Sida 1 av 1

Cheva Smallblock

Postat: tis mar 30, 2010 20:49
av TMT
Någon som är en hejare på dom?

har en med lite lätt lagerljud i, tänkte byta olja o filter först men säkert har något lager fått smisk.

klurar på om det är Ramlager eller staklagren som mår stryk oftast?
så man vet vart man ska börja leta om jag sliter ned sumpen.

de e en 350 motor vill jag minnas.
sitter i en cheva van, får se hur smidig/osmidigt det är att skruva med.


letar även en skjutdörr till den bilen om någon har en frisk.

//Tobbe

Postat: tis mar 30, 2010 22:46
av henke_99
Har inget riktigt bra tips, men skulle du behöva så har jag en sats nya ramlager 0.010 öd liggande...

Postat: tis mar 30, 2010 22:53
av da_loof
ramlager går sällan
så skulle tippa på vevlager.
Även blivit ut för "vevslammer" som varit en kolvstjärt som gått av, 305TBI var de på.

Postat: tis mar 30, 2010 22:55
av Roger Patrol
vevlagren tar mest stryk.
det finns ju högvolyms oljepumpar att köpa så det kan ju vara bra att stoppa dit när du bytt lagren

Postat: ons mar 31, 2010 0:04
av Grottulf
Högvolymspump är ett gammalt raggar-knep för en slut motor som egentligen behöver renoveras.
Gör inte det, standard-pump räcker även om du ska trimma den till 600hp.
HV-pump gör till o med att du får sämre effekt då all överflödig olja som man pumpar upp till topparna sen rinner ner över vevaxeln o bromsar den.

Har du lagerknack så bör hela motorn rivas, så det är inte så stor idé att spekulera i vilket lager som har gått...

Postat: ons mar 31, 2010 0:24
av offroad11
Det kan även vara Flexplåten startkransen som är lös eller har spruckit.
Om den sitter lös kolla skruvarna, det låter som om ett ramlager gått.
Är den spräckt kan det låta likadant eller klinga.

Annars är det nog vevstakslager som är på väg att ta slut.

En Cheva smallblock som inte är komp ökad och inte varvas mer än original
klarar sig på nästan inget oljetryck alls utan att rasa.
Så är det lager ljud så har du garanterat skit i oljekanalerna. Den håller på att få infarkt.

Postat: ons mar 31, 2010 22:29
av koppartaket
henke_99 skrev:Har inget riktigt bra tips, men skulle du behöva så har jag en sats nya ramlager 0.010 öd liggande...
du har ju en ganska frisk champangefärgad skjutdörr om jag inte minns helt fel :P hahaha

Postat: ons mar 31, 2010 23:40
av TMT
igentligen borde den ha dåligt oljetryck men jag får fullt tryck av att bara mala lite på starten, känns som det inte borde vara så om något lager är sket slut, börjar klura lite på hydraliska lyftare.

ska byta olja o filter till att börja med o se vad som sker.

Postat: ons mar 31, 2010 23:41
av TMT
igentligen borde den ha dåligt oljetryck men jag får fullt tryck av att bara mala lite på starten, känns som det inte borde vara så om något lager är sket slut, börjar klura lite på hydraliska lyftare.

ska byta olja o filter till att börja med o se vad som sker.

Postat: tor apr 01, 2010 15:37
av henke_99
koppartaket skrev:
henke_99 skrev:Har inget riktigt bra tips, men skulle du behöva så har jag en sats nya ramlager 0.010 öd liggande...
du har ju en ganska frisk champangefärgad skjutdörr om jag inte minns helt fel :P hahaha
Ja men den ska jag ha själv...

Postat: fre apr 02, 2010 9:55
av ruprekt
TMT skrev:igentligen borde den ha dåligt oljetryck men jag får fullt tryck av att bara mala lite på starten, känns som det inte borde vara så om något lager är sket slut, börjar klura lite på hydraliska lyftare.

ska byta olja o filter till att börja med o se vad som sker.
Är han tyst när du startar den men börjar låta efter en liten stund så kan det mycket väl vara lyftarna då slut olja blir för tunn så fort den blir lite varm, det brukar mer ge ett skramlande ljud dock. men det kan även vara en lyftare som är lite ledsen och vill ticka lite sådär ändå.

Det är trångt runt motorn i en van, är du van vid c/k chevor så har du ett hav av utrymme där i jämförelse. Att lyta ur motor är bökigt och pilligt och utan att förringa någons tekniska kunskaper brukar det resultera i uppfläkta knogar och mycket fult språk när den ska ur, ännu mer när den ska i tillbaks.

jag hade provat att byta olja och se vad som händer om den är värd att kosta på det.

Postat: fre apr 02, 2010 15:21
av TMT
ruprekt skrev:
TMT skrev:igentligen borde den ha dåligt oljetryck men jag får fullt tryck av att bara mala lite på starten, känns som det inte borde vara så om något lager är sket slut, börjar klura lite på hydraliska lyftare.

ska byta olja o filter till att börja med o se vad som sker.
Är han tyst när du startar den men börjar låta efter en liten stund så kan det mycket väl vara lyftarna då slut olja blir för tunn så fort den blir lite varm, det brukar mer ge ett skramlande ljud dock. men det kan även vara en lyftare som är lite ledsen och vill ticka lite sådär ändå.

Det är trångt runt motorn i en van, är du van vid c/k chevor så har du ett hav av utrymme där i jämförelse. Att lyta ur motor är bökigt och pilligt och utan att förringa någons tekniska kunskaper brukar det resultera i uppfläkta knogar och mycket fult språk när den ska ur, ännu mer när den ska i tillbaks.

jag hade provat att byta olja och se vad som händer om den är värd att kosta på det.
jag har redan svurit över hur satans trångt det är haha =)

men olja först sen får vi se.

bör ju funka att byta lager i den utan att lyfta ur motorn tycker man ju, fast de kanske e så jävla trångt att man kan glömma det?

//Tobbe

Postat: fre apr 02, 2010 16:03
av henke_99
Vet en här hemma som har haft isär hela motorn i princip och då låtit blocket sitta kvar i bilen för att det var enklast... Så för att bara byta lager är det nog bäst att låta den sitta kvar. (kan väl hända kanske att framvagnsbalken måste ner)

Postat: mån apr 05, 2010 18:00
av Kalle LKPG
Har du mekanisk soppapump på den? Kan rassla lite om drivningen där med ibland.

MVH Kalle