Sida 1 av 1

orbitrol

Postat: fre dec 04, 2009 11:52
av jonte 4x4
nu har jag blivit sugen på orbitrol styrning. men vad ska jag ha för storlek på grejerna och vart får jag tag på dom? en lj70 med tgb axlar

Postat: fre dec 04, 2009 13:04
av russinet
Orbitrolen skall om du vill ha vägkänsla vara en OSPC 160 OR eller om du inte vill ha vägkänsla OSPC 160 ON. Styrkolven kan vara en 60mm cylinder med 30 mm kolvstång och 160 mm i slag. Pumpen kan vara en jänke servopump men det är att föredra en hydraulpump från bandvagn 202.

Jag har endel saker liggandes och endel saker på väg fram.

Postat: fre dec 04, 2009 14:27
av jonte 4x4
vägkänsla? är det att den styr tebax när jag släpper ratten? om du vill sälja nå prylar så är jag intresserad :wink:

Postat: fre dec 04, 2009 14:46
av m38 a1
Mats här på forumet har nog kolvar liggande som dom använder på spider bilarna och där fungerar ju dom har 50mm diameter 160mm slag och 30mm kolv .Dom använder 120cc orbitrol och volvo 740 servopump .Pumpen räcker även till ifall du vill bygga på chevas hydroboster på huvud bromscylindern då få du kanon bromsar.Det hadde jag på min PRO spider.Så nu är det flera tävlings bilar som har satt på det.

Postat: fre dec 04, 2009 14:54
av målarn
Pumpen räcker även till ifall du vill bygga på chevas hydroboster på huvud bromscylindern då få du kanon bromsar.Det hadde jag på min PRO spider.Så nu är det flera tävlings bilar som har satt på det.[/quote]

En så hade jag på min range rover och det funka ganska bra på den med!!!

Postat: fre dec 04, 2009 18:33
av JBT
Man ska inte ha 160mm slag i styrkolven för då får man brytningar när man styr max. Låt Freddan tillverka en kolv 140mm slaglängd, då blir det bottnar kolven precis innan fästena för syrstopparna slår i portalhusen, dvs rätt längd. Vi har 60/30 kolv med 125cc orbitrol och då har man 3 varv stopp till stopp. Jag tror att det är 3 varv orginal på landcruisern.

Postat: fre dec 04, 2009 21:42
av russinet
Okay jag minndes lite fel 140 mm slag skall det vara.