Fjädrar.

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

tsugua
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 18, 2009 8:49

Fjädrar.

Inlägg av tsugua » tis feb 09, 2010 21:48

Hej.

Har en xj från 91. Den har börjat bli lite hängig i baken. Frågan är om det gör nån skillnad med ett par add a leaf nu när fjädrarna börjar bli lite slitna? Eller skall man satsa på nya fjädrar istället? Skiljer ju ganska bra i pris.

Tacksam för svar.

// T
Cherokee XJ 91

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » tis feb 09, 2010 21:50

Knôka imellan ett par spiraler istället :!:


Gjorde jag på min XJ, och det blev bra som f-n



:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » tis feb 09, 2010 22:30

Spjutet skrev:Knôka imellan ett par spiraler istället :!:


Gjorde jag på min XJ, och det blev bra som f-n



:wink:
från vilken bil?
TGB 13

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » tis feb 09, 2010 22:32

macke skrev:
Spjutet skrev:Knôka imellan ett par spiraler istället :!:


Gjorde jag på min XJ, och det blev bra som f-n



:wink:
från vilken bil?

Kommer jag inte ihåg. :?


Men dom va väl ca 30 cm långa å 8 - 10 cm i dia


Kan vart från nån Merca eller nåt vi hade sänkt fjädringen på, där jag jobbade innan.
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » ons feb 10, 2010 14:22

Annars har Dahlems Ad a leaf som du inte behöver demontera fjäderpaketen helt isär + att de höjer 2"... priset tror jag var runt 700:- paret.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

tsugua
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 18, 2009 8:49

Inlägg av tsugua » ons feb 10, 2010 16:17

Sdkfz251 skrev:Annars har Dahlems Ad a leaf som du inte behöver demontera fjäderpaketen helt isär + att de höjer 2"... priset tror jag var runt 700:- paret.
Jag har beställt ett par från dalhmes, så det får bli så! Inte så mycket pengar, så jag får se hur resultat blir. Hoppas iaf det funkar tillsvidare.
Cherokee XJ 91

jannebmw
Rutinerad
Inlägg: 353
Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
Ort: a-torp

Inlägg av jannebmw » ons feb 10, 2010 17:56

aha trodde det var dig du pratade om? :lol:
Den har börjat bli lite hängig i baken!
men det var bilen det var tur det för det är lättare att åtgärda!
parkera i nerförsbacke så ser det ok ut :roll:

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » ons feb 10, 2010 18:07

Spjutet skrev:Knôka imellan ett par spiraler istället :!:


Gjorde jag på min XJ, och det blev bra som f-n



:wink:
hur kommer det funger med vridstyvheten? det är väl bara bladfjädringen som håller axeln så den inte vrider sig vid accleration t.ex? har samme funderingar på min 413 nämligen
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » ons feb 10, 2010 18:27

koppartaket skrev:
Spjutet skrev:Knôka imellan ett par spiraler istället :!:


Gjorde jag på min XJ, och det blev bra som f-n



:wink:
hur kommer det funger med vridstyvheten? det är väl bara bladfjädringen som håller axeln så den inte vrider sig vid accleration t.ex? har samme funderingar på min 413 nämligen

Du behåller ju självklart bladfjädrarna oxå.

Man sätter helt enkelt spiralerna mellan axeln å ramen bara för att få upp en något svankig bil...

tror det finns en byggtråd på www.terrangbil.net om just en sån här operation.
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » ons feb 10, 2010 18:36

Spjutet skrev:
koppartaket skrev:
Spjutet skrev:Knôka imellan ett par spiraler istället :!:


Gjorde jag på min XJ, och det blev bra som f-n



:wink:
hur kommer det funger med vridstyvheten? det är väl bara bladfjädringen som håller axeln så den inte vrider sig vid accleration t.ex? har samme funderingar på min 413 nämligen

Du behåller ju självklart bladfjädrarna oxå.

Man sätter helt enkelt spiralerna mellan axeln å ramen bara för att få upp en något svankig bil...

tror det finns en byggtråd på www.terrangbil.net om just en sån här operation.
hehe jo det är ju självklart :P men bladfjädringen har ju en tendens att tappa vridstyvheten när den blir utmattad men så länge inte knutkorset kommer i kläm kanske det inte är nån större fara
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

jannebmw
Rutinerad
Inlägg: 353
Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
Ort: a-torp

Inlägg av jannebmw » ons feb 10, 2010 21:19

då måste man väl sätta dit fjädertalrickar oc göra så den inte hoppar ur på nåt vänster?

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » ons feb 10, 2010 21:21

jannebmw skrev:då måste man väl sätta dit fjädertalrickar oc göra så den inte hoppar ur på nåt vänster?
jaa det måste man :P



har själv tänkt göra samma operation på Xjn när den är reggad och klar :wink:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Skriv svar