Japp jag borde varit död

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Frontera
Guru

Japp jag borde varit död

Inlägg av Frontera » mån feb 15, 2010 13:40

Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss, som var barn på 40-talet, 50-talet, 60-talet, och 70-talet inte ha överlevt.

Våra sängar var målade med blybaserad färg.
Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp, och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm.

Vi drack vatten från trädgårdsslangen.
Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i, men blev aldrig överviktiga, därför att vi alltid var ute och lekte.
Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska, utan att någon dog av det.

Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker, och körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar. Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet.

Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen, och kom hem först när gatubelysningen blev tänd. Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen - ingen hade mobiltelefon.

Vi hade ingen Playstation, Nintendo eller X-boxar - i det hela taget inga TV-spel, inte 99 TV-kanaler, inget surround-sound, hemdatorer eller chatrooms på Internet.

Vi hade vänner! Vi gick ut och fann dem!
Vi ramlade ned från träd, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder, men ingen blev stämd efter dessa olyckor. Det var olyckor! Inga andra kunde få skulden - bara vi själva.

Vi slogs, blev gula och blå och lärde oss att komma över det.
Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar och åt jord och gräs. Till trots för alla varningar, så var det inte många ögon som blev utstuckna.
Vi cyklade och gick hem till varandra, bankade på dörren, gick rakt in och blandade oss i samtalet.
Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan, de fick helt enkelt gå om ett år.

Vi fick äta jordnötter.
Åkte bil utan bälte med föräldrar som rökte i bilen.
Fick aldrig skjuts utan fick ta oss själva gående eller per cykel. Ritade med tuschpennor med ämnen som är förbjudna idag.

Denna generation har fostrat några av de mest riskvilliga, de bästa problemlösare och investerare någonsin. De sista 50 åren har varit en explosion av nya idéer. Vi hade frihet, fiasko, succéer, förälskelser och
ansvar, och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop.

Eftersom du är en av dem. Grattis!!!

Ronnie4wd
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Ronnie4wd » mån feb 15, 2010 13:44

TACK :D
Terrängbil : M1008 85
Gatbil : K-20 76
http://www.pissedoffroad.se varför ?
Jo för att det finns alltid nån jävel som vill tjäna pengar på oss entusiaster
och vi är pissed på det :twisted:
No Dents No Glory
tel 0707363605

beelzebubs
Veteran
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » mån feb 15, 2010 13:51

:tumbup: :lol:
Det ligger nog något idet du skriver.
De borde nog forska på vad det var som gjorde att vi överlevde emot alla odds.

malin78
Användare

Inlägg av malin78 » mån feb 15, 2010 14:14

:tumbup: :notworthy: Så jävla klockrent :!:

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » mån feb 15, 2010 15:12

:lol2: Man tackarrr! :D
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Siskan
Rutinerad

Inlägg av Siskan » mån feb 15, 2010 16:10

ja tänk om vi hade allt vi har idag då, undra hur vi såg ut idag ??
ska en gräva så gör det med stil

miamik
Forumräv

Inlägg av miamik » mån feb 15, 2010 16:32

Siskan skrev:ja tänk om vi hade allt vi har idag då, undra hur vi såg ut idag ??
Titta på våra barn om 30 år.................................. :shock:
"Team Eppi Peppi"
Gör som jag, något dumt!
:oops:
Mitsubishi Pajero SWB 2.8 TD Aut. -94
Ska bli expeditionstuket på bilen.

Siskan
Rutinerad

Inlägg av Siskan » mån feb 15, 2010 16:58

jo du det synen jag fick i pallet va inte vacker isch
ska en gräva så gör det med stil

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » mån feb 15, 2010 17:48

Vem fan uppfann veganismen och djurrättsaktivister tex.. :weird:
Fanns inga såna när jag var liten, och det var ingen som trodde att ica tillverkade fläskkotletter i charken..
Käka bara grönsaker, och döda inga djur alls i 10-20 år, så kan ni tänka er hur det blir.. :urk:
Och avgaser luktade gott! 8)

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » mån feb 15, 2010 18:17

Jag tar åt mej av det du skriver Frontera, är 42 år, snart, och precis sådär var det!

Jag var alltid uppe vid kanalen på hösten när traktorerna kom med spannmål för att tömma i silosarna- heter det så i pluralis? Och vi sprang på kajen, upp på båtarna, under traktorerna hela dagarna! Göta lantmäns personal sa väl aldrig nåt att vi var ivägen eller så- dom tyckte bara det var kul att vi var där och tittade.

Bönderna som kom med sina traktorer frågade om vi ville följa med hem till gården för att hämta nästa lass med säd- var väl aldrig prat om att fråga hemma om det var okej, Det fick dom ju reda på när man kom hem och åt alldeles för sent! Och fick man skäll då? Näe, Jaså, lever den fan än? Kunde farsan kläcka ur sej eller nåt sånt bara!

Våra föräldrar VISSTE om vad vi höll på med. Äh- dom kommer hem när dom blir hungriga sa dom!

Och kommer ni ihåg hur gott bensinen luktade på tidigt -70 tal? Min far hade en plastdunk stående i garaget, bensinen var orange till färgen och luktade riktigt gott!

Det var väl ingen som var orolig för att vi skulle bli kidnappade av pedofiler heller? Det var väl ingen som ens visste va den sån var på den tiden! Fan vet om ordet ens fanns.......

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

miamik
Forumräv

Inlägg av miamik » mån feb 15, 2010 18:33

Har lite minnen från när man kunde gå runt bland alkisarna i Farsta centrum och tigga pantflaskor. Gubbarna hade en stor tunna där dom stod och drack utanför tunnelbanan, när man gick fram och tiggde så hjälpte dom till att plocka upp pantflaskorna. Ibland gick vi även hem till gubbarna och tiggde. Dom gubbarna var aldrig farliga utan bara hjälpsamma.
Idag vågar man knappt titta åt fyllisarna för då "muckar man"! Det kanske inte finns fyllisar idag? Det är väl mest knarkare, pundare och blandmissbrukare som det är synd om :twisted:

Alla ni som säger att det var bättre förr:
Det fanns inga farliga människor då vad jag vet.........................
"Team Eppi Peppi"
Gör som jag, något dumt!
:oops:
Mitsubishi Pajero SWB 2.8 TD Aut. -94
Ska bli expeditionstuket på bilen.

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » mån feb 15, 2010 18:34

Minns tre saker som skulle få barnavårdsnämden att få kaffet i vrångstrupen.
När man varit och badat när man va runt 4-5 år, och var blå om läpparna och frös, så fick jag och syrran sitta på golvet på passagerarsidan fram i vår Opel Rekord, när vi åkte hem, för där var värmen bäst.. :D
Och mina kusiner hade en av dom första Saab 99 kombikupe..
jag och mina kusiner gillade att ligga på rygg i bagaget och titta upp i himlen på flygplan och vad man kunde få syn på..tre ungar i bredd..:D
Och min farbror brassade på med pipan i fram, men det luktade gott, var inget farligt med tobaksrök då..:wink:
Och en granne hade en bubbla, den fyllde dom på med ungar så många det gick in, alla slogs om att få sitta i det lilla bagaget bakom baksätet, det gick nog i tre ungar bara där..och en 5-6 i baksätet, och ett par i fram , sen åkte vi från Märsta till tex Knivsta och badade..
Vilket blodbad det blivit om vi smällt, men det gick bra.. :D
Det var bättre förr. :cry:
Cykelhjälm har jag aldrig ägt nån, men det gick åt mycket plåster.. :roll:

Mr King Cab
Hemmastadd

Inlägg av Mr King Cab » mån feb 15, 2010 18:34

Jag känner igen mig, precis så var det :rock:

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » mån feb 15, 2010 18:37

miamik skrev:Har lite minnen från när man kunde gå runt bland alkisarna i Farsta centrum och tigga pantflaskor. Gubbarna hade en stor tunna där dom stod och drack utanför tunnelbanan, när man gick fram och tiggde så hjälpte dom till att plocka upp pantflaskorna. Ibland gick vi även hem till gubbarna och tiggde. Dom gubbarna var aldrig farliga utan bara hjälpsamma.
Idag vågar man knappt titta åt fyllisarna för då "muckar man"! Det kanske inte finns fyllisar idag? Det är väl mest knarkare, pundare och blandmissbrukare som det är synd om :twisted:

Alla ni som säger att det var bättre förr:
Det fanns inga farliga människor då vad jag vet.........................
var precis likadant i Huddinge, dom satt på berget mellan kvarnbergsskolan, och kvarnbergsplan och drack och pundade med kanske..
men man var aldrig rädd för dom konstigt nog..gick man dit och snackade lite med dom kunde man få en femma eller nåt, det fick man mycket smågodis för på 70-talet.. :D

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » mån feb 15, 2010 18:56

Nu är det helt plötsligt INTE farligt att prata i mobiltelefon :?:
För inte länge sen så kokade man sönder hjärnan om man höll luren mot örat..
Det är därför jag inte tror ett skit på alla katastroflarm om global uppvärmning pga mänsklighetens påverkan..vänta så får ni se..
-Det har inte varit så varmt på tio år bla bla bla..
Nu har det helt plötsligt inte varit så kallt på 20 år eller nåt?
Bla bla bla!!
Det var bättre förr... :evil:

Skriv svar