då krisar så tar man den som ligger närmast i klass och det blir ju i ditt fall den som ligger i mitten.
Och personligen så har jag mycket svårt att tro att detta spelar någon större roll på en begagnad bil.
Tror absolut inte att du kommer märka någon skillnad på vare sig gång i motorn eller bränsleförbrukning oavsett vilken packning du tar.