Sida 1 av 2
TD40 i F100
Postat: tor feb 04, 2010 16:46
av kalsong
Slängde ut Bigblock motorn, och i ska en Volvo TD40.
Motorn är för lång för motorrumet så torpeden får ett stort hål.
Vill ha motorn långt bak så inte framaxelvikten blir för stor.
Bilder kommer så småning om....
I morrn ska jag bygga en kopia av motorn i papp.
Postat: tor feb 04, 2010 18:51
av TMT
gött =)
mycket bilder.
TD40in är ett stort as faktist för sin låga cylindervolym, 3.6L.
Postat: tor feb 04, 2010 20:53
av kalsong
TMT skrev:gött =)
mycket bilder.
TD40in är ett stort as faktist för sin låga cylindervolym, 3.6L.
Så är det.
Hoppas det går att nyttja orginalkylarn på Forden.
Fn har ingen dieselerfarenhet. Hoppas jag får ordning på grejorna.

Kommer lägga ut bilder på grejor på motorn som jag inte har en aning om vad det är....
Problemen hopar sej redan innan man ens börjat mekka.
Finns det vaccum i en diesel. Hur gör jag med Powerbrake.....

Postat: tor feb 04, 2010 21:20
av fourrunner
Halloj!
Dåligt med vakum i en turboladdad diesel. Men finns massa lösningar på det problemet.
/Daniel
Postat: tor feb 04, 2010 21:37
av Cheva_Power
du kan ju altid ta en king cab diesel generator om du hittar en billig

är ju vakum på dom =) är som anslutning bakom generatorn ^^
Postat: tor feb 04, 2010 23:46
av TMT
Cheva_Power skrev:du kan ju altid ta en king cab diesel generator om du hittar en billig

är ju vakum på dom =) är som anslutning bakom generatorn ^^
den behöver också oljesmörjning ska tilläggas.
byt till en Hydrobooster annars, finns från 500:- och uppåt, bättre än vacum enligt mig.
sitter på många chevas diesel bilar bland annat, lär passa bra utan större ingrepp.
Postat: fre feb 05, 2010 10:35
av kalsong
TMT skrev:Cheva_Power skrev:du kan ju altid ta en king cab diesel generator om du hittar en billig

är ju vakum på dom =) är som anslutning bakom generatorn ^^
den behöver också oljesmörjning ska tilläggas.
byt till en Hydrobooster annars, finns från 500:- och uppåt, bättre än vacum enligt mig.
sitter på många chevas diesel bilar bland annat, lär passa bra utan större ingrepp.

Jag förstår ingenting

Hydroboster
Enligt
Cheva_Power fanns det en generator från en japs, men det kommer aldrig en mojäng från ASIEN på min bil.
Postat: fre feb 05, 2010 10:44
av henke_99
kalsong skrev:TMT skrev:Cheva_Power skrev:du kan ju altid ta en king cab diesel generator om du hittar en billig

är ju vakum på dom =) är som anslutning bakom generatorn ^^
den behöver också oljesmörjning ska tilläggas.
byt till en Hydrobooster annars, finns från 500:- och uppåt, bättre än vacum enligt mig.
sitter på många chevas diesel bilar bland annat, lär passa bra utan större ingrepp.

Jag förstår ingenting

Hydroboster
Enligt
Cheva_Power fanns det en generator från en japs, men det kommer aldrig en mojäng från ASIEN på min bil.
Hydroboost är en bromsservo som drivs av styrservopumpens oljetryck istället för motorns vacum. (den kopplas in på tryckledningen som går till styrsnäckan)
Postat: fre feb 05, 2010 13:33
av kalsong
henke_99 skrev:kalsong skrev:TMT skrev:
den behöver också oljesmörjning ska tilläggas.
byt till en Hydrobooster annars, finns från 500:- och uppåt, bättre än vacum enligt mig.
sitter på många chevas diesel bilar bland annat, lär passa bra utan större ingrepp.
Då vet jag exakt vad du menar, instället för en vaccumsbromsservo så sitter det en hydraliskbromsservo.....

Jag förstår ingenting

Hydroboster
Enligt
Cheva_Power fanns det en generator från en japs, men det kommer aldrig en mojäng från ASIEN på min bil.
Hydroboost är en bromsservo som drivs av styrservopumpens oljetryck istället för motorns vacum. (den kopplas in på tryckledningen som går till styrsnäckan)
Ok, så blir det nog då, har haft bilar med en sådan grunka, om det är den som sitter på samma ställe som vaccumpottan (bromsservon).....
Var i garaget idag, vet ej om jag kan bygga ihop befintlig fördelningslåda med de grejor jag har. Har en WC-fördelningslåda på G.....
OK lite bilder på gamla 8an. Nya TD40 som ska i
TD40 med kompressor som jag inte vet hur jag ska koppla
Maskinrumet

Vad är det för rundlåda som sitter bakom ett rör som går till turbon, brevid det vita oljefiltret???
Känns som att jag behöver en verkstadshandbok.
Postat: lör feb 06, 2010 9:19
av Fårdhgv
Detta kommer bli riktigt trevligt johan... Kommer på besök och kollar läget sen

Postat: lör feb 06, 2010 9:35
av Privatperson
kalsong skrev:
Vad är det för rundlåda som sitter bakom ett rör som går till turbon, brevid det vita oljefiltret???
Känns som att jag behöver en verkstadshandbok.
det är en oljekylare
Postat: lör feb 06, 2010 13:34
av kalsong
Privatperson Tackar, tackar
Helt otroligt. Mätte idag. Främre balken sitter helt rätt. Behöver inte ens borra hål eller svetsa till motorfäste. På tal om motorfäste, finns det motorfästen med bult i bägge ändar 5-7cm höga, som pallar tyngden?
Fick ner lådorna idag. Ska bara kapa torped, flytta växellådsbalken, sen är det bara att ösa ner TD40n. Det är endast fördelningslåda som behövs....+ väldigt mycket grejor runt om kring. Beställer Nya mätare nästa vecka från moon. Helt mekaniska mätare, inte voltmätarn men resten
mer bilder om några dagar
http://www.mooneyesusa.com/images/mpg5030.jpg
Postat: sön feb 07, 2010 12:29
av kalsong
Får använda orginal fördelningslåda+vxllåda. Hittar ingen transfercase som går åt "vänster".
Postat: mån feb 08, 2010 20:47
av kalsong
TMT skrev:Cheva_Power skrev:du kan ju altid ta en king cab diesel generator om du hittar en billig

är ju vakum på dom =) är som anslutning bakom generatorn ^^
den behöver också oljesmörjning ska tilläggas.
byt till en Hydrobooster annars, finns från 500:- och uppåt, bättre än vacum enligt mig.
sitter på många chevas diesel bilar bland annat, lär passa bra utan större ingrepp.
Har du möjligtvis en Hydrobooster över........

Postat: mån feb 08, 2010 22:54
av TMT
kalsong skrev:TMT skrev:Cheva_Power skrev:du kan ju altid ta en king cab diesel generator om du hittar en billig

är ju vakum på dom =) är som anslutning bakom generatorn ^^
den behöver också oljesmörjning ska tilläggas.
byt till en Hydrobooster annars, finns från 500:- och uppåt, bättre än vacum enligt mig.
sitter på många chevas diesel bilar bland annat, lär passa bra utan större ingrepp.
Har du möjligtvis en Hydrobooster över........

det har funnits här på forumet några till salu ibland, lägg in en köpes annons.
jag har väl någon liggande men dom är handlade för att hamna i en av bilarna så jag är väl inte hemskt sugen att göra mig av med denne.
fast jag känner en kille som nog kan tänkas ha några stycken om du inte hittar någon närmare.
hör av dig så får du hans nummer (jag handlar mina delar där)
MVH