bes befrielse
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Guru
bes befrielse
jag blev något undrande över detta.
rally bilar kan vara bes befriade! låter konstigt då dom körs på almän väg mellan sträckorna .
Veteranfordon
Fordon av årsmodell 1950 eller äldre behöver normalt inte kontrollbesiktas. De kan dock föreläggas om besiktning vid flygande inspektion. OBS! Befrielsen omfattar inte fordon som används i yrkesmässig trafik för personbefodran, för övningskörning i trafikskola, uthyrningsrörelse, transport av sjuka och skadade, utryckningsfordon, skolskjuts och bussar.
Hobbyfordon
Personbilar, motorcyklar och lastbilar som har högst 3 500 kg i totalvikt och med en årsmodell som är 30 år eller äldre ska besiktas senast 24 månader efter att föregående fullständiga besiktning gjordes.
Rallybilar
Rallybilar behöver inte kontrollbesiktas. De fordon som omfattas av besiktningsbefrielse ska i sitt registreringsbevis ha textkoderna T71X, T71Y, T71Z, T71ZE, T71ZK eller T71ZS (se fordonets registreringsbevis).
Motorredskap klass 1 och tillhörande släpfordon
Motorredskap klass 1, alltså motorredskap med en konstruktiv hasighet av mer än 30 km/h, ska kontrollbesiktas. Första kontrollbesiktningen ska göras senast 36 månader efter att fordonet ställdes på första gången. Därefter besiktas fordonet senast 24 månader efter föregående fullständinga kontrollbesiktning. Släpfordon som dras av ett motorredskap klass 1 omfattas av samma regler. Motorredskap som tillhör klass 2 behöver inte besiktas.
Epatraktorer och A-traktorer
En epatraktor är en bil som är ombyggd till motorredskap och registreringsbesiktad före den 1 april 1975. Den ska besiktas årligen under sin inställelsetermin, som är styrd efter registreringsnumrets slutsiffra. Obs! Så kallade A-traktorer, det vill säga bilar som är ombyggda till traktorer, är befriade från kontrollbesikning.
Länkar
Externa länkar:
Svensk maskinprovning
Inspecta
Bilprovningen
Sidan ändrad: 09 februari 2010, 10:12
rally bilar kan vara bes befriade! låter konstigt då dom körs på almän väg mellan sträckorna .
Veteranfordon
Fordon av årsmodell 1950 eller äldre behöver normalt inte kontrollbesiktas. De kan dock föreläggas om besiktning vid flygande inspektion. OBS! Befrielsen omfattar inte fordon som används i yrkesmässig trafik för personbefodran, för övningskörning i trafikskola, uthyrningsrörelse, transport av sjuka och skadade, utryckningsfordon, skolskjuts och bussar.
Hobbyfordon
Personbilar, motorcyklar och lastbilar som har högst 3 500 kg i totalvikt och med en årsmodell som är 30 år eller äldre ska besiktas senast 24 månader efter att föregående fullständiga besiktning gjordes.
Rallybilar
Rallybilar behöver inte kontrollbesiktas. De fordon som omfattas av besiktningsbefrielse ska i sitt registreringsbevis ha textkoderna T71X, T71Y, T71Z, T71ZE, T71ZK eller T71ZS (se fordonets registreringsbevis).
Motorredskap klass 1 och tillhörande släpfordon
Motorredskap klass 1, alltså motorredskap med en konstruktiv hasighet av mer än 30 km/h, ska kontrollbesiktas. Första kontrollbesiktningen ska göras senast 36 månader efter att fordonet ställdes på första gången. Därefter besiktas fordonet senast 24 månader efter föregående fullständinga kontrollbesiktning. Släpfordon som dras av ett motorredskap klass 1 omfattas av samma regler. Motorredskap som tillhör klass 2 behöver inte besiktas.
Epatraktorer och A-traktorer
En epatraktor är en bil som är ombyggd till motorredskap och registreringsbesiktad före den 1 april 1975. Den ska besiktas årligen under sin inställelsetermin, som är styrd efter registreringsnumrets slutsiffra. Obs! Så kallade A-traktorer, det vill säga bilar som är ombyggda till traktorer, är befriade från kontrollbesikning.
Länkar
Externa länkar:
Svensk maskinprovning
Inspecta
Bilprovningen
Sidan ändrad: 09 februari 2010, 10:12
-
- ProvModerator
-
- Guru
oki, då är jag med,trodde dom fick på på vägen annars oxå å det är ju som du säger..volvojonas skrev:Rallybilarna får inte framföras på allmän väg utom på transportsträcka vid tävling, om jag fattat rätt på min rally-åkande arbetskamrat.
De besiktigas även innan tävling.
Så det ser inte jag som så besynnerligt.
dom bes innan tävling...
hm då borde det inte heller vara några problem med rörhögar på träffar?volvojonas skrev:Rallybilarna får inte framföras på allmän väg utom på transportsträcka vid tävling, om jag fattat rätt på min rally-åkande arbetskamrat.
-
- ProvModerator
Du menar alltså att:Mysta skrev:hm då borde det inte heller vara några problem med rörhögar på träffar?volvojonas skrev:Rallybilarna får inte framföras på allmän väg utom på transportsträcka vid tävling, om jag fattat rätt på min rally-åkande arbetskamrat.
rörhög = rallybil (godkänd enligt alla regler)
offroadträff = rallytävling (arrangerad enligt alla regler)
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
Volvo V40 2.0T -99
Nja.. jag menar rallybil (besiktad för tävling)=offroadbil (besiktad för tävling)volvojonas skrev:Du menar alltså att:Mysta skrev:hm då borde det inte heller vara några problem med rörhögar på träffar?volvojonas skrev:Rallybilarna får inte framföras på allmän väg utom på transportsträcka vid tävling, om jag fattat rätt på min rally-åkande arbetskamrat.
rörhög = rallybil (godkänd enligt alla regler)
offroadträff = rallytävling (arrangerad enligt alla regler)
Rally på allmänna avlysta vägar= Offroad på almänna avlysta områden.
Undantag för rally = Undantag för offroad
-
- Forumräv
- Kontakt:
Rallybilar måste göra en "A-Besiktning" var 9:e månad av en godkänd besiktningsman för att få tävla sen har dom den vanliga besiktningen på tävlingarna med och den besiktningen kan även vara en A-Besiktning men ibland arrangeras det A-Besiktningar utan tävling vilket brukar kallas "TUSS" - Tävling Utan SS.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
-
- 4x4xnerd
Re: bes befrielse
[quote="Roger Patrol"]jag blev något undrande över detta.
Veteranfordon
Hobbyfordon
Blev lite vilsen av meningen "Befrielsen omfattar inte........" som avslutas med Hobbyfordon?
Betyder det att hobbyfordon som används vid offroadträffar, t ex en CJ2A 1947 måste besiktas - eller har jag missförstått?
Veteranfordon
Hobbyfordon
Blev lite vilsen av meningen "Befrielsen omfattar inte........" som avslutas med Hobbyfordon?
Betyder det att hobbyfordon som används vid offroadträffar, t ex en CJ2A 1947 måste besiktas - eller har jag missförstått?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- ProvModerator
Re: bes befrielse
Det som sagt låter mycket märkligt, tänkte inte på det förut.Wältmeister skrev:Roger Patrol skrev:jag blev något undrande över detta.
Veteranfordon
Hobbyfordon
Resonemanget kan ju ha varit sånt att storebror vill ha så få bilar i trafik som möjligt som är bes.befriade. Inte många bilar äldre än 1950 används som rena bruksbilar. De flesta är ju just hobbyfordon.
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
Volvo V40 2.0T -99
Ja... men så är det ju med text ore och trialreglementet...?Mysta skrev: Nja.. jag menar rallybil (besiktad för tävling)=offroadbil (besiktad för tävling)
Rally på allmänna avlysta vägar= Offroad på almänna avlysta områden.
Undantag för rally = Undantag för offroad
Sen kan man som jag försökt innan diskutera orden "avlyst" och "inhängat". Enligt dom som deltagit i framtagning av reglemente skall dessa ord tolkas liktydligt... vilket jag tvekar på att tex en tingsrätt skulle göra vid ett ev åtal...?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
-
- 4x4xnerd
-
- Veteran
- Kontakt:
Inte att det ska tas bort, men däremot låsas vid en viss årsmodell istället för att det löpande varje år blir ett gäng fler bilar som blir skattefria. Är väl för att det finns för många bilar kvar och dom därmed går miste om skatteintäkterbeelzebubs skrev:Har väl diskuterats i omgångar att ta bort detta med bilar som är skattefria.

Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Guru
jag tycker varje gammal bil ska bedömmas om den ska vara skattefri eller ej,henke_99 skrev:Inte att det ska tas bort, men däremot låsas vid en viss årsmodell istället för att det löpande varje år blir ett gäng fler bilar som blir skattefria. Är väl för att det finns för många bilar kvar och dom därmed går miste om skatteintäkterbeelzebubs skrev:Har väl diskuterats i omgångar att ta bort detta med bilar som är skattefria.
det är fel att bruksbilar som körs dagligen ska vara skattefria och då obetydligt hur gammal den är,
Ett rättvist förslag som fanns för några år sen var att all skatt skulle ligga på bränslet = du betalar när du använder bilen,inte fel tycker jag men naturligtvis skulle det spåra ur och bensinen kosta 32Kr litern

-
- 4x4xnerd
En annan orsak till att man utreder om att spika gränsen för skattefrihet i stället för att, som nu, ha en rullande gräns är att en del bilar, trots att de uppnått 30 år, är så pass användbara.
På ett möte med MHRF fanns stor irritation över att flera MB 123:or dels godkänts för MHRF-försäkring och dels är skattebefriade.
Enlig uppgift rullar några 123:or som Taxibilar i Stockholm.
Ägda av vilka tror ni?
I USA lär en Taxi inte få vara äldre än 10 år har jag hört/läst.
Personligen har inget emot att baka in allt i bränsleskatten.
Trafikförsäkring, registerhållningsavgift, vägavgift, besiktning och vad det nu kan vara.
Därefter är det upp till var och en att teckna kasko- och vagnskadeförsäkring.
Dom, i glesbyggd, som måste använda bilen för långa resor till- och från arbetsplatsen kompenseras via deklarationen.
Att lappen på bakre regskylten "dragits in" påverkar inte.
Enligt, en i trafikfrågor vanligtvis välunderrättad person, så har bengen redan ett vasst vapen för att snabbt och obönhörligen avslöja dem som på något sätt fuskar och inte kör gatlegalt.
Bra tycke jag.
På ett möte med MHRF fanns stor irritation över att flera MB 123:or dels godkänts för MHRF-försäkring och dels är skattebefriade.
Enlig uppgift rullar några 123:or som Taxibilar i Stockholm.
Ägda av vilka tror ni?
I USA lär en Taxi inte få vara äldre än 10 år har jag hört/läst.
Personligen har inget emot att baka in allt i bränsleskatten.
Trafikförsäkring, registerhållningsavgift, vägavgift, besiktning och vad det nu kan vara.
Därefter är det upp till var och en att teckna kasko- och vagnskadeförsäkring.
Dom, i glesbyggd, som måste använda bilen för långa resor till- och från arbetsplatsen kompenseras via deklarationen.
Att lappen på bakre regskylten "dragits in" påverkar inte.
Enligt, en i trafikfrågor vanligtvis välunderrättad person, så har bengen redan ett vasst vapen för att snabbt och obönhörligen avslöja dem som på något sätt fuskar och inte kör gatlegalt.
Bra tycke jag.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.