Sida 1 av 1
King Kab, ingen drivning...
Postat: tis feb 02, 2010 16:48
av jeepetorp
En kamrat har precis köpt en King Kab -99. Ner i första bästa snödriva för att testa, körde fast, lade i 4wd och körde därifrån. Funkade perfekt. Kom hem, kopplade ur 4wd och nu driver den inte alls. Han har provat att lägga i 4wd, och även lågväxeln, men det driver inte nånting alls.
Vad kan ha hänt?
Postat: tis feb 02, 2010 16:58
av beelzebubs
Manuella eller automatiska frihjulsnav?
Om det är automatiska så skulle jag kollat dem först.
Postat: tis feb 02, 2010 17:03
av henke_99
beelzebubs skrev:Manuella eller automatiska frihjulsnav?
Om det är automatiska så skulle jag kollat dem först.
Men då skulle den i alla fall driva bak...
Jag skulle kunna tänka mig att nåt har hoppat isär så fördelningslådan ligger i neutral. tänder sig lampan för 4wd om man lägger i det?
Postat: tis feb 02, 2010 17:27
av beelzebubs
henke_99 skrev:beelzebubs skrev:Manuella eller automatiska frihjulsnav?
Om det är automatiska så skulle jag kollat dem först.
Men då skulle den i alla fall driva bak...
Läste inte texten så, tog för givet att vi pratade om 4wd

Postat: tis feb 02, 2010 18:34
av Joel
måste vara fördelningslådan som ligger i neutral..
Postat: tis feb 02, 2010 19:13
av jeepetorp
Mmm. Jag föreslog också att nånting med fördelningslådan har hoppat loss. Kanske spaken till länkaget...
Postat: tis feb 02, 2010 22:00
av jeepetorp
Jo, lampan för 4wd tänds...
Postat: fre feb 05, 2010 9:09
av jeepetorp
Felet lokaliserat, kopplingsras. Är det knepigt att fixa hemma i garaget? Måste växellådorna plockas bort, eller räcker det att lossa dom för att komma åt. Glöm det fresten, det är i alla fall för kallt i garaget...
Men surt på en nyinköpt bil, men typiskt bilar att bete sig så. Gå sönder på vintern menar jag alltså...
Postat: fre feb 05, 2010 16:10
av Cönny
Mmmm, lådorna måste ner. men ja skulle hellre lyfta ur motorn, brukar gå smidigare om man har tillgång till motorlyft,
Postat: fre feb 05, 2010 17:58
av thomasv
Får man ur motorn med lådan på?
Eller kan man få ur motorn med lådan kvar i bilen?
Har för mig att man tar ur lådan underifrån innan man kan lyfta ur motorn efteråt, eller att det ska vara det enklaste sättet.
Jag har dock aldrig lyft ur motorn på en KingKong, så jag vet egentligen inte vad jag talar om
Men motor + lådor blir ju en ganska lång pjäs! (och tung) om man nu vill få ut allt på en gång.
/Thomas
Postat: lör feb 06, 2010 17:38
av jeepetorp
Usch. Låter jobbigt o tungt... Det var lättare på Skoda Pickisen, den mest fantastiska bil jag nånsin haft.
Postat: lör feb 06, 2010 18:55
av Nymoen
En i byn bytte koppling på sin ,Har för mig att han sa att han hade pallat upp fram änden på bilen , Sedan hade han plockat bort balken som toruions fjädrarna sitter i ,Sedan hade han hasat till baka lådan så pass mycket så han kom åt kopplingen , Har inte tittat själv hur det ser ut
Postat: lör feb 06, 2010 23:34
av Telis
Det funkar att göra som Nymoen beskrev men har man lossat balken är det ingen stor operation att släppa ner lådan vilket borde underlätta koplingnsbytet. mycket armstyrka går dock åt!
skulle inte ge mig på att lyfta motor och låda samtidigt paketet är duktigt långt och tungt

Postat: ons feb 10, 2010 20:07
av Cönny
Ja mena att man bara tar ur motorn med lådan kvar i bilen,
Postat: tor feb 11, 2010 18:27
av jeepetorp
Han lämnade in den till Hedins i Enköping. 15 500 kr...