Chevrolet K10.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
Chevrolet K10.
Intresserad av att veta mer om rubricerad bil.
Vad menas med "halvcab"?
Bilen i fråga är en -89:a med nära 10.000 mil på mätaren.
350 insprut(orig/std?) = 5.7 lit /157 kw/214 hk + 700 automat.
Enligt uppgift ej offroadkörd.
Vad måste man göra för att få på 33:or resp 35:or?
Ni som kan "Guldflugorna" får gärna berätta allt om dom = grundkurs.
Eftersom det är en Chevy så är den väl felfri (om den skötts som en 142:a av en pensionär).
Men om den gått som hantverkar-/gårdsbil med flera förare som inte tvättat den varje år, vad kolla innan ASB ger arbetsorder?
Växelväljare rattstång = 4-växlad?
Växelväljare golv = 3-växlad?
Skillnaden mellan K10, K15 & K25.
KVD/bilpriser.se anger inte priser på bilar äldre än 1992, så vad anser ni?
Vad menas med "halvcab"?
Eftersom det är en Chevy så är den väl felfri (om den skötts som en 142:a av en pensionär).
Men om den gått som hantverkar-/gårdsbil med flera förare som inte tvättat den varje år, vad kolla innan ASB ger arbetsorder?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Guru
vafasen
vafasen...har dom satt decimalfel på dina pensinsutbetalningar eller?!?
Kanske madrassen som är för hårt å högt stoppad,hört talas om att pensinärer ofta börjar lida av svindel så..
Snacka om svängningar från en Willys till en rå V8 järn..har inte du bilar redan å tvätta å vaxa på?!?
Lycka till "Gubben"..
/R
Kanske madrassen som är för hårt å högt stoppad,hört talas om att pensinärer ofta börjar lida av svindel så..

Snacka om svängningar från en Willys till en rå V8 järn..har inte du bilar redan å tvätta å vaxa på?!?

Lycka till "Gubben"..
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..

-
- 4x4xnerd
Re: vafasen
Wild_Devil skrev:vafasen...har dom satt decimalfel på dina pensinsutbetalningar eller?!?
Lycka till "Gubben"..
/R
För många bilar är iiiiinte nog.(men det tyckte inte förra HSB som stack vid 16 bilar)
Denna är som reserv om det spricker med CJ2A:n.
Och säljaren vet ännu inte om att han har en intressent.
Grabbarna i STORK vill ju att jag ska ha ryggplatta, hjälm och orange vimpel på Lille Skutt om jag ska få vara med dom och leka.
Har alltid varit en varm beundrare av K10........men.........
HSB är inte informerad ännu så det gäller väl att ligga lite lågt tills vidare.
Det här är bara en sondering.
B t w, vad är vaxa? Postväxlar tar inte så stor plats i madrassen.

Dessutom har jag en liten hög liggande efter snökedjorna.

Re: Chevrolet K10.
Jag tror mig veta vilken bil du tänker på, och den verkar ju väldigt fin.Wältmeister skrev:Intresserad av att veta mer om rubricerad bil.
Vad menas med "halvcab"?
(Jag lägger inte ut någon länk, för jag misstänker att du inte vill ha konkurans om den

Är den så fin som den verkar så tycker jag inte att priset är högt heller.
Väldigt många Blazrar är ju rätt så pöntade...
Halvcab innebär att det går att skruva bort kåpan över baksätet o bagageutrymmet.
73-75? hade de istället helcab, där hela taket kunde skruvas bort.
Men de är oftast dyrare.
Jag har inte superkoll på original motorerna, men det är nog TBI-insprutning på den (det sitter inte en spridare i varje insug, utan en eller två centralt i en förgasarliknande mojäng)
Men Cheva smallblock motorerna är i stort sett odödliga mekaniskt sett iaf.
Och skulle det hända något med det elektriska (motorstyrning) så tror jag inte det är så dyra saker.
Alla med automat-låda har ratt-växel.
700-lådan är 4-stegad, där 4:e steget är en överväxel.
Fördelningslådan är med största säkerhet en np241, en stark men kedjedriven sak (se fördelningslådeguide-stickyn).
Modell-beteckningar har med lastkapaciteten att göra, och anges oftast i ton (har dock ingen större verklighets förankring utan ska bara användas att jämföra de olika modellerna med varandra):
K5/K10: 1/2ton
K20: 3/4 ton
K30: 1 ton
Det som kan skilja är axlar, fjädrar, och ram.
Är det GMC så tror jag de istället heter K15, K25 och K35, men är inte helt hundra.
Blazer finns bara som K5/K10 (olika namn på samma sak)
33:or går på utan höjning, men du kan ju ta några ganska smala på original fälg för att vara helt säker.
Den där var ju så fin så till och med jag tycker det vore synd att kapa i skärmarna på den

En dag i Chevan slår alla dagar i Sammyn eller Jipen tillsammans
Välkommen till verkligheten

Välkommen till verkligheten

Terrängbil : M1008 85
Gatbil : K-20 76
http://www.pissedoffroad.se varför ?
Jo för att det finns alltid nån jävel som vill tjäna pengar på oss entusiaster
och vi är pissed på det
No Dents No Glory
tel 0707363605
och vi är pissed på det

No Dents No Glory
tel 0707363605
-
- 4x4xnerd
Åhh, tack Ronnie?
Jag gick igenom mina gömmor och vad hittade jag om inte en Blazer K10.
Visserligen i skala 1:36 och MADE IN FRANCE of MAJORETT.
Men det är väl en god början.
Jag har för några år sedan en granne som sa att han i sin ungdom hade haft en Blazer som han kunde lyfta bort taket på och, tror jag han berättade, även kunde fälla vindrutan på.
Tänk om man vore en fri man, då skulle jag..........Men för husfridens skull så.......Suck.
Jag gick igenom mina gömmor och vad hittade jag om inte en Blazer K10.
Visserligen i skala 1:36 och MADE IN FRANCE of MAJORETT.
Men det är väl en god början.

Jag har för några år sedan en granne som sa att han i sin ungdom hade haft en Blazer som han kunde lyfta bort taket på och, tror jag han berättade, även kunde fälla vindrutan på.
Tänk om man vore en fri man, då skulle jag..........Men för husfridens skull så.......Suck.

Hans du är välkommen att åka med när jag är ute och åker nån gång kanske till och med köra en bit så du får känna på att ratta 3 ton järn längs Suzukispår 

Terrängbil : M1008 85
och vi är pissed på det
No Dents No Glory
tel 0707363605
och vi är pissed på det

No Dents No Glory
tel 0707363605
-
- 4x4xnerd
Tack för erbjudandet Ronnie, ähum vad var det du kallades som slutade på meister?
Kommer du till Sandlycke någon gång under påsken?
Det är ju körning fredag, lördag & söndag.
Möjligen, för husfridens skull, kommer jag inte ett tag på påskafton.
Men jag vill veta mer om de olika K-modellerna.
Motorstorlekar, växellådor, fördelningslådor, bromsar, axlar etc.
En hel del har jag redan fått veta, tack för det Grottulf m fl.
Det enda jag inte vill veta är hur mycket bensin den drar.
33/10½-15" är alltså det största man kan få på utan tigersåg/slägga, eller?
För att sätta dit 35/10½-15" (om det finns med vettigt mönster), vad krävs då?
Brukar man klossa/pucka mellan ram och kaross på Chevor?
Höjningsfjädrar på 2 - 3", är det vanligt. Var köper man i s f, i Sverige.
Den som har, kan och vill, lägg gärna ut bilder och sprängskisser.
Jag har hört talas om att dom kan gå av i ramen vid hyttens bakkant?

Kommer du till Sandlycke någon gång under påsken?
Det är ju körning fredag, lördag & söndag.
Möjligen, för husfridens skull, kommer jag inte ett tag på påskafton.
Men jag vill veta mer om de olika K-modellerna.
Motorstorlekar, växellådor, fördelningslådor, bromsar, axlar etc.
En hel del har jag redan fått veta, tack för det Grottulf m fl.
Det enda jag inte vill veta är hur mycket bensin den drar.
33/10½-15" är alltså det största man kan få på utan tigersåg/slägga, eller?
För att sätta dit 35/10½-15" (om det finns med vettigt mönster), vad krävs då?
Brukar man klossa/pucka mellan ram och kaross på Chevor?
Höjningsfjädrar på 2 - 3", är det vanligt. Var köper man i s f, i Sverige.
Den som har, kan och vill, lägg gärna ut bilder och sprängskisser.
Jag har hört talas om att dom kan gå av i ramen vid hyttens bakkant?

VI får nog sortera upp oss lite här... Vad gäller det mer exakt för nåt? (blazer eller pickis) och nån ungefärlig årsmodell? Pickis från -88 har ifs
och blazer/suburban har stel framaxel fram t.o.m -91 så det har ganska stor betydelse.
Du var mer specifik i ditt första inlägg wältis, men nu verkar det mer generellt?

Du var mer specifik i ditt första inlägg wältis, men nu verkar det mer generellt?

Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- 4x4xnerd
Fyller på med lite av min info.
ROST kolla efter rost, även om bilen är fin och säljaren säger att den är rostfri utgå ifrån att det finns rost ändå.
Kolla bokom dom bakre innerskärmarna ner emot balken under luckan runtom. Innerskärmarna fram brukar vara dåliga och urrostade bak mot fastet i topeden med följd av att golvet upp mot torpeden rostat ur. Karossfäten, skärmar hörn på kylarramen m.m.
Dom här bilarna rostar mycket! och det är väl i stort sett det ända negativa jag har att säga om dom.
Du säger att du inte vill veta vad den drar jag skulle ändå vilja skriva lite om det då det sitter ett TBI system i den.
Många spyr galla över TBI men ett väl fungerande sådant är bra enligt min mening, tyvärr ar dom inte alltid så bra som man kan önska i verkligheten. Våldsamt hög förbrukning brukar bero på slut syre/lambda eller väldigt dåliga injectorer. Är den lasbilsreggad fåt du ta bort katten annars ska den sitta där på en 88a, igenlagd katt gör också att TBIn blandar för fett. Kolla om han glappar i spjället genom att öppna det lite och känn efter glapp, glappande spjällaxel gör att TPCn lämnar fel värden till datorn. Drar den onormalt mycket så går den betydligt sämre än vad den ska och kan.
Ramen är bra på dom, mycket bra. Att den skulle gå av bakom hytten misstänker jag du hört från någon som tror att det är en sådan där asiatisk pickup, En fullsize blazer ska aldrig förväxlas med något sådant, blazern är en riktig bil.
700 lådan som sitter i den är inte världens starkaste och kolla noga att den växlar som den ska, speciellt upp till 3an 4an, en ny 700 låda är dyr, 4an är en ren ovedrive växel, kommer inte ihåg förhållandet på den. Har aldrig riktigt förstått varför dom satte den lådan i bil avsedd för teräng men mening var väl redan då att den skulle dubbla som statsjeep *ryser*
nu orkar jag inget mer föt tillfället, ursäkta mina stavfel det här är det bästa jag duger till med ett tangentbord.
Ooo ja höllt nästan på att glömma, är ganska säker på vilken bil det är och jag skulle inte vänta för länge med att agera på den, verkar vara värd pengarna.
Hade bra, Robban.
ROST kolla efter rost, även om bilen är fin och säljaren säger att den är rostfri utgå ifrån att det finns rost ändå.
Kolla bokom dom bakre innerskärmarna ner emot balken under luckan runtom. Innerskärmarna fram brukar vara dåliga och urrostade bak mot fastet i topeden med följd av att golvet upp mot torpeden rostat ur. Karossfäten, skärmar hörn på kylarramen m.m.
Dom här bilarna rostar mycket! och det är väl i stort sett det ända negativa jag har att säga om dom.
Du säger att du inte vill veta vad den drar jag skulle ändå vilja skriva lite om det då det sitter ett TBI system i den.
Många spyr galla över TBI men ett väl fungerande sådant är bra enligt min mening, tyvärr ar dom inte alltid så bra som man kan önska i verkligheten. Våldsamt hög förbrukning brukar bero på slut syre/lambda eller väldigt dåliga injectorer. Är den lasbilsreggad fåt du ta bort katten annars ska den sitta där på en 88a, igenlagd katt gör också att TBIn blandar för fett. Kolla om han glappar i spjället genom att öppna det lite och känn efter glapp, glappande spjällaxel gör att TPCn lämnar fel värden till datorn. Drar den onormalt mycket så går den betydligt sämre än vad den ska och kan.
Ramen är bra på dom, mycket bra. Att den skulle gå av bakom hytten misstänker jag du hört från någon som tror att det är en sådan där asiatisk pickup, En fullsize blazer ska aldrig förväxlas med något sådant, blazern är en riktig bil.
700 lådan som sitter i den är inte världens starkaste och kolla noga att den växlar som den ska, speciellt upp till 3an 4an, en ny 700 låda är dyr, 4an är en ren ovedrive växel, kommer inte ihåg förhållandet på den. Har aldrig riktigt förstått varför dom satte den lådan i bil avsedd för teräng men mening var väl redan då att den skulle dubbla som statsjeep *ryser*
nu orkar jag inget mer föt tillfället, ursäkta mina stavfel det här är det bästa jag duger till med ett tangentbord.
Ooo ja höllt nästan på att glömma, är ganska säker på vilken bil det är och jag skulle inte vänta för länge med att agera på den, verkar vara värd pengarna.
Hade bra, Robban.
-
- 4x4xnerd
Tack Robban/ruprekt.
Hämta du andan och fortsätt berätta.
1988 är ett knepigt år.
Finns både 1988 och 1988 b.
1988 b är väl 89:or fast utan katalysator, om jag minns rätt.
Under rubriken "Miljöklass:" i TS spec är tomt.
Annonsören anger 1988.
TS anger:
fordonsår 1989.
fordonet tillverkat: tomt
i trafik första gången i Sverige: 1990-06-20(10 dagar från att kunna klassas som 1991)
i trafik första gången i utlandet: tomt
privatimport: nej
För att uttrycka sig fint, som endel sportkommentatorer, så är uppgifterna något divergerande.
Vidga mitt kunnande om K10 är ni snälla.
Ps. Kanske bara lila bilar som går av i hyttens bakkant. Ds.
Hämta du andan och fortsätt berätta.
1988 är ett knepigt år.
Finns både 1988 och 1988 b.
1988 b är väl 89:or fast utan katalysator, om jag minns rätt.
Under rubriken "Miljöklass:" i TS spec är tomt.
Annonsören anger 1988.
TS anger:
fordonsår 1989.
fordonet tillverkat: tomt
i trafik första gången i Sverige: 1990-06-20(10 dagar från att kunna klassas som 1991)
i trafik första gången i utlandet: tomt
privatimport: nej
För att uttrycka sig fint, som endel sportkommentatorer, så är uppgifterna något divergerande.
Vidga mitt kunnande om K10 är ni snälla.

Ps. Kanske bara lila bilar som går av i hyttens bakkant. Ds.
Då ska vi se... Som ruprekt sa så är dom rostbenägna i karossen, framför allt är det balken innanför bakluckan som ger upp och då både gångjärn till luckan sitter i den och den dessutom bär upp bakre delen av karossen så är det förmodligen en god idé att byta den om den inte redan är bytt. (det är när den blir dålig som "raggarhänget" blir ändå mer tydligt eftersom bakskärmarna sjunker ner) Det positiva i deta är att ekonomiplåt är förhållandevis billig om man vill göra iordning nåt.
Som sagt är ramen bra, men som på alla jänkare är den ganska mjuk så det blir fort svåröppnade dörrar om man står konstigt och diverse knirkande ljud när man ger sig ut i skogen... Detta är alltså inget "fel" utan dom är såna.
På 88:orna sitter det 700-låda och den klassas av många som skräp, från fabrik var dom inte så starka men då dom flesta blivit renoverade så har det oftast uppgraderats till bättre grejer i dom. Svagaste punkten är 4:an då den bara är till för att man ska få lite lägre motorvarv och bättre ekonomi på vägen. Är det mycket branta backar eller om man drar släp så ska man åka på 3:an istället. Viktigt är också att lockupen fungerar för annars blir lådan fort överhettad och närmar sig hastigt en renovering... En 700 kan i princip jämföras med en 350, fast med lägre utväxling på ettan och även en fjärde växel.
Angående TBI:n så skulle jag vilja korrigera och säga att den vanligaste orsaken till problem är temperaturgivaren till insprutningen som är kass o tror att motorn jämt är kall, därmed ligger den på choke hela tiden. Både tempgivare och lambdasond är billiga om man behöver byta.
350 bensinare och 6,2 diesel är dom vanliga motorerna. Bensinaren är väl i princip oförstörbar så länge man har olja i den och man inte får in lervatten i den... Dieslarna har ofta problem med spruckna tippar och problem med insprutningspumpen. (lite för vanligt och lite för dyrt för att det ska vara kul) Jag har dock ingen egen erfarenhet av dieseln men en del gillar dom och en del hatar dom) Då dessa bilar i princip alltid är reggade som lätt lastbil så har dom inget katalysatorkrav förrän en bit in på 90-talet har jag för mig. Det tas heller inga avgasprov. Så sitter katalysatorn kvar och man inte är miljömupp så kan man med fördel plocka bort den, när jag gjorde det på min bil och jag testade nån fullgasrepa så drog den 250 rpm mer innan den växlade jämfört med innan, och som sagt endast genom att ta bort katten. Då var den på min bil ändå hel och fungerande...
Jag tror mig oxå ha sett den aktuella bilen på blocket, enligt fronten är det en 89:a och då är fördelningslådan en np241. Lågväxeln är en planetväxel och framhjulsdriften överförs med kedja i den, alldeles utmärkt låda där den enda egentliga svaga punkten är "slipyoken" på bakkardanen (kardanen är helt fast och glider in o ut ur fördelningslådan istället) men så länge man inte kör som en fullständig galning och inte har höjt massor så är den heller inget problem. Packboxen runt kardanen brukar läcka lite pga denna konstruktion men med tanke på rostskyddet dessa bilar utrustats med får det nog ses som positivt...
Axlarna på nyare blazern heter gm 10 bult och dom är väl att jämföra med dana 44 (som dessutom satt fram på dom äldre) Bromsarna finns väl inte så mkt att säga om, finns inga alternativ direkt såvida man inte får för sig att transplantera in större grejer från andra chevor. Vilket så sett inte behövs då dom är väl tilltagna...
3" karosshöjning är vanligt och det finns färdiga satser att köpa med klossar och nya skruvar.
Den vanligaste chassihöjningen är nog 4 eller 6", dom som vill ha mindre har det oftast för syns skull och nöjer sig därför med en karosshöjning. Chassihöjning köper man inte i sverige utan det är företag i usa (exempelvis summit racing) man handlar hos då, detta pga den enorma prisskillnaden trots både fraktkostnader och andra avgifter därifrån.
33" däck borde gå fritt även om dom är 12,5" breda, skulle man behöva modda nåt så är det i bakre nedre hörnet på framskärmarna. Där måste man nästan alltid kapa även om man höjer bilen. Även 35" går utan höjning men då måste man kapa både här o där. (är alltså nåt man lämpligen bara gör på en bil med rostiga skärmar) Men 35" och en 4" chassihöjning är en alldeles förträfflig lösning. Eller 36-37" och en 6" höjning... Upp till dom däckstorlekarna så funkar det (lite beroende på bil då det fanns en del olika utväxlingar) fortfarande hyfsat att åka på vägen utan att behöva byta utväxlingar i axlarna. Även hållbarheten på drivaxlar är godtagbar upp till den storleken. Det går även att göra en 4" "budgethöjning" genom att göra en shackleflip bak och montera bakfjädrar fram, detta innebär dock mer jobb än att köpa ett färdigt kit...
Om man över går till avdelningen "lull lull" så är det elhissar i både dörrarna och bakluckan (rutan måste ner för att man ska kunna öppna luckan). Låset på utsidan av luckan är egentligen bara en strömbrytare för att man ska kunna köra ner rutan utifrån. Centrallås är det oxå, dock inte nyckelstyrt utan det sköts med en vippbrytare i valfri framdörr innan man stänger dörren. Likadant när man låser upp, den andra dörren låses upp med brytaren när man låst upp med nyckeln och öppnat första dörren. AC är oxå väldigt vanligt, dock mer ovanligt att den fungerar... Brukar vara läckage som gör att gasen smiter ut. Beteckningen "halvcab" är som tidigare beskrivits att kåpan (otroligt tung glasfiberkåpa) där bak är demonterbar men med ett fast plåttak över framstolarna. Är alltså ingen bakvägg som på en pickup.
Hmm kan undra vad jag har missat... Du kan ju alltid kolla in min byggtråd (om du inte redan har gjort det) så får du se en blazer som inte är original längre...
Som sagt är ramen bra, men som på alla jänkare är den ganska mjuk så det blir fort svåröppnade dörrar om man står konstigt och diverse knirkande ljud när man ger sig ut i skogen... Detta är alltså inget "fel" utan dom är såna.
På 88:orna sitter det 700-låda och den klassas av många som skräp, från fabrik var dom inte så starka men då dom flesta blivit renoverade så har det oftast uppgraderats till bättre grejer i dom. Svagaste punkten är 4:an då den bara är till för att man ska få lite lägre motorvarv och bättre ekonomi på vägen. Är det mycket branta backar eller om man drar släp så ska man åka på 3:an istället. Viktigt är också att lockupen fungerar för annars blir lådan fort överhettad och närmar sig hastigt en renovering... En 700 kan i princip jämföras med en 350, fast med lägre utväxling på ettan och även en fjärde växel.
Angående TBI:n så skulle jag vilja korrigera och säga att den vanligaste orsaken till problem är temperaturgivaren till insprutningen som är kass o tror att motorn jämt är kall, därmed ligger den på choke hela tiden. Både tempgivare och lambdasond är billiga om man behöver byta.
350 bensinare och 6,2 diesel är dom vanliga motorerna. Bensinaren är väl i princip oförstörbar så länge man har olja i den och man inte får in lervatten i den... Dieslarna har ofta problem med spruckna tippar och problem med insprutningspumpen. (lite för vanligt och lite för dyrt för att det ska vara kul) Jag har dock ingen egen erfarenhet av dieseln men en del gillar dom och en del hatar dom) Då dessa bilar i princip alltid är reggade som lätt lastbil så har dom inget katalysatorkrav förrän en bit in på 90-talet har jag för mig. Det tas heller inga avgasprov. Så sitter katalysatorn kvar och man inte är miljömupp så kan man med fördel plocka bort den, när jag gjorde det på min bil och jag testade nån fullgasrepa så drog den 250 rpm mer innan den växlade jämfört med innan, och som sagt endast genom att ta bort katten. Då var den på min bil ändå hel och fungerande...
Jag tror mig oxå ha sett den aktuella bilen på blocket, enligt fronten är det en 89:a och då är fördelningslådan en np241. Lågväxeln är en planetväxel och framhjulsdriften överförs med kedja i den, alldeles utmärkt låda där den enda egentliga svaga punkten är "slipyoken" på bakkardanen (kardanen är helt fast och glider in o ut ur fördelningslådan istället) men så länge man inte kör som en fullständig galning och inte har höjt massor så är den heller inget problem. Packboxen runt kardanen brukar läcka lite pga denna konstruktion men med tanke på rostskyddet dessa bilar utrustats med får det nog ses som positivt...
Axlarna på nyare blazern heter gm 10 bult och dom är väl att jämföra med dana 44 (som dessutom satt fram på dom äldre) Bromsarna finns väl inte så mkt att säga om, finns inga alternativ direkt såvida man inte får för sig att transplantera in större grejer från andra chevor. Vilket så sett inte behövs då dom är väl tilltagna...
3" karosshöjning är vanligt och det finns färdiga satser att köpa med klossar och nya skruvar.
Den vanligaste chassihöjningen är nog 4 eller 6", dom som vill ha mindre har det oftast för syns skull och nöjer sig därför med en karosshöjning. Chassihöjning köper man inte i sverige utan det är företag i usa (exempelvis summit racing) man handlar hos då, detta pga den enorma prisskillnaden trots både fraktkostnader och andra avgifter därifrån.
33" däck borde gå fritt även om dom är 12,5" breda, skulle man behöva modda nåt så är det i bakre nedre hörnet på framskärmarna. Där måste man nästan alltid kapa även om man höjer bilen. Även 35" går utan höjning men då måste man kapa både här o där. (är alltså nåt man lämpligen bara gör på en bil med rostiga skärmar) Men 35" och en 4" chassihöjning är en alldeles förträfflig lösning. Eller 36-37" och en 6" höjning... Upp till dom däckstorlekarna så funkar det (lite beroende på bil då det fanns en del olika utväxlingar) fortfarande hyfsat att åka på vägen utan att behöva byta utväxlingar i axlarna. Även hållbarheten på drivaxlar är godtagbar upp till den storleken. Det går även att göra en 4" "budgethöjning" genom att göra en shackleflip bak och montera bakfjädrar fram, detta innebär dock mer jobb än att köpa ett färdigt kit...
Om man över går till avdelningen "lull lull" så är det elhissar i både dörrarna och bakluckan (rutan måste ner för att man ska kunna öppna luckan). Låset på utsidan av luckan är egentligen bara en strömbrytare för att man ska kunna köra ner rutan utifrån. Centrallås är det oxå, dock inte nyckelstyrt utan det sköts med en vippbrytare i valfri framdörr innan man stänger dörren. Likadant när man låser upp, den andra dörren låses upp med brytaren när man låst upp med nyckeln och öppnat första dörren. AC är oxå väldigt vanligt, dock mer ovanligt att den fungerar... Brukar vara läckage som gör att gasen smiter ut. Beteckningen "halvcab" är som tidigare beskrivits att kåpan (otroligt tung glasfiberkåpa) där bak är demonterbar men med ett fast plåttak över framstolarna. Är alltså ingen bakvägg som på en pickup.
Hmm kan undra vad jag har missat... Du kan ju alltid kolla in min byggtråd (om du inte redan har gjort det) så får du se en blazer som inte är original längre...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders