Sida 1 av 1
dålig värme i kupen på dodgen
Postat: ons dec 30, 2009 15:55
av brolle87
dodge ram 2500 cumminsdiesel -99.
motorn blir 85 grader.
men det är bara ljummen luft i kupén.
har sett bilder på värmepaketet som brukar vara full av skit så luften inte passerar som den ska.
vart sitter värmepaketet och hur tar man bort det?
innifrån kupén eller bakom plasten under rutan?
Postat: ons dec 30, 2009 18:07
av Roger Patrol
tror nog du ska ha motorn betydligt varmare.... å det är dålig kyla som gör det kallt i bilen

Postat: tor dec 31, 2009 3:43
av brolle87
alltså 85grader celsius, 190 farenheit
Postat: tor dec 31, 2009 10:45
av Roger Patrol
jag vet inte exakt till din motor men rent allmänt så ska du ha närmare 100 grader...kolla vad det finns för termostater att köpa..92-94 något sånt skulle jag tro.
kylvattnet kokar inte vid hundra när det är trycksatt å med glycol

Postat: tor dec 31, 2009 10:47
av henke_99
Blir motorn 85 grader borde det inte ha med värmeproblemet att göra. (eftersom även elementet i bilen bör få tillgång på vatten som är runt 85 grader...)
Postat: tor dec 31, 2009 12:18
av Grottulf
Det lär inte vara luften som inte tar sig igenom, då hade du haft värmen, men inte fullt ös på fläkten.
Prova att spola ur värmepaketet först.
Alltså lossa kylarslangarna som går in i torpedväggen, och spola med en trädgårdslang.
Det kan ju också vara en ventil som har fastnat, endera den som blandar friskluft med varmluft (den du styr med värmereglaget på instr. panelen).
På en del bilar kan det också finnas en kran på slangarna som går till värme-paketet också
Och jag håller med Henke att även om motortempen är lite låg, så borde det inte inverka så mycket på värmen
Postat: lör jan 23, 2010 2:45
av Björn.O
Jag har en likadan bil med samma problem. Håller på att forska i det.
Tempen ligger kring 85 grader och känner man på slangar mm under huven så borde det räcka för att fä värme.
Har spolat ur paketet men det hjälper inte. Jag är inne på att det cirkulerar för dåligt så att värmepaketet hinner kylas av. Funderar på att montera en extra cirk pump.
Du kan prova att ställa defroster reglaget i läge Max AC, då kör den recirkulation och man får en jäkla värme. Problemet är bara att rutorna immar igen.
Ett knep man kan göra: Ta bort handskfacket så syns luckan för recirkulationsluften. Spärra den något öppen med t.ex en ståltråd så tar den lite luft från kupén och resten utifrån. Man slipper imman och värmen blir bättre. Det är ju inte nån riktig lösning på problemet men man får ju värme iallafall

Postat: lör jan 23, 2010 18:26
av mattebigge
Hade samma problem med Pajeron..
Hällde i två burkar kylarrensning, körde med det i en vecka, skiftade slangar på värmepaketet, så det gick baklänges så att säga, efter tips från en på forumet, efter ett par dar till så kom värmen..
Bara att spola ur sen, det kom helt brunt vatten ur kylaren, så det gjorde nog nytta...
Postat: tis jan 26, 2010 11:06
av brolle87
jag tror mest på det där med dålig cirkulation. direkt när jag startat motorn börjar det bubbla lite ifrån värmepaketet också.
ska kolla lite när jag får igång den igen

matarpumpen pajade, så nu har jag beställt en fass-pump

Postat: tor jan 28, 2010 11:50
av brolle87
nu har jag satt i fass-pumpen och testat det där med att vrida värmepaketet till full a/c, och då kommer värmen.
nu startar ju bilen men den dör fortfarande ibland om man inte gasar upp den direkt när man startad den