Åtdragningsmoment svänghjul
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
Åtdragningsmoment svänghjul
Har nu satt på 413 svänghjul på min vitara motor, undrar nu om man kan använda samma bultar som innan eller om man ska byta mot nya?
Hur hittar man rätt bultar i så fall?
Och vad är det för åtdragningsmomentet på dem?
Hur hittar man rätt bultar i så fall?
Och vad är det för åtdragningsmomentet på dem?
Saker Finns Att Fixa Men Inte Tiden:(
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab
// Benjamin
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab

// Benjamin
loctite ? (det är ju Suzuki standard... eller var det epoxilim?)
Ett litet tips från min bror... vid byte av lamell så har han slutat med centreringsdorn... han sätter ett par små små duttar superlim ytterst på lamellen och limmar fast den -blir tokigt exakt... motorn glider in som i smör och sedan är det bara att lägga i hög växel och starta... limmet släpper direkt.
Ett litet tips från min bror... vid byte av lamell så har han slutat med centreringsdorn... han sätter ett par små små duttar superlim ytterst på lamellen och limmar fast den -blir tokigt exakt... motorn glider in som i smör och sedan är det bara att lägga i hög växel och starta... limmet släpper direkt.
-
- Rutinerad
-
- 4x4xnerd
Egentligen ska man, om man är noga, byta skruvarna.Suzuki_Rules skrev:Ja bultarna är samma längd, bara olika storlekar på skallen.
Så jag ska ha samma bultar med lite loctite på och dra med 55-65 nm![]()
Blev de rätt där
Vid momentdragningen dras dom något över sträckgränsen.
Har på flera bilar råkat ut för att skruvarna lossnat så att svänghjulet börjar rista och skaka något olidligt.
Jag har tagit för vana att, om jag inte har nya skruvar, förankra skallarna med en liten svetsloppa.
Inte större och så placerad att den med lätthet kan slipas bort utan att skruvskallen deformeras.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.