automatlåda på cherokee
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: sön dec 27, 2009 19:37
- Ort: kolmården
automatlåda på cherokee
hej allihopa ! ny på forumet här och är sugen på en cherokee årsm, -89 95 nånstans, har en fråga om automatlådan på dom,är det nån fara generellt om bilen kanske har gått en 25-30 tusen eller är det som vanligt kan hända när som ,jag har sökt här på forumet men inte hittat nåt om just det ,kan ju betyda att det inte är nåt större problem men man vet ju inte. följdfråga vad kostar en renovering i sånt fall? ok det var allt för den här gången ha det så länge mvh roger
Hej Hasse,
Är det inte något kuckel med just 91:an? Inte att den skulle vara sämre på något sätt- men att just 91 inte går att byta låda till nåt annat än en annan 91:a. På grund av elektroniken som bara är kombatibel med nyare bilar- och det mekaniska som bara funkar ihop dom äldre? Har för mej att H.Hansen hade kommit fram till något sådant!
SKREV OBEL
Är det inte något kuckel med just 91:an? Inte att den skulle vara sämre på något sätt- men att just 91 inte går att byta låda till nåt annat än en annan 91:a. På grund av elektroniken som bara är kombatibel med nyare bilar- och det mekaniska som bara funkar ihop dom äldre? Har för mej att H.Hansen hade kommit fram till något sådant!
SKREV OBEL
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Skillnad på Cherokee och Grand Cherokee. XJ, den kantiga, har med rak sexa alltid en 4-växlad automat med japanskt ursprung. Håller längre än bilen. Grand Cherokee, ZJ kallad, har chryslerlåda utom vissa -93 med sexa. På chryslerlådan är det betydligt vanligare med ras så det är nog sådana som det pratas om. Dessa är 3-växlade med overdrive.
-
- Forumräv
- Inlägg: 675
- Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
- Ort: Örby mark
en fråga när du säger crysler låda då menar du vilka lådor???
om jag inte e helt fel ute så ska just cryslers lådor vara bra
man har ju bla lovordat en viss låda som skottsäker (727)men har jag ngt att fundera på vad gäller crysler lådor vid ombyggnad el renovering
eller e det bara dom nyare lådorna som har magsjukdomar
vore trevligt med lite update om lådor samt då olika ombygnationer och dyligt en tråd tack ni som vet om det finns ombyggnad samt modifieringar förbättringar!!!! till allas glädje
om jag inte e helt fel ute så ska just cryslers lådor vara bra
man har ju bla lovordat en viss låda som skottsäker (727)men har jag ngt att fundera på vad gäller crysler lådor vid ombyggnad el renovering
eller e det bara dom nyare lådorna som har magsjukdomar
vore trevligt med lite update om lådor samt då olika ombygnationer och dyligt en tråd tack ni som vet om det finns ombyggnad samt modifieringar förbättringar!!!! till allas glädje

livet börjar med en cheerokee chief
snart e den 16"hög
snart e den 16"hög
Ok om jag har hajjat rätt så har ZJ en elektoniskt styrd låda men det har inte XJ?
Och ZJ styrdon är väl i maskopi med motorns då antar jag.....Och det går inte på nått lätt sett att programera om detta misstänker jag?
Men rent mekaniskt så borde allt passa?
Och ZJ styrdon är väl i maskopi med motorns då antar jag.....Och det går inte på nått lätt sett att programera om detta misstänker jag?
Men rent mekaniskt så borde allt passa?
peterand skrev:Nej, elektroniken passar ej
(iofs, allting går men om vi pratar om en relativ enkel oeration som en vanlig dödlig klarar under en hlg så är svaret nej)
MrTuffBoy skrev:En följdfråga då
Om man har en Grand Cherokee ZJ 97 med sexa kan man ta automaten från en Cherokee XJ 92 då?
"Jag har större bilar än vad storebror min har"
Rent mekaniskt är det bolton men den lär inte växla om ens starta

MrTuffBoy skrev:Ok om jag har hajjat rätt så har ZJ en elektoniskt
styrd låda men det har inte XJ?
Och ZJ styrdon är väl i maskopi med motorns då antar jag.....Och det går inte på nått lätt sett att programera om detta misstänker jag?
Men rent mekaniskt så borde allt passa?
peterand skrev:Nej, elektroniken passar ej
(iofs, allting går men om vi pratar om en relativ enkel oeration som en vanlig dödlig klarar under en hlg så är svaret nej)
MrTuffBoy skrev:En följdfråga då
Om man har en Grand Cherokee ZJ 97 med sexa kan man ta automaten från en Cherokee XJ 92 då?
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 248
- Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
- Ort: Stockholm
Xj´n har elektronik också..MrTuffBoy skrev:Ok om jag har hajjat rätt så har ZJ en elektoniskt styrd låda men det har inte XJ?
Och ZJ styrdon är väl i maskopi med motorns då antar jag.....Och det går inte på nått lätt sett att programera om detta misstänker jag?
Men rent mekaniskt så borde allt passa?
peterand skrev:Nej, elektroniken passar ej
(iofs, allting går men om vi pratar om en relativ enkel oeration som en vanlig dödlig klarar under en hlg så är svaret nej)
MrTuffBoy skrev:En följdfråga då
Om man har en Grand Cherokee ZJ 97 med sexa kan man ta automaten från en Cherokee XJ 92 då?
Ok man måste altså in i datan å pilla, har även nyare XJ annorlunda låda än vad ZJ har?....
peterand skrev:Rent mekaniskt är det bolton men den lär inte växla om ens starta![]()
MrTuffBoy skrev:Ok om jag har hajjat rätt så har ZJ en elektoniskt
styrd låda men det har inte XJ?
Och ZJ styrdon är väl i maskopi med motorns då antar jag.....Och det går inte på nått lätt sett att programera om detta misstänker jag?
Men rent mekaniskt så borde allt passa?
peterand skrev:Nej, elektroniken passar ej
(iofs, allting går men om vi pratar om en relativ enkel oeration som en vanlig dödlig klarar under en hlg så är svaret nej)
"Jag har större bilar än vad storebror min har"
Ja men det e väl ingen datastyrd låda på XJ????Lattjolajban skrev:Xj´n har elektronik också..MrTuffBoy skrev:Ok om jag har hajjat rätt så har ZJ en elektoniskt styrd låda men det har inte XJ?
Och ZJ styrdon är väl i maskopi med motorns då antar jag.....Och det går inte på nått lätt sett att programera om detta misstänker jag?
Men rent mekaniskt så borde allt passa?
peterand skrev:Nej, elektroniken passar ej
(iofs, allting går men om vi pratar om en relativ enkel oeration som en vanlig dödlig klarar under en hlg så är svaret nej)
"Jag har större bilar än vad storebror min har"
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 248
- Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
- Ort: Stockholm
Jag vet inte exakt vad datorn till lådan gör, men den skall inte växla utan datorn inkopplad. Sitter en box till lådan på Xj vid passagerarplatsens knäpanel.MrTuffBoy skrev:Ja men det e väl ingen datastyrd låda på XJ????Lattjolajban skrev:Xj´n har elektronik också..MrTuffBoy skrev:Ok om jag har hajjat rätt så har ZJ en elektoniskt styrd låda men det har inte XJ?
Och ZJ styrdon är väl i maskopi med motorns då antar jag.....Och det går inte på nått lätt sett att programera om detta misstänker jag?
Men rent mekaniskt så borde allt passa?
Hallå.
Jag kan väl hoppa in här och dela med mej av vad jag fått för uppgifter angående lådorna.
Har ju en 91a som lådan började läka ut oljan ur.
Innan jag gav mej på att ta ner den så kollade jag runt och letade sprängskisser över automatlådorna, något som verkar vara svåra att få fram.
Så det blev en hel del mail tele samtal mm för att få fram så mycket info jag kunde angående lådorna och annat som passar över eller ej
OBS detta är inte absolut rätt då källorna inte riktigt verifierats.
Dock har jag läst och fått berättat en del både samma och motsträviga uppgifter
Men i och med att 91orna kom ut med den lite starkare raka 6an, så byttes i stort sätt hela el systemet ut, pioneer skapade alltså ett helt nytt el system till bilen. med detta så flyttades en del givare och mer elektronik kom till lådorna. Riktigt exakt har jag fått olika uppgifter på
Dock skall lådorna från 91-92 och 93 med raka 6an passa att använda mellan årsmodellerna, tidigare lådor har alltså en helt annan elektronik och kan inte monteras på 91 och uppåt. Att bygga om tidigare lådor med delar av en nyare skall enligt några gå och enligt andra ej fungera, men jag har inte fått tag i någon som gjort det med säkerhet och kan tala om exakt vad som krävs.
Med detta innebär det att det inte går att bara ta hela motorn och lådorna och flytta mellan bilar med delning vid just årsmodell 90-91. då el systemena är helt olika.
Min låda "gått runt 30 tusen mil"gick packboxen mellan låda och turbinen sönder på, orsak vet ej, men en ny packbox inskaffades 69 kr och det hela monterades enligt instruktioner från rephandbok.
Allt såg helt ok ut jag provkörde först väldigt snällt och sedan med lite mer tryck på grejorna, körde runt 10 mil och allt var tätt, sedan skulle jag ta mej en längre tur och drog i väg, på grund av vädret och väglag blev det i sakta mak och med 4 hjulsdriften i, efter 8 mil stannade jag för att rasta hunden och släppa på trycket i snabeln, och till min stora förtret var det en olje sträng efter mej och en större fläck började bildas under bilen igen.
Så det var bara att vända och försöka ta mej hem, förbered på det värsta som jag brukar vara på långturer hade jag 6 L olja med mej, all denna gick åt för att jag skulle ta mej till Motala "ca 6 mil"och kunna parkera bilen någorlunda vettigt.
Denna gång sätter jag på en 92ans låda och skruvar i sär min"gamla" för att försöka få fram varför packboxen gick sönder så fort igen, samt att få lite större vetskap och insyn i dessa lådor,givetvis skall allt dokumenteras med foton, då det inte av vad jag kunnat hitta finns speciellt mycket sådan info att lägga händerna på för en glad ammatör.
Jag har varit på väg att köpa både hela bilar och andra lådor,som reservdels bil eller bytbara lådor. men då tveksamheten kring just 91 och uppåt och de äldre bilarna varit allt för stor har jag inte genomfört några affärer, då det har gällt 90ior och äldre bilar samt lådor.
Att de skulle vara "skottsäkra" beror nog mycket på hur de har levt sitt liv Skötsel körstil teknik och ren tur eller otur.
Men en sak är då helt klart säkerställt, om de går sönder så skrivs det inte mycket om varken vad det har blivit för fel på dem eller om hur man skall reparera dem. kan det tyda på att de brukar knalla och gå bara de sköts rätt ?
MVH H.Hansen
Jag kan väl hoppa in här och dela med mej av vad jag fått för uppgifter angående lådorna.
Har ju en 91a som lådan började läka ut oljan ur.
Innan jag gav mej på att ta ner den så kollade jag runt och letade sprängskisser över automatlådorna, något som verkar vara svåra att få fram.
Så det blev en hel del mail tele samtal mm för att få fram så mycket info jag kunde angående lådorna och annat som passar över eller ej
OBS detta är inte absolut rätt då källorna inte riktigt verifierats.
Dock har jag läst och fått berättat en del både samma och motsträviga uppgifter
Men i och med att 91orna kom ut med den lite starkare raka 6an, så byttes i stort sätt hela el systemet ut, pioneer skapade alltså ett helt nytt el system till bilen. med detta så flyttades en del givare och mer elektronik kom till lådorna. Riktigt exakt har jag fått olika uppgifter på
Dock skall lådorna från 91-92 och 93 med raka 6an passa att använda mellan årsmodellerna, tidigare lådor har alltså en helt annan elektronik och kan inte monteras på 91 och uppåt. Att bygga om tidigare lådor med delar av en nyare skall enligt några gå och enligt andra ej fungera, men jag har inte fått tag i någon som gjort det med säkerhet och kan tala om exakt vad som krävs.
Med detta innebär det att det inte går att bara ta hela motorn och lådorna och flytta mellan bilar med delning vid just årsmodell 90-91. då el systemena är helt olika.
Min låda "gått runt 30 tusen mil"gick packboxen mellan låda och turbinen sönder på, orsak vet ej, men en ny packbox inskaffades 69 kr och det hela monterades enligt instruktioner från rephandbok.
Allt såg helt ok ut jag provkörde först väldigt snällt och sedan med lite mer tryck på grejorna, körde runt 10 mil och allt var tätt, sedan skulle jag ta mej en längre tur och drog i väg, på grund av vädret och väglag blev det i sakta mak och med 4 hjulsdriften i, efter 8 mil stannade jag för att rasta hunden och släppa på trycket i snabeln, och till min stora förtret var det en olje sträng efter mej och en större fläck började bildas under bilen igen.
Så det var bara att vända och försöka ta mej hem, förbered på det värsta som jag brukar vara på långturer hade jag 6 L olja med mej, all denna gick åt för att jag skulle ta mej till Motala "ca 6 mil"och kunna parkera bilen någorlunda vettigt.
Denna gång sätter jag på en 92ans låda och skruvar i sär min"gamla" för att försöka få fram varför packboxen gick sönder så fort igen, samt att få lite större vetskap och insyn i dessa lådor,givetvis skall allt dokumenteras med foton, då det inte av vad jag kunnat hitta finns speciellt mycket sådan info att lägga händerna på för en glad ammatör.
Jag har varit på väg att köpa både hela bilar och andra lådor,som reservdels bil eller bytbara lådor. men då tveksamheten kring just 91 och uppåt och de äldre bilarna varit allt för stor har jag inte genomfört några affärer, då det har gällt 90ior och äldre bilar samt lådor.
Att de skulle vara "skottsäkra" beror nog mycket på hur de har levt sitt liv Skötsel körstil teknik och ren tur eller otur.
Men en sak är då helt klart säkerställt, om de går sönder så skrivs det inte mycket om varken vad det har blivit för fel på dem eller om hur man skall reparera dem. kan det tyda på att de brukar knalla och gå bara de sköts rätt ?
MVH H.Hansen
REO M621 "M35A2" 68a Multifuel
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen