Missljud B2600. Hjälp!!!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön dec 20, 2009 1:57
- Ort: Härnösand
Missljud B2600. Hjälp!!!
Tjena!
Varken framhjulsdriften eller diffbromsen vill fungera, vilket gör att jag kör fast lite överallt med mina småslitna allrounddäck. Igår skulle jag backa i lite motlut, och med lite is under vänster bakdäck stod man där man stod. Efter ca en kvart, med grus och en kasserad julgran under bakdäcket lyckades jag dock komma loss.
Problemet var att efter det lät det lite tråkigt, som att man lägger en plåtburk mot en rondell, ungefär...
Det blev värre hela tiden, körde raka vägen hem, men det hann ändå låta bra mycket mer när jag kom hem än när det först började låta, på ungefär 1.5-2 km.
En gång skorrade det till nåt så grönjävulskt, vilket varade i kanske en halv sekund, och sedan kom det "normala" missljudet tillbaka. Fick lite otrvliga flashbacks från min tid med Saaben, där man blev stående lite då och då när saker helt sporadiskt smällde sönder.
Ljudet kommer något bakifrån, har funderat på lite olika saker:
1. Lagret som håller kardanen?
2. Hjullager?
3. Bara nåt skit i bromstrumman?
4. Diffbromsen?
Det konstiga om det skulle vara ett lager, är att det kom så plötsligt, och blev så mycket värre på kort tid.
Och om det skulle kommit in nåt skit i trumman borde det heller inte bli värre, tycker jag.
Nu vet jag inte hur diffbromsen ser ut, men om det på något sätt kan vara den som orsakar missljud..?
Har ni några idéer på vad det kan vara? Vore oerhört tacksam för svar, allt som kan hjälpa mig hitta felet.
Skulle egentligen behöva kärran 06.30 imorgon bitti, men det kanske är att glömma, men att så fort som möjligt fixa felet vore inte dumt.
Vet inte om jag törs köra till verkstad ens, den enda verkstad jag litar på ligger ca 8 km härifrån...
Varken framhjulsdriften eller diffbromsen vill fungera, vilket gör att jag kör fast lite överallt med mina småslitna allrounddäck. Igår skulle jag backa i lite motlut, och med lite is under vänster bakdäck stod man där man stod. Efter ca en kvart, med grus och en kasserad julgran under bakdäcket lyckades jag dock komma loss.
Problemet var att efter det lät det lite tråkigt, som att man lägger en plåtburk mot en rondell, ungefär...
Det blev värre hela tiden, körde raka vägen hem, men det hann ändå låta bra mycket mer när jag kom hem än när det först började låta, på ungefär 1.5-2 km.
En gång skorrade det till nåt så grönjävulskt, vilket varade i kanske en halv sekund, och sedan kom det "normala" missljudet tillbaka. Fick lite otrvliga flashbacks från min tid med Saaben, där man blev stående lite då och då när saker helt sporadiskt smällde sönder.
Ljudet kommer något bakifrån, har funderat på lite olika saker:
1. Lagret som håller kardanen?
2. Hjullager?
3. Bara nåt skit i bromstrumman?
4. Diffbromsen?
Det konstiga om det skulle vara ett lager, är att det kom så plötsligt, och blev så mycket värre på kort tid.
Och om det skulle kommit in nåt skit i trumman borde det heller inte bli värre, tycker jag.
Nu vet jag inte hur diffbromsen ser ut, men om det på något sätt kan vara den som orsakar missljud..?
Har ni några idéer på vad det kan vara? Vore oerhört tacksam för svar, allt som kan hjälpa mig hitta felet.
Skulle egentligen behöva kärran 06.30 imorgon bitti, men det kanske är att glömma, men att så fort som möjligt fixa felet vore inte dumt.
Vet inte om jag törs köra till verkstad ens, den enda verkstad jag litar på ligger ca 8 km härifrån...
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön dec 20, 2009 1:57
- Ort: Härnösand
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön dec 20, 2009 1:57
- Ort: Härnösand
Ingen som har någon idé?
Kan det vara så enkelt som ett hjullager, trots att det uppstod och förvärrades så snabbt?
Det finns ju inte så mycket grejer på dom här kärrorna som kan spöka, ingen som är mer hemma än mig i garaget som tror sig veta vad som kan vara galet?
Som sagt, det kommer bakifrån, ett skrapande ljud som blir värre för varje tum man kör...
Kan det vara så enkelt som ett hjullager, trots att det uppstod och förvärrades så snabbt?
Det finns ju inte så mycket grejer på dom här kärrorna som kan spöka, ingen som är mer hemma än mig i garaget som tror sig veta vad som kan vara galet?
Som sagt, det kommer bakifrån, ett skrapande ljud som blir värre för varje tum man kör...
Hjullager brukar ha ett "skorrande, morrande" ibland vinande ljud som ökar med farten, I bland när man belastar hjulet så kan ljudet öka. Om du misstänker höger bak så prova att svänga halvkraftigt till vänster för att öka belastningen på just höger bak. Om ljudet då ökar så ökar chansen att lagret är dåligt.
Bromstrummor brukar mer ha ett "skrapande" ljud när något är galet.
Bromstrummor brukar mer ha ett "skrapande" ljud när något är galet.
"Team Eppi Peppi"
Gör som jag, något dumt!
Mitsubishi Pajero SWB 2.8 TD Aut. -94
Ska bli expeditionstuket på bilen.
Gör som jag, något dumt!

Mitsubishi Pajero SWB 2.8 TD Aut. -94
Ska bli expeditionstuket på bilen.
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön dec 20, 2009 1:57
- Ort: Härnösand
Nu när du säger det... Körde 3/4 varv i en rondell på vägen hem, och även om jag inte kopplat till det tidigare, så lät det nog faktiskt mer då, om jag minns rätt.
Hur långt tror du man kan åka med ett dåligt hjullager? Menar inte att jag ska ut och cruisa runt på stan direkt, men vill gärna tordas köra till verkstan. Assistancekåren sa att det skulle bli billigast att betala självrisken (1500 kr) för transporten på 7-8 km. Detta trots att Mazdan går att köra upp och av själv, ingen dikesurdragning eller liknande. Har verkligen inte lust att pröjsa så mycket om lagret kan hålla hela vägen.
Förresten, det skorrade till ordentligt en kort stund (max en halv sekund) på vägen hem, ett riktigt högt ljud. Tänkte bara om det kunde hjälpa bedömningen av om det kan hålla att köra på en liten bit...
Och vad kan hända om lagret rasar totalt på vägen dit? Någon risk att nåt annat rasar som blir svindyrt att fixa?
Tack för svaret, förresten. Nu verkar man komma nånstans, när man "kommit fram till" att det kan vara ett hjullager som är blåst.
Hur långt tror du man kan åka med ett dåligt hjullager? Menar inte att jag ska ut och cruisa runt på stan direkt, men vill gärna tordas köra till verkstan. Assistancekåren sa att det skulle bli billigast att betala självrisken (1500 kr) för transporten på 7-8 km. Detta trots att Mazdan går att köra upp och av själv, ingen dikesurdragning eller liknande. Har verkligen inte lust att pröjsa så mycket om lagret kan hålla hela vägen.
Förresten, det skorrade till ordentligt en kort stund (max en halv sekund) på vägen hem, ett riktigt högt ljud. Tänkte bara om det kunde hjälpa bedömningen av om det kan hålla att köra på en liten bit...
Och vad kan hända om lagret rasar totalt på vägen dit? Någon risk att nåt annat rasar som blir svindyrt att fixa?
Tack för svaret, förresten. Nu verkar man komma nånstans, när man "kommit fram till" att det kan vara ett hjullager som är blåst.
Kör SAKTA, mitt hjullager på sierran rasa ibak, de gick köra med om man krypkörde,
på reservdelsbilen till den så e vänster hjullager fram dåligt, de väsnas riktigt ordentligt, de körde ja hem bilen med, en resa på 30 mil.
på reservdelsbilen till den så e vänster hjullager fram dåligt, de väsnas riktigt ordentligt, de körde ja hem bilen med, en resa på 30 mil.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön dec 20, 2009 1:57
- Ort: Härnösand
Okej. Jag kanske törs prova köra den till verkstan då... Kör sakta, skippar E4an och tar en mindre väg utan trafik istället, nån natt till veckan.
Märker man att det absolut inte går, så får man ju ringa en bärgare helt enkelt.
Det är just att ljudet blir värre så fort som jag oroar mig för. Ett lager borde väl inte bara bli dåligt direkt, och sen värre för varje tum man rullar..? Du skriver att du kört 30 mil med ett dåligt hjullager, och det är nåt sånt som jag också känner att man borde kunna, körde en bit med kasst lager på förra bilen, och det gick "bra".
Märker man att det absolut inte går, så får man ju ringa en bärgare helt enkelt.
Det är just att ljudet blir värre så fort som jag oroar mig för. Ett lager borde väl inte bara bli dåligt direkt, och sen värre för varje tum man rullar..? Du skriver att du kört 30 mil med ett dåligt hjullager, och det är nåt sånt som jag också känner att man borde kunna, körde en bit med kasst lager på förra bilen, och det gick "bra".
Hjullagert ibak på min 2wd sierra rasa över ett fingerknäpp ibak, så att de rasar så fort e inte konstigt, snarare vanligare än de slutkörda lager ifram på reservaren som skorrade nåt fruktansvärt i 30 mil,
Men kör du tillräckligt sakta bara så du aldrig får upp någon riktig temp i lagret så ska de kunna gå, ta med en dunk med vatten också och en trasa så du kan kyla navet om de skulle behövas efter en bit,
man kan ju stanna till efter en bit och känna på hur varmt lagert blir.
Men kör du tillräckligt sakta bara så du aldrig får upp någon riktig temp i lagret så ska de kunna gå, ta med en dunk med vatten också och en trasa så du kan kyla navet om de skulle behövas efter en bit,
man kan ju stanna till efter en bit och känna på hur varmt lagert blir.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön dec 20, 2009 1:57
- Ort: Härnösand
Det kan jag göra. Det är ju fortfarande några minus ute, och snö finns tillgängligt, men jag kan ta med en vattendunk också.
Fint att det finns en väg i stort sett utan trafik jag kan ta, så att man kan krypa riktigt sakta.
Ska ringa verkstan och meddela min ankomst, och så får jag väl dra mig upp riktigt tidigt nån morgon.
Tack för svaren! Känner mig lite tryggare nu, måste jag säga.
Fint att det finns en väg i stort sett utan trafik jag kan ta, så att man kan krypa riktigt sakta.
Ska ringa verkstan och meddela min ankomst, och så får jag väl dra mig upp riktigt tidigt nån morgon.
Tack för svaren! Känner mig lite tryggare nu, måste jag säga.
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön dec 20, 2009 1:57
- Ort: Härnösand
Var och köpte ett nytt batteri idag, eftersom det gamla var totalt kass. Bokade också en trailer tills imorgon, och verkstan väntar att jag ska dyka upp nu nån dag.
Skulle köra ut trucken från parkeringen till gatan, eftersom den skulle vara lättare att dra upp på trailern där, men på vägen ut hörde jag inget ljud alls, bortsett från knastret av snön. Provade köra längs gatan, långsamt, snabbt, frihjulsnav i/ur. Inte ett ljud.
Avbokade nu trailern...
Kan det vara så dumt att det kommit in is i nån bromstrumma eller nåt annat, som nu smält de senaste dagarna med plusgrader på dagarna?
Ska ändå köra den till verkstan, kolla varför fyrhjulsdriften inte funkar, och lite smörjning, så dom får gå igenom alla grejer samtidigt, så allt ser okej ut. Men nu kör jag upp den själv, utan att vara rädd.
Skulle köra ut trucken från parkeringen till gatan, eftersom den skulle vara lättare att dra upp på trailern där, men på vägen ut hörde jag inget ljud alls, bortsett från knastret av snön. Provade köra längs gatan, långsamt, snabbt, frihjulsnav i/ur. Inte ett ljud.
Avbokade nu trailern...
Kan det vara så dumt att det kommit in is i nån bromstrumma eller nåt annat, som nu smält de senaste dagarna med plusgrader på dagarna?
Ska ändå köra den till verkstan, kolla varför fyrhjulsdriften inte funkar, och lite smörjning, så dom får gå igenom alla grejer samtidigt, så allt ser okej ut. Men nu kör jag upp den själv, utan att vara rädd.
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön dec 20, 2009 1:57
- Ort: Härnösand
Lämnade in pickis på verkstan för en vecka sedan, för lite genomgång, smörjning etc, och för att kolla upp vad som orsakade ett litet missljud som jag hörde till och från.
Det visade sig att en drivaxel gått av, och det är ju samma sak som gjort att framhjulsdriften inte fungerat på hela vintern.
Har inte hunnit kolla upp vad en ny går på, men hur som haver är ju en begagnad billigare. Verkar finnas få begagnade att välja bland. Undrar nu om det går att trycka dit en axel från en 1997-98 års B2600..?
Finns nämligen två såna ute, och en från år 2000. Skulle tro att en beg ligger på runt halva priset, och jag lägger hellre pengarna på bensin eller nåt annat roligt. Så länge den begagnade axeln är hel är väl allt okej, menar jag.
Snälla ni som vet, vore tacksam för svar lite småsnabbt, är trucksugen nu och på verkstan gör den ingen nytta!
Det visade sig att en drivaxel gått av, och det är ju samma sak som gjort att framhjulsdriften inte fungerat på hela vintern.
Har inte hunnit kolla upp vad en ny går på, men hur som haver är ju en begagnad billigare. Verkar finnas få begagnade att välja bland. Undrar nu om det går att trycka dit en axel från en 1997-98 års B2600..?
Finns nämligen två såna ute, och en från år 2000. Skulle tro att en beg ligger på runt halva priset, och jag lägger hellre pengarna på bensin eller nåt annat roligt. Så länge den begagnade axeln är hel är väl allt okej, menar jag.
Snälla ni som vet, vore tacksam för svar lite småsnabbt, är trucksugen nu och på verkstan gör den ingen nytta!
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön dec 20, 2009 1:57
- Ort: Härnösand
Så länge di ser likadana ut så e de inga större modifikationer på dem. lyfte ner en ´98 motor i min 92 b2600. å den 98.an skulle egentlige fått släppa till diffen i fram också men då den passa min, men det blev ej så pga ekonomin som rådde då, så den drivaxeln skall passa.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Jag har en -95:a hemma som skulle kunna få donera framaxel om du är intresserad, har gått 13.000 mil
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982