Sida 1 av 1
Bensinförbrukning / Termostat?
Postat: tis dec 26, 2006 21:49
av Diezel
Hej
Köpte nyligen en Mazda B2600 (1990 års modell)
Jag vet att dom drar en del bensin men anar att något inte står riktigt rätt till med min bil.
Har under julhelgen åkt ganska exakt 7 mil varav 4 är landsvägskörning utan omkörningar eller andra häftiga accelerationer På dom 7 milen har bilen dragit strax över 1/4 tank (full tank är 56 liter), dvs mer än 2L / mil.
Temperaturmätaren går bara upp en liten bit. Temp skalan sträcker sig mellan 40 och 120 grader och uppskattningsvis går tempen upp till 55 grader och ligger sedan stilla där.
Kan termostaten vara kass? Kan detta påverka bränsleförbrukningen?
Bilen går i övrigt bra.
Re: Bensinförbrukning / Termostat?
Postat: tis dec 26, 2006 22:03
av Lasse Suzican
Diezel skrev:Kan termostaten vara kass? Kan detta påverka bränsleförbrukningen?
Japp!!!!
Postat: tis dec 26, 2006 22:06
av mattebigge
instämmer,Japp, det kan vara så att den går på kallstart hela tiden eller väldigt länge i alla fall..
Postat: tis dec 26, 2006 22:10
av Diezel
Då så, halva fallet löst
Har aldrig mekat Mazda, är termostaten krånglig att byta?
Postat: tis dec 26, 2006 22:14
av mattebigge
vet inte hur det är på Mazda, men har aldrig varit med om att man måste lämna in bilen för att byta termostat..
På Bmw vet jag att det behövs specialmaskin för att fylla på glykol för att inte få luftbubblor, men har svårt att tro att det gäller Mazda
Postat: tis dec 26, 2006 22:17
av Diezel
Hehehe, nej så special lär det inte vara.
Blir en resa till Bil & Motordelar (Borlänge) i morgon, bara att hoppas att dom har en hemma.
Postat: ons dec 27, 2006 3:16
av CrazyMac
mattebigge skrev:På Bmw vet jag att det behövs specialmaskin för att fylla på glykol för att inte få luftbubblor
Om man har tummen mitt i handen.
Postat: ons dec 27, 2006 11:13
av mattebigge
Min svågers bror bytte glykol på sin bmw, sen gick toppen för det gick inte att fylla utan nån maskin som fyllde på glykol med tryck eller nåt i den stilen, så han fick lämna in bilen för toppbyte och påfyllning
Postat: ons dec 27, 2006 14:33
av Mathias T
Om det fortfarande är förgasare på den årsmodellen så var dom några år äldre med förgasare ingen höjdare.
Den jag hade rök svart som en diesel och ville också ha runt 2liter milen,sedan sattes det i en XD3 motor (peugeot turbodiesel).
Postat: ons dec 27, 2006 18:42
av Diezel
Hej
Har insprutare. Beställde ny termostat i dag. 145:- var högst överkommligt.
Postat: ons dec 27, 2006 20:20
av RogerÅ
mattebigge skrev:Min svågers bror bytte glykol på sin bmw, sen gick toppen för det gick inte att fylla utan nån maskin som fyllde på glykol med tryck eller nåt i den stilen, så han fick lämna in bilen för toppbyte och påfyllning
Han va troligtvis inte så händig det är inga problem om man bara har koll att fylla på efter termostaten öppnat även på bmw dvs låt bilen stå på tomgång tills termostaten öppnat & fyll på vartefter det sjunker har aldrig haft problem inte ens med bmw på det har aldrig hört talas om problem på bmw förens nu
därimot har bmw många modeller med taskiga toppar
Postat: tor dec 28, 2006 14:06
av Diezel
Suck...
Fick hem en termostat i dag. Lossade övre bulten till locket på termostathuset utan större problem. Fortsätter till den undre, och vipps så var bultskallen skild från bulten... AAAARGH!
Nu måste jag demontera hela termostathuset från toppen och försöka få ur den avbrytna bulten. Naturligtvis gick den av en bit in så man kan inte ta tag med en polygrip eller nått...
Har ägnat dagen till att leta efter en packning som ska sitta mellan huset och toppen, naturligtvis fanns ingen hemma utan den levereras tidigast Onsdag nästa vecka...
Lagen om alltings jävlighet.
Postat: mån feb 26, 2007 0:29
av Pajero_A-traktor
Jag tänkte att ja kunde fortsätta på den här tråden eftersom jag har samma problem som just nu som beskrivs. Det är en kort Pajero -86 bensinare.
Motorn får inte upp temperaturen och den drar mkt bränsle men det lustiga är att det inte hjälper att byta termostat.
Det är även fel på autochoken, men ja vet inte om det kan påverka på nåt sätt.
Postat: mån feb 26, 2007 10:40
av RogerÅ
Pajero_A-traktor skrev:Jag tänkte att ja kunde fortsätta på den här tråden eftersom jag har samma problem som just nu som beskrivs. Det är en kort Pajero -86 bensinare.
Motorn får inte upp temperaturen och den drar mkt bränsle men det lustiga är att det inte hjälper att byta termostat.
Det är även fel på autochoken, men ja vet inte om det kan påverka på nåt sätt.
får motorn inte upp arbetstempraturen är det termostaten det är det ända som kan reglera tempraturen (inget säger att den nya termostaten är hel)
Postat: mån feb 26, 2007 16:21
av TMT
släng den i en kastrull och värm upp den på spisen så ser du när termostaten öppnar.