Bort med toppen - Nissan Patrol 1992 (mindre bilder)

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Piraten
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jan 01, 2007 19:26
Ort: Karlstad
Kontakt:

Bort med toppen - Nissan Patrol 1992 (mindre bilder)

Inlägg av Piraten » mån nov 09, 2009 23:58

Halloj,

Nu är väl förhoppningsvis allt förberett för att toppen ska kunna plockas bort..

Men.. jag tänkte att innan jag ger mig på det så vill jag rådfråga er som känner dessa bilar om enklaste sättet att få bort toppen på. Vill ju inte ta bort mer grejer än jag behöver. Dessutom lurar jag på om nån vet vart man köper toppackning av hög kvalitet. Känns som om det finns bättre ställen än Mekonomen. Men jag kan ju mycket väl ha fel. :D


Kletar med ett par bilder.
Bild

Bild

Bild


Tips emottages tacksamt! :)
Senast redigerad av Piraten den tor dec 31, 2009 19:06, redigerad totalt 1 gånger.
Death is certain, life is not.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » tis nov 10, 2009 11:22

Demonterade en sådan topp igår och det gick efter ordning.
Enkla & tydliga märkningar till kam/pumprem.
Gott om plats.
Allt gick att skruva med vanliga handverktyg.

På denna var topplockspackningen hel och väntar besked från motorsmeden efter han provtryckt den.

Ang. förstärkta packningar har jag ingen vettig info. men av min erfarenhet verkar det vara vanligast att matrialet spricker före brusten packning...


Lycka till !


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Piraten
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jan 01, 2007 19:26
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Piraten » tis nov 10, 2009 11:35

Suveränt! :D

Tack för snabbt och bra svar. Ska riva isär motorn nästa gång jag kommer till Sverige.

Mer bilder kommer. Men inte fullt så stora. :wink:
Death is certain, life is not.

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » tis nov 10, 2009 11:47

Piraten skrev:Suveränt! :D

Tack för snabbt och bra svar. Ska riva isär motorn nästa gång jag kommer till Sverige.

Mer bilder kommer. Men inte fullt så stora. :wink:
Skapa gärna mindre bilder som du kan använda för att skapa en länk till de större bilderna.
Det blir mycket trevligare att titta på.

Lycka till med motorn.

Piraten
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jan 01, 2007 19:26
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Piraten » tor dec 31, 2009 0:34

Ska göra bilderna mindre nästa gång. :rodnar:

Idag har jag rivit bort toppen. Packningen såg ut som "Hej, kom och hjälp mig" runt sexans cylinder. Ska lägga upp lite bilder som jag har tagit under rivningen.

Men jag lurar lite över en sak. Tror jag har nämnt det förut..

På Mekonomens och Autoexpertens hemsida finns det minst 3 olika packningar, alla med olika tjocklek, och så står det nåt om 1,2 eller 3 hål?

Har aldrig varit med om detta i samband med en toppackning förut.

Vad är det för en jag ska ha? Och finns det nåt sätt att ta reda på det?

Hjälp..?! :?
Death is certain, life is not.

svenne61
Hemmastadd
Inlägg: 244
Blev medlem: mån jan 28, 2008 8:54
Ort: Lövånger

Inlägg av svenne61 » tor dec 31, 2009 7:52

Man kan se hålen på packningen vid sexans cylinder. Hålen är på höger sida på den vinklade kanten vid sexans cylinder. Jämför kanten på bilderna.

http://webkat.mekonomen.se/inetkat/pict ... pg&sprak=S

http://webkat.mekonomen.se/inetkat/pict ... pg&sprak=S

http://webkat.mekonomen.se/inetkat/pict ... pg&sprak=S
Senast redigerad av svenne61 den lör jan 02, 2010 22:46, redigerad totalt 1 gånger.
Nissan Patrol -90
rd28t
60100 mil

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » tor dec 31, 2009 11:50

Piraten skrev:Ska göra bilderna mindre nästa gång. :rodnar:

Idag har jag rivit bort toppen. Packningen såg ut som "Hej, kom och hjälp mig" runt sexans cylinder. Ska lägga upp lite bilder som jag har tagit under rivningen.

Men jag lurar lite över en sak. Tror jag har nämnt det förut..

På Mekonomens och Autoexpertens hemsida finns det minst 3 olika packningar, alla med olika tjocklek, och så står det nåt om 1,2 eller 3 hål?

Har aldrig varit med om detta i samband med en toppackning förut.

Vad är det för en jag ska ha? Och finns det nåt sätt att ta reda på det?

Hjälp..?! :?
Det är nog precis som du skriver, hålen betyder att packningen har en viss tjocklek.
Detta är för att du skall få rätt kompressionsförhållande i motorn.
Vi motortillverkningen mäts kolvhöjden vid Ö.D och så vitt jag vet så noteras denna data endast internt.

Men om du nu inte kan få fram vilken tjocklek som packningen har med hjälp av märkningen så kanske det går att mäta tjockleken på den på något ställe där den inte är skadad och inte har blivit i hop tryckt.

Annars så skulle jag tagit packningen som var i mitten.
Anledningen till detta val är att packningsklasserna går lite om lott.
Vid motortillverkning i dag så används en himla massa mer klasser och ibland så händer det ju att en brist uppstår och om det då krisar så tar man den som ligger närmast i klass och det blir ju i ditt fall den som ligger i mitten.

Och personligen så har jag mycket svårt att tro att detta spelar någon större roll på en begagnad bil.

Tror absolut inte att du kommer märka någon skillnad på vare sig gång i motorn eller bränsleförbrukning oavsett vilken packning du tar.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tor dec 31, 2009 12:25

Glömm för helskotta inte att du MÅSTE ha nya topplocksbultar.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » tor dec 31, 2009 13:53

niva_mats skrev:Glömm för helskotta inte att du MÅSTE ha nya topplocksbultar.
Nä detta är t.o.m viktigare än val av packning, lätt in oljade skall de vara med!

Piraten
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jan 01, 2007 19:26
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Piraten » tor dec 31, 2009 15:59

Nya pinnbultar beställs samtidigt med packningen. :) Tack så mycket för hjälpen allihop! Nån som har koll på nån vettig firma i Karlstad eller Örebrotrakten som sysslar med toppar? Tänkte få den uppmätt osv. :tumbup: Säkert skev som padda på midsommarafton... :roll:
Death is certain, life is not.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tor dec 31, 2009 16:50

när du ändå sitter vid burken...
Passa på attt modda bilderna längre upp i tråden så det blir lättare att läsa... :)
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Piraten
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jan 01, 2007 19:26
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Piraten » tor dec 31, 2009 19:08

Sådär.. då var bilderna mindre. Kommer lite fler senare ikväll när jag får tag i kameran.

Väntar med att säga Gott nytt år! :D
Death is certain, life is not.

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Inlägg av K J H » lör jan 02, 2010 14:38

Piraten skrev:Nya pinnbultar beställs samtidigt med packningen. :) Tack så mycket för hjälpen allihop! Nån som har koll på nån vettig firma i Karlstad eller Örebrotrakten som sysslar med toppar? Tänkte få den uppmätt osv. :tumbup: Säkert skev som padda på midsommarafton... :roll:
Kolla med Pelganders Motorslip, dom e grymt bra!! 019-263100

Lycka till:) Va en riktigt fin Safari det där:O E den lika fin som den ser ut??
#patrol-garaget

Piraten
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jan 01, 2007 19:26
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Piraten » lör jan 02, 2010 21:43

Mer bilder, om än lite senare än utlovat:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Delar upp bilderna lite i inlägget.. :)


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Som synes så ser inte packningen direkt fager ut. Återstår att få toppen kontrollerad. Den ligger i ett dieselbad nu. Är det nån som har koll på hur mycket spridarna kostar till denna bil? :?:
Death is certain, life is not.

Piraten
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jan 01, 2007 19:26
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Piraten » lör jan 02, 2010 21:57

K J H skrev:
Piraten skrev:Nya pinnbultar beställs samtidigt med packningen. :) Tack så mycket för hjälpen allihop! Nån som har koll på nån vettig firma i Karlstad eller Örebrotrakten som sysslar med toppar? Tänkte få den uppmätt osv. :tumbup: Säkert skev som padda på midsommarafton... :roll:
Kolla med Pelganders Motorslip, dom e grymt bra!! 019-263100

Lycka till:) Va en riktigt fin Safari det där:O E den lika fin som den ser ut??
Tack för tipset! Ska kollas upp. :D Safari?? Du menar Patrolen? :) Den är hyfsad i plåten, finns lite i skärmkanten att ta hand om. Sen är det lite småbulor. Men över lag är den ganska fin. Finns nästan ingen rost i ramen eller golvet. :)
Death is certain, life is not.

Skriv svar