höja grand cherokee

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

höja grand cherokee

Inlägg av Roger Patrol » mån jan 18, 2010 21:42

hur mycket kan jag höja bilen med org länkarmar,å hur gör ni med framaxelvinkel... 3" är det rimligt eller tom max att höja...eller för mycket :?

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » tis jan 19, 2010 13:38

??? :jump: Trodde jag skulle få massor av svar å ider :o

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » tis jan 19, 2010 14:23

vet inte hur det är på GC, men på XJ tycker jag gränsen går vid 2". Har 4,-4,5" och mina är länkarmar är för korta. Tror ZJ och XJ har likadan upphängning.
TGB 13

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tis jan 19, 2010 14:36

macke skrev:vet inte hur det är på GC, men på XJ tycker jag gränsen går vid 2". Har 4,-4,5" och mina är länkarmar är för korta. Tror ZJ och XJ har likadan upphängning.
Gc har spiraler runt om men tror jag skulle rekomendera 2" som max :wink:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » tis jan 19, 2010 14:51

4x4power skrev:
macke skrev:vet inte hur det är på GC, men på XJ tycker jag gränsen går vid 2". Har 4,-4,5" och mina är länkarmar är för korta. Tror ZJ och XJ har likadan upphängning.
Gc har spiraler runt om men tror jag skulle rekomendera 2" som max :wink:
jo det vet jag, menade fram. Men 2" tror jag med på.
TGB 13

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » tis jan 19, 2010 16:17

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » tis jan 19, 2010 17:44

det var ju mycket å ingående...jag gör alltid hemmasmide på mina bilar men detta var ju en fingervisning :)

Ehnebom
Hemmastadd
Inlägg: 109
Blev medlem: sön okt 04, 2009 21:13
Ort: Hudiksvallstrakten

Inlägg av Ehnebom » tis jan 19, 2010 20:58

Jag har höjt min ZJ 3" och det fungerade utmärkt

offroader
Hemmastadd
Inlägg: 136
Blev medlem: fre mar 13, 2009 21:26
Ort: Lidingö

Inlägg av offroader » tis jan 19, 2010 21:54

3,5" på min, då blir givetvis vinklarna fel men det fungerar. Bytte kardan fram nyligen till XJ:s eftersom den gamla rasade (som alla säger att den gör med den höjningen...). 31"-hjul får plats, ev. 33 med lite modifiering av karossen.
/Micke
Jeep GC -94 under ombyggnad
#JCS 592
"RESPECT THE ELEMENTS - BUT CHALLENGE THEM"

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » tis jan 19, 2010 23:20

Ja..då åker den in i garaget i morgon då :D
lite panik att få tag på 16" fäljar,,,hjälp!! jag har två omgångar m passande dim på däck men dom är ju 16" :(

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » ons jan 20, 2010 14:12

Kom på jag skulle ta ett foto innan jag börjar :)
Bild

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thomasv » ons jan 20, 2010 20:22

offroader skrev:3,5" på min, då blir givetvis vinklarna fel men det fungerar. Bytte kardan fram nyligen till XJ:s eftersom den gamla rasade (som alla säger att den gör med den höjningen...). 31"-hjul får plats, ev. 33 med lite modifiering av karossen.
Hur var din gamla kardan? Med cv knut?
Ska höja min i vår när det blir lite varmare, men jag har en vanlig och en dubbel knut på min 95:a, har bara sett XJ kardaner på bilder, men de ser lika dana ut som min, så jag undrar, vad är skillnaden mellan en XJ kardan och en ZJ kardan med vanliga (ej CV) knutar?

Har skaffat 3,5" puckar och 31" däck, förlänger krängningshämmarstagen och gör hemma gjorda stötdämparförlängare. Får se hur jag gör med tvärstaget till axeln, ska se om man kan borra om fästet kanske.

Mvh Thomas

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » ons jan 20, 2010 22:24

fram går väll att borra nytt hål men bak blir det längre stag..
jag är oxå nyfiken på detta m knutarna :?
får dit höjningen i morgon på min å sen lite stötdämpar pyssel...
krängningshämmare :idea: ska man väll inte ha i skogen ...inte jag iallafall m odiffad bil..då behöver man ju allt flex man kan få :)

offroader
Hemmastadd
Inlägg: 136
Blev medlem: fre mar 13, 2009 21:26
Ort: Lidingö

Inlägg av offroader » ons jan 20, 2010 23:15

thomasv skrev: Hur var din gamla kardan? Med cv knut?
Ska höja min i vår när det blir lite varmare, men jag har en vanlig och en dubbel knut på min 95:a, har bara sett XJ kardaner på bilder, men de ser lika dana ut som min, så jag undrar, vad är skillnaden mellan en XJ kardan och en ZJ kardan med vanliga (ej CV) knutar?
XJ:n har vanlig knut fram, ZJ:n "gummistrut" med knuten inuti (det är den som inte håller).....
/Micke
Jeep GC -94 under ombyggnad
#JCS 592
"RESPECT THE ELEMENTS - BUT CHALLENGE THEM"

buicksuper
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: lör nov 21, 2009 15:19
Ort: Sandviken

Inlägg av buicksuper » tor jan 21, 2010 6:31

Jag har en ZJ -98 den är höjd 70mm fram och 60 mm bak - den är höjd med plastpuckar. Jag har även satt på disconnect (löstagbara krängningshämmarstag) fram. Har även stötdämparehöjning fram. Jag trodde jag hade 31 tums hjul men jag har 31,9 tums hjul. Allt är köpt av DRKeller.
Ska ta och byta främre kardan till en Xj - har en med reepzelerknut nu.
Det är en lagom höjning och man tar sig fram väldigt bra.

Skriv svar