bes befrielse

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

bes befrielse

Inlägg av Roger Patrol » lör mar 20, 2010 18:26

jag blev något undrande över detta.
rally bilar kan vara bes befriade! låter konstigt då dom körs på almän väg mellan sträckorna .
Veteranfordon
Fordon av årsmodell 1950 eller äldre behöver normalt inte kontrollbesiktas. De kan dock föreläggas om besiktning vid flygande inspektion. OBS! Befrielsen omfattar inte fordon som används i yrkesmässig trafik för personbefodran, för övningskörning i trafikskola, uthyrningsrörelse, transport av sjuka och skadade, utryckningsfordon, skolskjuts och bussar.
Hobbyfordon

Personbilar, motorcyklar och lastbilar som har högst 3 500 kg i totalvikt och med en årsmodell som är 30 år eller äldre ska besiktas senast 24 månader efter att föregående fullständiga besiktning gjordes.
Rallybilar
Rallybilar behöver inte kontrollbesiktas. De fordon som omfattas av besiktningsbefrielse ska i sitt registreringsbevis ha textkoderna T71X, T71Y, T71Z, T71ZE, T71ZK eller T71ZS (se fordonets registreringsbevis).
Motorredskap klass 1 och tillhörande släpfordon

Motorredskap klass 1, alltså motorredskap med en konstruktiv hasighet av mer än 30 km/h, ska kontrollbesiktas. Första kontrollbesiktningen ska göras senast 36 månader efter att fordonet ställdes på första gången. Därefter besiktas fordonet senast 24 månader efter föregående fullständinga kontrollbesiktning. Släpfordon som dras av ett motorredskap klass 1 omfattas av samma regler. Motorredskap som tillhör klass 2 behöver inte besiktas.
Epatraktorer och A-traktorer
En epatraktor är en bil som är ombyggd till motorredskap och registreringsbesiktad före den 1 april 1975. Den ska besiktas årligen under sin inställelsetermin, som är styrd efter registreringsnumrets slutsiffra. Obs! Så kallade A-traktorer, det vill säga bilar som är ombyggda till traktorer, är befriade från kontrollbesikning.

Länkar
Externa länkar:
Svensk maskinprovning
Inspecta
Bilprovningen
Sidan ändrad: 09 februari 2010, 10:12

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Inlägg av volvojonas » lör mar 20, 2010 19:54

Rallybilarna får inte framföras på allmän väg utom på transportsträcka vid tävling, om jag fattat rätt på min rally-åkande arbetskamrat.
De besiktigas även innan tävling.
Så det ser inte jag som så besynnerligt.
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » lör mar 20, 2010 20:17

volvojonas skrev:Rallybilarna får inte framföras på allmän väg utom på transportsträcka vid tävling, om jag fattat rätt på min rally-åkande arbetskamrat.
De besiktigas även innan tävling.
Så det ser inte jag som så besynnerligt.
oki, då är jag med,trodde dom fick på på vägen annars oxå å det är ju som du säger..
dom bes innan tävling...

Mysta
Rutinerad
Inlägg: 416
Blev medlem: lör mar 11, 2006 17:50
Ort: Gustafs
Kontakt:

Inlägg av Mysta » mån mar 22, 2010 23:13

volvojonas skrev:Rallybilarna får inte framföras på allmän väg utom på transportsträcka vid tävling, om jag fattat rätt på min rally-åkande arbetskamrat.
De besiktigas även innan tävling.
Så det ser inte jag som så besynnerligt.
hm då borde det inte heller vara några problem med rörhögar på träffar?

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Inlägg av volvojonas » tis mar 23, 2010 6:00

Mysta skrev:
volvojonas skrev:Rallybilarna får inte framföras på allmän väg utom på transportsträcka vid tävling, om jag fattat rätt på min rally-åkande arbetskamrat.
De besiktigas även innan tävling.
Så det ser inte jag som så besynnerligt.
hm då borde det inte heller vara några problem med rörhögar på träffar?
Du menar alltså att:
rörhög = rallybil (godkänd enligt alla regler)
offroadträff = rallytävling (arrangerad enligt alla regler)
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

Mysta
Rutinerad
Inlägg: 416
Blev medlem: lör mar 11, 2006 17:50
Ort: Gustafs
Kontakt:

Inlägg av Mysta » tis mar 23, 2010 7:20

volvojonas skrev:
Mysta skrev:
volvojonas skrev:Rallybilarna får inte framföras på allmän väg utom på transportsträcka vid tävling, om jag fattat rätt på min rally-åkande arbetskamrat.
De besiktigas även innan tävling.
Så det ser inte jag som så besynnerligt.
hm då borde det inte heller vara några problem med rörhögar på träffar?
Du menar alltså att:
rörhög = rallybil (godkänd enligt alla regler)
offroadträff = rallytävling (arrangerad enligt alla regler)
Nja.. jag menar rallybil (besiktad för tävling)=offroadbil (besiktad för tävling)
Rally på allmänna avlysta vägar= Offroad på almänna avlysta områden.
Undantag för rally = Undantag för offroad

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » tis mar 23, 2010 7:26

Rallybilar måste göra en "A-Besiktning" var 9:e månad av en godkänd besiktningsman för att få tävla sen har dom den vanliga besiktningen på tävlingarna med och den besiktningen kan även vara en A-Besiktning men ibland arrangeras det A-Besiktningar utan tävling vilket brukar kallas "TUSS" - Tävling Utan SS.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: bes befrielse

Inlägg av Wältmeister » tis mar 23, 2010 15:37

[quote="Roger Patrol"]jag blev något undrande över detta.
rally bilar kan vara bes befriade! låter konstigt då dom körs på almän väg mellan sträckorna .
Veteranfordon
Fordon av årsmodell 1950 eller äldre behöver normalt inte kontrollbesiktas. De kan dock föreläggas om besiktning vid flygande inspektion. OBS! Befrielsen omfattar inte fordon som används i yrkesmässig trafik för personbefodran, för övningskörning i trafikskola, uthyrningsrörelse, transport av sjuka och skadade, utryckningsfordon, skolskjuts och bussar.
Hobbyfordon


Blev lite vilsen av meningen "Befrielsen omfattar inte........" som avslutas med Hobbyfordon?
Betyder det att hobbyfordon som används vid offroadträffar, t ex en CJ2A 1947 måste besiktas - eller har jag missförstått?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Re: bes befrielse

Inlägg av volvojonas » tis mar 23, 2010 17:38

Wältmeister skrev:
Roger Patrol skrev:jag blev något undrande över detta.
rally bilar kan vara bes befriade! låter konstigt då dom körs på almän väg mellan sträckorna .
Veteranfordon
Fordon av årsmodell 1950 eller äldre behöver normalt inte kontrollbesiktas. De kan dock föreläggas om besiktning vid flygande inspektion. OBS! Befrielsen omfattar inte fordon som används i yrkesmässig trafik för personbefodran, för övningskörning i trafikskola, uthyrningsrörelse, transport av sjuka och skadade, utryckningsfordon, skolskjuts och bussar.
Hobbyfordon


Blev lite vilsen av meningen "Befrielsen omfattar inte........" som avslutas med Hobbyfordon?
Betyder det att hobbyfordon som används vid offroadträffar, t ex en CJ2A 1947 måste besiktas - eller har jag missförstått?
Det som sagt låter mycket märkligt, tänkte inte på det förut.

Resonemanget kan ju ha varit sånt att storebror vill ha så få bilar i trafik som möjligt som är bes.befriade. Inte många bilar äldre än 1950 används som rena bruksbilar. De flesta är ju just hobbyfordon.
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tis mar 23, 2010 20:59

Mysta skrev: Nja.. jag menar rallybil (besiktad för tävling)=offroadbil (besiktad för tävling)
Rally på allmänna avlysta vägar= Offroad på almänna avlysta områden.
Undantag för rally = Undantag för offroad
Ja... men så är det ju med text ore och trialreglementet...?

Sen kan man som jag försökt innan diskutera orden "avlyst" och "inhängat". Enligt dom som deltagit i framtagning av reglemente skall dessa ord tolkas liktydligt... vilket jag tvekar på att tex en tingsrätt skulle göra vid ett ev åtal...?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tis mar 23, 2010 21:53

Efter dagens uppgifter om framtida besiktningsavgifter så gäller det att skaffa en bil tillverkad för 1950.
Då slipper man både skatt och besiktning. 8) :lol:
En CJ2A kanske? :shock:
Skattesmitare? :evil:
Ja tack. :thefinger:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » tis mar 23, 2010 22:01

Har väl diskuterats i omgångar att ta bort detta med bilar som är skattefria.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » ons mar 24, 2010 8:16

beelzebubs skrev:Har väl diskuterats i omgångar att ta bort detta med bilar som är skattefria.
Inte att det ska tas bort, men däremot låsas vid en viss årsmodell istället för att det löpande varje år blir ett gäng fler bilar som blir skattefria. Är väl för att det finns för många bilar kvar och dom därmed går miste om skatteintäkter :roll:
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » ons mar 24, 2010 9:17

henke_99 skrev:
beelzebubs skrev:Har väl diskuterats i omgångar att ta bort detta med bilar som är skattefria.
Inte att det ska tas bort, men däremot låsas vid en viss årsmodell istället för att det löpande varje år blir ett gäng fler bilar som blir skattefria. Är väl för att det finns för många bilar kvar och dom därmed går miste om skatteintäkter :roll:
jag tycker varje gammal bil ska bedömmas om den ska vara skattefri eller ej,
det är fel att bruksbilar som körs dagligen ska vara skattefria och då obetydligt hur gammal den är,
Ett rättvist förslag som fanns för några år sen var att all skatt skulle ligga på bränslet = du betalar när du använder bilen,inte fel tycker jag men naturligtvis skulle det spåra ur och bensinen kosta 32Kr litern :roll:

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » ons mar 24, 2010 10:31

En annan orsak till att man utreder om att spika gränsen för skattefrihet i stället för att, som nu, ha en rullande gräns är att en del bilar, trots att de uppnått 30 år, är så pass användbara.

På ett möte med MHRF fanns stor irritation över att flera MB 123:or dels godkänts för MHRF-försäkring och dels är skattebefriade.
Enlig uppgift rullar några 123:or som Taxibilar i Stockholm.
Ägda av vilka tror ni?

I USA lär en Taxi inte få vara äldre än 10 år har jag hört/läst.

Personligen har inget emot att baka in allt i bränsleskatten.
Trafikförsäkring, registerhållningsavgift, vägavgift, besiktning och vad det nu kan vara.
Därefter är det upp till var och en att teckna kasko- och vagnskadeförsäkring.

Dom, i glesbyggd, som måste använda bilen för långa resor till- och från arbetsplatsen kompenseras via deklarationen.

Att lappen på bakre regskylten "dragits in" påverkar inte.
Enligt, en i trafikfrågor vanligtvis välunderrättad person, så har bengen redan ett vasst vapen för att snabbt och obönhörligen avslöja dem som på något sätt fuskar och inte kör gatlegalt.
Bra tycke jag.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar