Aktuellt datum och tid: ons aug 27, 2014 18:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis nov 24, 2009 22:05 
Offline
Användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 08, 2008 11:59
Inlägg: 88
Ort: Stockholm
Hallå har en Grand Cherokee 4,0 -97 (ZJ) Med den dåliga fördelningslådan (4H-N-4L) Den hugger lite vid fulla rattutslag....Så i dag köpte jag mig en Cherokee 4,0 -92 (XJ) med den braiga lådan (2H-4H full time- 4H part time- N 4L) jag har då hört att man skall byta ingående axeln på XJ lådan för att den skall passa på ZJ, Men senast i dag hörde jag att eftersom att jag har 6an i min ZJ så är det bara att lyfta ner fördelningslådan på XJ och montera upp den utan modifiering på min ZJ, Så nån som med 100% säkerhet vet hur man skall gå till väga med detta? nått som måste köpas, modifieras??

Fråga nummer 2 är ang framaxeln på ZJ den har ju CV knutar, har hört att även framaxeln från XJ kan passa, passar den rakt av då? hur ser man vad det e för utväxling på axlarna?

Tacksam för alla hjälp jag kan få...'

//Peter

_________________
"Jag har större bilar än vad storebror min har"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 25, 2009 0:23 
Offline
Forumräv

Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Inlägg: 933
Ort: Grönby / Skåne
På fråga ett svarar vi: förmodligen passar den INTE rakt av, min är en -96a I6 men vi har samma automat. Ta främre halvan från din gamla (249) och bakre från din "nya" (242)

Fråga 2

Det är inte samma utv, ZJ har 3,73 medan XJn har 3,55 Fästena å så passar men HP blir nog problem på en ickehöjd bil

_________________
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Jeep JKU
Jolly Jumper - en suka som kan det omöjliga


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 25, 2009 0:32 
Offline
Användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 08, 2008 11:59
Inlägg: 88
Ort: Stockholm
peterand skrev:
På fråga ett svarar vi: förmodligen passar den INTE rakt av, min är en -96a I6 men vi har samma automat. Ta främre halvan från din gamla (249) och bakre från din "nya" (242)



Fråga 2

Det är inte samma utv, ZJ har 3,73 medan XJn har 3,55 Fästena å så passar men HP blir nog problem på en ickehöjd bil



Ok kom på en annan sak hur blir det med spaken , finns det rätt spak att få tag i med alla lägerna? Kommer man att få infon i färddatan om vilken växel man har?....Vore ju kul att ha det så iaf....

Ok min e väl höjd 1.5-2 tum med puckar så då kanske det funkar med HP....Men utväxlingen blev då ett problem antar jag.......hur löser man detta då?

Använder man kardanaxeln från XJ eller ZJ?

_________________
"Jag har större bilar än vad storebror min har"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 25, 2009 0:42 
Offline
Forumräv

Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Inlägg: 933
Ort: Grönby / Skåne
Ok kom på en annan sak hur blir det med spaken , finns det rätt spak att få tag i med alla lägerna? Kommer man att få infon i färddatan om vilken växel man har?....Vore ju kul att ha det så iaf....
Spaken är samma, det är bara lägeskylten man bytar, min visar LO men inget annat

Ok min e väl höjd 1.5-2 tum med puckar så då kanske det funkar med HP....Men utväxlingen blev då ett problem antar jag.......hur löser man detta då? Bytar utväxling eller letar upp en ZJ axel istället, xjn har dessutom reverse rotation så du kan inte använda din gamla.

Använder man kardanaxeln från XJ eller ZJ? XJ

_________________
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Jeep JKU
Jolly Jumper - en suka som kan det omöjliga


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 25, 2009 9:55 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
Inlägg: 244
Ort: Stockholm
Kardan från XJ skall användas, dubbelknutar..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 25, 2009 21:04 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Inlägg: 601
Ort: Eskilstuna
Vad är det för skillnad på en XJ fram kardan och en äldre ZJ kardan med knutar i bägge ändar?
På den sitter det ju också dubbelknut vid förd.lådan.

Mvh Thomas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 25, 2009 22:26 
Offline
Forumräv

Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Inlägg: 933
Ort: Grönby / Skåne
thomasv skrev:
Vad är det för skillnad på en XJ fram kardan och en äldre ZJ kardan med knutar i bägge ändar?
På den sitter det ju också dubbelknut vid förd.lådan.

Mvh Thomas


Ingen utom möjligen längden, men då MrTuffBoy hade en sen ZJ som har gummituta (dvs inte knutkors) utgick jag, möjligtvis felaktigt, att det var denna han menade när han pratade om ZJ kardan :rodnar:

_________________
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Jeep JKU
Jolly Jumper - en suka som kan det omöjliga


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 26, 2009 20:56 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Inlägg: 601
Ort: Eskilstuna
peterand skrev:
thomasv skrev:
Vad är det för skillnad på en XJ fram kardan och en äldre ZJ kardan med knutar i bägge ändar?
På den sitter det ju också dubbelknut vid förd.lådan.

Mvh Thomas


Ingen utom möjligen längden, men då MrTuffBoy hade en sen ZJ som har gummituta (dvs inte knutkors) utgick jag, möjligtvis felaktigt, att det var denna han menade när han pratade om ZJ kardan :rodnar:


Du har säkert rätt angående MrTuffBoys kardan, jag bara undrade rent allmänt.
Det står ju överallt att man ska ta en XJ kardan, men eftersom min inte har gummitutan undrade jag vad som skiljer, om det gällde alla ZJ kardaner. :?

Mvh Thomas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 27, 2009 8:25 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 05, 2008 8:35
Inlägg: 248
Ort: Strängnäs
Ett jäkla nerköp att byta till 242:a på en -97:a annars.
Hållbarheten på 242:an är ju inte den bästa, snällt sagt.

Enda anledningen är väll isådantfall om du vill ha automatisk locker i framaxeln.

_________________
Pajero sport
# 3 LVV MÄLARDALEN


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 27, 2009 9:39 
Offline
Användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 08, 2008 11:59
Inlägg: 88
Ort: Stockholm
Coppertail skrev:
Ett jäkla nerköp att byta till 242:a på en -97:a annars.
Hållbarheten på 242:an är ju inte den bästa, snällt sagt.

Enda anledningen är väll isådantfall om du vill ha automatisk locker i framaxeln.


Varför är det ett nerköp att byta till en 242 låda??

_________________
"Jag har större bilar än vad storebror min har"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011