Sida 1 av 2

King cab ala monster cab

Postat: ons feb 24, 2010 22:24
av alurims
Hej hej!

tänkte bara slänga upp några bilder på mitt lilla projekt jag startat med,
Bilen är en king cab bensin 1990 årsmodul med 10600mil på mätaren och totalt rostfri, mycket lovande projekt :)

Har inga bilder på den som den var innan jag monterade lamporna på bågen och påbörjade avmontering av dekalerna, men det behövs nog inte dom flesta har väl sett en original kc :)

Här är ia fall några bilder på den under processen.

Bild
Provmonterade ett par 35x12.50
Bild
Eller rättare sagt det var lill pigan =)
Bild
Mycket duktig var hon =)
Bild
Taadaa klart
Bild
Men jag tyckte inte att 35x12.50 räckte så ett par ss bogger i dimension 35x14.50 inhandlades =)
Bild
Problemet var kanske att dom tog i LITE när man skulle svänga =)
Bild
Men vad löser inte lite skruvande i torsion stagen och karosslyft =)
Bild
Då vart det ungefär såhär och där är jag i nuläget.

Postat: ons feb 24, 2010 22:30
av Chrille_91
Fy fan va grym :tumbup:
Det blir kul att se hur detta slutar :rock:

Postat: tor feb 25, 2010 9:53
av Kingcab_alle
Klar råaste KC:n ja nånsin sett :!: :!: :D

Postat: tor feb 25, 2010 15:28
av alurims
Jag tror också den blir ganska busig, som en bulldog ungefär!
Ikväll blir det att hissa flaket plus svetsa om lite fästen =)
uppdaterar efter vägen

Postat: tor feb 25, 2010 19:29
av koppartaket
ser ut som ett skojjigt projekt, alltid roligare att pyssla med rostfria bilar, :beer:

Postat: fre feb 26, 2010 8:38
av fredda
nu blir man sugen igen...
funderar på ungefär samma sak me min KC: 35:or,bushvackers + en liten höjning o kanske en winchkofångare

Postat: fre feb 26, 2010 23:45
av alurims
Vart inte så mycket skruvande just för tillfället!

for en repa i snön istället :)
Bild

Måste byta dom automatiska frihjulsnaven till "fasta" nav som man låser själv
Dom automatiska funkar s**t dåligt :aargh:

Men kul var det iaf :lol:

Postat: lör feb 27, 2010 0:43
av ante_green
Ser grymt ut kanske vi kan fara på nån offroad sväng sen när jag har fixat chevan min 8)

Postat: sön feb 28, 2010 16:26
av alurims
ante_green: låter som en plan :)

Sådär nu har jag gjort klart höjningen!
ska bara montera dit skärmbreddarna fram :)
och knacka ut en bula i baken ;)

Bild

Postat: sön feb 28, 2010 16:36
av Joel_Vbg
Så ska en King cab se ut! :D

Postat: sön feb 28, 2010 17:15
av alurims
Joel_Vbg: Tackar, man ser inte riktigt på bilderna hur stor den är 8)

Postat: mån mar 08, 2010 9:20
av ante_green
Här har du ju frihjulsnav till bilen du var ju på jakt men vet inte om de är manuella men ring och hör!

http://www.blocket.se/gallivare/Kingcab ... ca=1_4&w=0

Postat: mån mar 08, 2010 13:18
av Marcus-84
Jag har nästan nya autonav liggandes, Nissan orginal.

Postat: ons mar 17, 2010 7:24
av High_North
Fränt !

Jag vill se mera =) Sedan skulle jag bli jävligt glad om du eller någon annan tog sig tid att förklara vad som är så mycket bättre med manuella frihjulsnav. Jag tror inte riktigt jag fattat grejen och är man dum måste man ju fråga om det ska bli nå bättre.

Jag försökte dra upp en fastkörd saab med min KC 03 på lågväxlen.
Bakhjulen spann och inget hände fram. Hade detta kunnat avhjälpas med
man nav? eller är det mer en fråga om trasig fyrhujlsdrift eller införskaffande av diffspärr?

Läs instruktionsboken!

Postat: ons mar 17, 2010 8:30
av Ackeblack
Läs instruktionsboken! Mitt standardsvar när folk frågar om sina bilar...
Automatiska frihjulsnav är som de låter- automatiska och lägger i 4-hjulsdriften när man väljer 4wd läget på bilen och kör framåt ett visst antal meter innan de slår i, har man då redan kört fast och står och spinner sker detta med en smäll... ska man sen backa för att ta sats/byta spår så hoppar de ur och sen i igen med en smäll till när man åker framåt...
Det var automatiska navs "funktion" det- Fördel? Ja, man behöver inte kliva ur och vrida i dem manuellt

Manuella nav vrider du själv i när du misstänker att de behövs, terrängkörning, halka o.s.v. och de ligger ju i tills du själv lägger ur dem..

Bästa beskrivningen på detta hittills var av en 08:a som sålde en suzuki åt mig :-) :: "Jaa, ser du, de där e diffnaven, man legger i dom på hösten och så legger man ur dem på våren när de inte e halt nå mer....

Och, ja, de gick jäkligt trögt att vrida på sådär på vårkanten.....