Sida 1 av 2
värme i kupen ska den vara så dålig
Postat: sön dec 13, 2009 12:17
av jannebmw
skall det vara så dåligt med värme i bilen?
tycker det är inget bra alls i bilen lite halvljummet bara
xj 91 är det
Postat: sön dec 13, 2009 13:05
av macke
samma här
Postat: sön dec 13, 2009 17:02
av craze
Då har ni problem med värmen, båda två.
En XJ med fungerande värme ska bli varm som en finsk risbastu på ganska kort tid.
Postat: sön dec 13, 2009 17:10
av Marcus-84
Min jag hade blev då så man svettades rejält

92 graders termostat så fick jag bra värme!

Postat: sön dec 13, 2009 17:25
av jannebmw
alltså byta till 92 graders termostat vad ligger orginal på då?
har även upptäckt att bilen blir varm på tempmätarn vad är normalt på
den eftersom graderingen går väldigt högt på den?
har dom termostat på mekonomen?
Postat: sön dec 13, 2009 17:46
av Lattjolajban
Börja med att spola ur värmepaketet ordentligt, brukar becka igen ordentligt. Ingen 5-minuters spolning utan seriöst så ALL skit försvinner.
När du/ni ändå håller på så spola rent resten av kylsystemet också!!!
Postat: sön dec 13, 2009 18:35
av jannebmw
går det köra med högtryckstvätten? genom hela skiten
eller blir man idiotförklarad

Postat: sön dec 13, 2009 18:57
av Mathias T
blanda tryckluft och vatten istället,luftbubblorna brukar riva loss dyngan bra
Postat: sön dec 13, 2009 19:15
av Lattjolajban
Eller så ser du till att spola med vattenslang, gärna varmt vatten.
Backspola emellanåt också. Du märker när det är rent. Brukar komma ut mycket dynga.
Skulle inte ta högtryckstvätten, det kan skada mer än det gör nytta.
Finns en del preparat som kylarrengöring etc som man kan ta hjälp av.
Postat: sön dec 13, 2009 19:52
av 4x4power
min blir varm som en bastu riktigt fort med får ställa ner värmen rejält för att inte svettas ijäl

Postat: sön dec 13, 2009 20:06
av Marcus-84
Hög motortemp kan försvinna med en ny termostat, enkel att byta å kostar ca 90 spänn

Postat: sön dec 13, 2009 23:22
av Lattjolajban
Marcus-84 skrev:Hög motortemp kan försvinna med en ny termostat, enkel att byta å kostar ca 90 spänn

Självklart, men nu var det dålig värme i värmeanläggningen som var problemet.
Jag förutsätter att motortempen är normal i det fallet.. ?!
Postat: mån dec 14, 2009 10:37
av Marcus-84
Men vaddå, har du ingen temp i motorm får du ju inge temp in i kupén....
Postat: mån dec 14, 2009 15:22
av mightywelder
Det är en vakumstyrd ventil som styr vattnet till värmepaketet.Den sitter vid torpeden på höger sida. Det är vanligt att den ballar ur och då kommer det inte igenom något varmt vatten.
Postat: mån dec 14, 2009 15:43
av Lattjolajban
Marcus-84 skrev:Men vaddå, har du ingen temp i motorm får du ju inge temp in i kupén....
Ja självklart, men nu var ju frågeställningen om varför kupévärmen var dålig. Antar att TS mfl har koll på den enkla problematiken.
Att kupévärmen är dålig är ett vanligt problem och har oftast inte att göra med motortempen i dessa fall.