Sida 1 av 2
Service engine soon
Postat: sön feb 21, 2010 15:01
av TMT
Den där gula lampan lyser ibland när bilen står på tomgång.
vad betyder den?
märks ingen skillnad på bilen alls den går kanon fint, smått irreterande dock å se den ibland, för något lär den väl vilja säga.
bilen är en chevrolet 2500 med 6,5turbo diesel 1996årsm.
ryker lite vitt vid gaspådrag, och har gått 17tusen mil sammanlagt.
tänkte kolla över spridarna till sommarn de e ju dags.
men mer nyfiken på den där lampan vad den betyder typ.
bara den som lyser inte i kombination med någon annan motorlampa.
Postat: sön feb 21, 2010 15:40
av Cheva_Power
är de inte nåt med service på motorn ?
Postat: sön feb 21, 2010 15:44
av cherokeex2
Skulle jag med vilja veta för den lampan blinkar lite då och då på min.
Postat: sön feb 21, 2010 17:38
av cheva k1500
Postat: sön feb 21, 2010 20:12
av An3Azz
Samma fel på min 6.5 TD 1994, men den går som den ska. Är det bara och bita i det sura äpplet och lämna in den för att läsa ut felkoderna?
Postat: mån feb 22, 2010 13:27
av P:W
Har man ODBI och en Laptop så kan man köpa en Aldl/usb diagnostikkabel och kolla felkoder. Kostar ca 700-900:-
Då kan man även köra diagnostik medans man kör bilen, om man t.ex har ett problem som bara kommer då och då.
Kabel kan man köpa från t.ex
http://www.enghsmotor.se/webbshop/storecategory92.aspx
http://www.creativefuelinjection.se/
http://www.aldlcable.com/sc/details.asp?item=aldlobd1u
Finns även ett ODBII scan tool:
http://www.aldlcable.com/sc/details.asp?item=obd2usb
Mjukvara kan man ladda ner från:
http://www.aldlcable.com/sc/pages.asp?pageid=20
http://winaldl.joby.se/
Postat: mån feb 22, 2010 15:33
av An3Azz
Nu har jag blinkat ut koderna och konstaterat att det är nåt fel i EGR kretsen. Tips om var man ska börja rota...EGR och diesel känns fel i min värld

Postat: mån feb 22, 2010 16:38
av kalsong
Spelar ingen roll. Har haft många gm bilar där den lampan lever sitt eget liv.
Så länge du vet att den är servad så gasa tills det rasar.
Allt elskit och EGR mög som kom på 70-talet på Jänk är helt onödigt.
Bara plocka väck skiten.
Klipp sladdarna till alla varningslampor utom det viktigaste, oljetryck och värme är det enda viktiga.
Blir helt nervös när man kommer in i en nyare bil från 80-talet.
Känns som att de sätter in en massa varningslampor till meningslöst skit.
Rullar hjulen, värmen funkar och bandspelaren inte trasslar. Då funkar fordonet tillfredsställande.
Min mening är... funkar allt till belåtenhet, plocka bort lampan.
Då behöver du aldrig fundera på detta mer.
Jag bör nog inte arbeta med nyare tekniska grejor, eller bilprÖvningen
Detta är hur jag hade gjort....

Postat: mån feb 22, 2010 18:04
av tuffe
kunde inte vara bättre skrivet, man skall inte oroa sig i onödan.
Postat: mån feb 22, 2010 18:48
av Finnpower
kalsong skrev:Spelar ingen roll. Har haft många gm bilar där den lampan lever sitt eget liv.
Så länge du vet att den är servad så gasa tills det rasar.
Rullar hjulen, värmen funkar och bandspelaren inte trasslar. Då funkar fordonet tillfredsställande.
X2

Postat: mån feb 22, 2010 18:58
av henke_99
Kan hålla med er till största delen, men på en bensinare är det inte fel att ha lite koll på vad insprutningen har för sig, visst att lampan lyser och ger felkoder för egr-skiten men man kan ha lite koll även på det övriga systemet. (kan vara ordentligt positivt för bränsleförbrukningen)
Är ju likadant på nyare dieslar med elstyrd insprutning...
Postat: mån feb 22, 2010 20:31
av An3Azz
Visst fan kan jag klippa bort saker, men vad är det för avgaskrav och skit på en 94:as turbodiesel då? Det är ju dumt och klippa bort sånt som är nödvändigt för besiktning så att säga.
Postat: mån feb 22, 2010 22:25
av TMT
bra tips om man hade haft en bensin bil =)
iofs får väl ta mig i kragen o testa felkoderna, men antar att min bil inte byglar stiften utan måste läsa ut skiten på en dator istället...
blir å pula lite med, den går ju trots allt men kan den gå ännu bättre så är man ju inte ledsen för det =)
finns det fina chip o sånt att införskaffa till dessa som ger mer poffa och bättre bränsle ekonomi?
tänkte om någon labbat lite med dom som vet.
Postat: tis feb 23, 2010 9:12
av P:W
TMT skrev:
finns det fina chip o sånt att införskaffa till dessa som ger mer poffa och bättre bränsle ekonomi?
Det går att chippa 6,5TD.
http://www.ssdieselsupply.com/product_2 ... DChip.html
Även Enghs motor som jag länkade till tidigare har trimchip
http://www.enghsmotor.se/webbshop/storeproduct363.aspx
Har aldrig varit i kontakt med Engh då mina bilar har förgasare så jag kan inte uttala mig om han är duktig eller inte.
Postat: tis feb 23, 2010 20:47
av An3Azz
Nu har jag fixat mitt "service engine soon" meddelande iaf, det var ju egr-kretsen som bråkade. Men jag bytte ut alla vakuumslangar och smorde upp solenoiderna sen funkade det felfritt, rappare bil fick jag på köpet.