C202 4x4 -79 --> 6x6

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

C202 4x4 -79 --> 6x6

Inlägg av Gustavsson » tis dec 22, 2009 20:08

Känner att det börjar bli dags att lägga upp lite info och bilder om mitt projekt att bygga en C202 6x6. Förra hösten då jag köpte den C202
Bild
jag gjorde iordning och har kört med sen i våras så följde även en andra med av bara farten. Denna har nu bara stått stilla och jag har inte rört en skruv på den fram tills början på oktober. Det är en C202HT -79 utan winch, som så småningom ska bli sexhjulsdriven! Jag vet att Volvo byggde nån/några i ett försök, men mig veterligen har det aldrig sålts eller använts någon 6x6 valp varken civilt eller i försvaret, mer än i försökstadiet.

I början på oktober började jag iaf med att lyfta av karossen:
Bild

Sen var det väldigt enkelt att lyfta ur motor och drivlina, så det gjordes rackans fort!
Bild
Bild

Sen blev det till och skjutsa in ramen i verkstan och bygga en tillfällig ställning till bakänden.
Bild

Letade rätt på lite bakaxlar at skruva isär och undersöka skicket på.
Bild

Det visade sig att båda två faktiskt var mer eller mindre skrot inuti =(
Bild

Lite stort lagerspel för mitt tycke!
Bild

Men jag har en framaxel till liggandes som skruvades ner och där visade sig iaf pinjong och kronhjul var fräscht, däremot är resten i framaxeln skrot!

Så summa summarum så behöver jag en uppsättning pinjongdrev och kronhjul för att få ihop mina 2 bakaxlar komplett igen! Så är det någon som ruvar på antingen fram eller bakaxel med 6.17:1 i utväxling så hojta till! Är endast de till C202 som funkar då gammelvalpen har 5.38 i utväxling...

Fortsättningen följdes av att ramen rullades ut en runda för att spolas rent inuti.. Fanns mkt skit i balkarna!
Bild

Passade på att kapa rent lite skit som skulle komma att vara i vägen senare för kommande drivlina och hjulupphängning, så vakumtanken och de gamla bladfjäderfästerna fick stryka med!
Bild

Vidare har jag letat runt lite här och där efter en lämplig bussning att bygga upphängningarna till de båda bakaxlarna (och även framaxeln så småningom) och hittade denna goingen! Det är bakre länkarmsinfästning fram på golf och caddy. Stabil i drag och tryckriktningen och väldigt enkel att vrida/vinkla på! Hyffsat billig dessutom!
Bild
Senast redigerad av Gustavsson den lör nov 13, 2010 19:40, redigerad totalt 1 gånger.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

cheva k1500
Veteran
Inlägg: 1757
Blev medlem: fre dec 05, 2008 19:06
Ort: Oxelösund

Inlägg av cheva k1500 » tis dec 22, 2009 20:39

Coolt ska bli kul att se :D
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......

K-Roslund
Rutinerad
Inlägg: 477
Blev medlem: tor jun 25, 2009 20:42
Ort: Bjärnum (skåne)

Inlägg av K-Roslund » tis dec 22, 2009 20:51

Häftigt bygg :D Ska bli kul att följa detta! God jul /Kenneth
Det var bättre förr, då män va män och kvinnor va kvinnor och fikusar va en krukväxt!

jonte 4x4
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
Ort: gimo/uppland

Inlägg av jonte 4x4 » tis dec 22, 2009 22:14

ska du förlänga den eller blir det en väldigt kort 6 hjuling? väldigt skoj bygge :tumbup:
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » tis dec 22, 2009 23:35

Ideen är att den ska behålla sin originallängd och alla yttre former förutom vad som krävs för att få plats med boggin. Och skulle det vara så att du har GW-axlarna kvar framåt sommaren så kan det hända att jag handlar dom av dig! Skulle vara kul med diffar! Men i nuläget ska jag bygga med originaldelar mest för prisets skull. Det lär dra iväg en del ändå i pengar.. Har redan en annan motor med massa Nm i verkstan, men mer info om den senare :wink:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

jonte 4x4
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
Ort: gimo/uppland

Inlägg av jonte 4x4 » tis dec 22, 2009 23:42

axlarna ligger nog kvar tills i sommar. dom har försvunnit under ett 30cm vitt täcke nu men dom kommer nog fram i vår igen :wink:
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » ons dec 23, 2009 0:18

Spännande :D ska följas :D
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Anders G
Hemmastadd
Inlägg: 142
Blev medlem: ons okt 03, 2007 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anders G » tor dec 31, 2009 23:09

I något reportage från Island i någon tidning för en massa år sedan (tror det var 4wd) så var det en bild på en c202 6wd, kan ha varit 6x4 också men en 6-hjuling var det iaf.

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » mån jan 04, 2010 21:40

Det har inte hänt jättemkt den senaste tiden som jag hade planerat. Min bruksbil har påkallat en jäkla massa uppmärksamhet och velat ha alldeles för pengar tyvärr.. Men men, nu får den rulla ett par tusen mil till.
Jag har iaf skaffat material till mina blivande länkarmar till uphängningen av mina boggiaxlar. Satte sakerna i fräsen på jobbet så de passar perfekt mot öronen som ska innehålla gummibussningarna så småningom.
Bild
Bild

Just det ja.. Ni har ju inte sett motorn än, och jag har fasen ingen bild på den, men däremot på ett renblästrat insugsrör..
Bild

Idag har jag dessutom tvättat, blästrat och grundmålat mina axlar. Ska bara övermålas med, sen är de klara för att monteras ihop.
Bild
Bild
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » tis jan 05, 2010 8:52

Det ser ut som om att det blir Perkins i den!
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis jan 05, 2010 8:57

Kul projekt!

Jag passade på att flytta tråden till Garaget så att även dom som inte kikar i den europeiska delen så ofta får se den :tumbup:
I aim to misbehave

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » fre feb 05, 2010 20:12

Det har hänt väldigt lite rent fysiskt den senaste tiden! Däremot har det funderats, måttats, ritats, funderats igen och faktiskt handlat lite grejer! Det som senast kom hem var 4st bakbromsskivor till volvo 740. Dessa har sedan varit en runda både i svarven och fräsen så sent som igår faktiskt!

Svarvar bort kanten längst in så "manteln" blir cylindrisk invändigt. Måttet blir Ø160.5mm. Navhålet blir Ø106.5mm.
Bild

Borrar om hålbilden. Ø139.7x5 och Ø14.5 till bulthålen
Bild

Naven har jag svarvat ner tidigare, men har ingen bild på dem just nu. De blev Ø160mm utvändigt. Precis lagom, snuddar bara vid bultskallarna.

Bjuder på en väldigt tidig skiss på hjulpphängning med alla länkarmar osv som ska dit. Sitter och ritar en del på kvällarna på jobbet, så det är väl fysiska som händer egentligen. Känns smidigare att rita upp det mesta i förväg så ser man vad som funkar och inte.. Kanske är lite fegt, men det sparar förmodligen både tålamod, tid och pengar!

Bild
Bild

Vad tycks?

Just ja.. glömde ju berätta att jag kanske fått tag i en tryckplatta till kopplingen. Dessutom har jag en M47, 5vxl låda bokad som ska hämtas när snön lättar lite då den ligger under presenning nånstans i skogarna utanför stan =) Så när de sakerna är hemma riktas arbetet lite till att passa ihop de olika delarna i drivlinan!
Har även pratat en del med folk som kan transmission osv, och det verkar bli en kedjetransmission till axlarna. Får se hur det håller!
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE » fre feb 05, 2010 21:54

IMPONERANDE! Det här ska jag följa! Blir riktigt spännande :D :tumbup:

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » lör feb 06, 2010 0:27

Jag har inga som helst vetenskapliga belägg för att det är fel,
men det känns rent spontant som att det kan bli lite skumt med den främre bakaxeln, när länkarna går bakåt men kardanen kommer framifrån...


Eller är jag ute å cyklar...:vetej:

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » lör feb 06, 2010 0:52

Grottulf,

Kardanen till främre bakaxeln måste komma bakifrån, för den axeln kommer sitta i princip rakt under växellådan. Detaljerna kring transmissionen överlåter jag åt byggaren.

Jag har följt detta projekt ganska ingående och tanken är sätta en axel framför bakaxeln, och behålla originallängden på bilen.

INFLIKADE OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar